1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Citroën Jumper: zuigerveer kapot, nieuw motorblok?
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 16 februari 2008 12:00 AM

Mijn vader heeft een Citroën Jumper uit 2000 (nieuw gekocht) met 2.5 L dieselmotor…
De auto heeft nog niet zoveel gereden voor een busje, en er is bovendien altijd zeer rustig en voorzichtig gereden, mijn vader kennende.
Nu heeft ie onlangs panne gehad ermee, een zuigerveer blijkt afgebroken en het ding heeft een kras gemaakt in de cylinderwand…
De garage (dealer Bulters) zegt: er moet een nieuwe motor in. Kosten: 6000 euro.

Kan dat nou niet goedkoper? Mijn vader gaat dit bedrag rustig betalen…maar het klinkt mij als veel geld in de oren…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43067
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 februari 2008 12:02 AM
  [ # 1 ]

Re: Citroën Jumper: zuigerveer kapot, nieuw motorblok?

Matthijs2006 schreef:

Mijn vader heeft een Citroën Jumper uit 2000 met 2.5 L dieselmotor…
De auto heeft nog niet zoveel gereden voor een busje, en er is bovendien altijd zeer rustig en voorzichtig gereden, mijn vader kennende.
Nu heeft ie onlangs panne gehad ermee, een zuigerveer blijkt afgebroken en het ding heeft een kras gemaakt in de cylinderwand…
De garage (dealer Bulters) zegt: er moet een nieuwe motor in. Kosten: 6000 euro.

Kan dat nou niet goedkoper? Mijn vader gaat dit bedrag rustig betalen…maar het klinkt mij als veel geld in de oren…

Natuurlijk kan dat goedkoper:

Optie A: gebruikte motor halen
Optie B: eigen motor laten reviseren, overmaat zuiger d’r in, cilinders laten opboren.
Optie C: Ruilmotor kopen bij Bols&kooijman; of Vegé.
Optie D: Busje wegsmijten ( lijkt mij zonde…)

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 16 februari 2008 12:06 AM
  [ # 2 ]

Optie A: Wil hij niet….
De dealer bood aan een motor te kopen voor hem bij Bart Ebben, maar dan “krijg ik een motor waarvan ik niet weet hoe ermee is gereden.”

Optie B: Is dat een duurzame oplossing en wie kan zoiets doen?

Optie C: Zie A.

Optie D: Nee, het busje is verder nog als nieuw, zowel van binnen als buiten…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43067
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 februari 2008 12:09 AM
  [ # 3 ]
Matthijs2006 schreef:

Optie A: Wil hij niet….
De dealer bood aan een motor te kopen voor hem bij Bart Ebben, maar dan “krijg ik een motor waarvan ik niet weet hoe ermee is gereden.”

Optie B: Is dat een duurzame oplossing en wie kan zoiets doen?

Optie C: Nee, het busje is verder nog als nieuw, zowel van binnen als buiten…

Optie B is zeer duurzaam. Ieder goed revisiebedrijf kan zoiets doen, met garantie op het werk. Kost zeker minder dan 6 mille.
Optie A is een prima optie, volgens mij is je pa gek. Weet je wel wat zo’n bus waard is? Weinig…. erg weinig….

Wat ook nog kan: Gereviseerd onderblok kopen en eigen kop en verstuivers/pomp gebruiken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 16 februari 2008 12:13 AM
  [ # 4 ]

Je zou bijna op zoek gaan naar een andere Jumper of Peugeot/Fiat-equivalent met zelfde motor en toch door iemand die motor laten overzetten…

De dealer zei zelfs dat misschien een nieuw blok uit Frankrijk gehaald moet worden, wegens niet op voorraad in Nederland.

Volgens mij is die auto ook total-loss… emotioneel gezien erg zonde, maar ja…

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 16 februari 2008 12:14 AM
  [ # 5 ]

Er staat natuurlijk al een kleine 12 uur voor het wisselen van een blok. En moet er dan een gloednieuw blok in?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43067
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 februari 2008 12:14 AM
  [ # 6 ]

Optie C zie A?? Optie C, een ruilmotor is totaal iets anders als een gebruikte motor!

Een ruilmotor is een volledig nieuw opgebouwde motor, een totaal revisie dus. Nieuw, met garantie. Maar voordeliger als een nieuwe fabrieksmotor. Die fabrieksmotor is trouwens ook gewoon een ruilmotor, dat verteld de dealer er echter niet bij Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 16 februari 2008 12:17 AM
  [ # 7 ]

Ah, ok, wist ff niet wat een ruilmotor was.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 februari 2008 12:18 AM
  [ # 8 ]

Ik zou zeggen dat optie A het goedkoopste zou zijn? Het moet toch wel mogelijk zijn voor een acceptabel bedrag een fatsoenlijke motor te vinden? Heeft Bart Ebben niks staan? Die koopt altijd jonge schade-autoos, dus écht oud zullen die motoren niet zijn.
C, een ruilblok met gelaste kop - daar ga je volgens mij echt op achteruit..

Maarja, aan de andere kant, als je pa een nieuwe motor WIL hebben en daar de centjes voor over heeft - is hij én vele anderen blij.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 16 februari 2008 12:23 AM
  [ # 9 ]

Ik heb dus werkelijk geen idee wat de prijzen zouden moeten zijn voor een nieuw blok of een ruilmotor. Kan iemand mij even een indicatie geven? Ben eigenlijk wel benieuwd.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 16 februari 2008 12:27 AM
  [ # 10 ]

Bart Ebben had wel iets….maar ja, dat wil mijn vader niet.  Rolling Eyes
Misschien omdat ie B.E. niet 100% tof vindt.

Misschien moet ik nog eens op hem inpraten…

En die Bols & Kooijman of Vegé eens bellen.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 16 februari 2008 12:32 AM
  [ # 11 ]

Volgens LASER kost een motor tussen de 4.100 en 4.500 euro…weet niet precies welk type nodig is.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 februari 2008 02:03 AM
  [ # 12 ]

Nadeel van ruilmotoren is dat je toch in principe een opgelapt blok koopt, al dan niet met gelaste kop. Een 2e hands motor zoals van BE is echt een ander verhaal. Niet dat je daar altijd gegarandeerd mee zult prijs schieten - maar toch.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
citrospeeds
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 317
Geregistreerd: 10-04-2007

Gepost: 16 februari 2008 03:32 PM
  [ # 13 ]

Is uitboren dan geen optie? word wel erg snel een conclusie getrokken.
en zesduizend euro voor een nieuwe motor!! voor een bus uit 2000!!!!
ook met mijn xantia hetzelfde meegemaakt.
en uitboren met een overmaat zuiger was geen probleem. Alhoewel er wel een max is met uitboren natuurlijk maar wel een heel stuk goedkoper.

een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 16 februari 2008 08:37 PM
  [ # 14 ]
Matthijs2006 schreef:

Bart Ebben had wel iets….maar ja, dat wil mijn vader niet.  Rolling Eyes
Misschien omdat ie B.E. niet 100% tof vindt.

Misschien moet ik nog eens op hem inpraten…

En die Bols & Kooijman of Vegé eens bellen.

Neem geen Vegé, krijg je alleen maar problemen mee..

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 16 februari 2008 10:29 PM
  [ # 15 ]

Wat is een overmaat-zuiger? Een grotere zuiger met grotere diameter? En wie doet dat, dat opboren?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook