Sinds gisteren in mijn bezit: een zwarte XM 2.0 injection uit 1991 met slechts 92.000 km’s!
Ik heb m’n V6 ingeruild op deze auto, de huidige eigenaar en liefhebber is tevens op Het Forum aanwezig. Aan de V6 zou een beetje gesleuteld moeten worden en daarnaast werden mij de 70 km die ik als woon-werkafstand afleg me iets te gortig met de V6.
Foto’s volgen!
Citroënloos








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Voorzichtigheid geboden:
2.0i is ook niet echt zuinig
Se concentrer sur l’essentiel
Van harte, ooit 2 maandjes een 20i gehad, erg fijn!
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Archi schreef:Voorzichtigheid geboden:
2.0i is ook niet echt zuinig
1:13.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
1200 km met een volle 90-litertank (bij 90 Kmh)
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ries schreef:Archi schreef:Voorzichtigheid geboden:
2.0i is ook niet echt zuinig
1:13.
Zou ik zeer verguld mee zijn….
1:10 doet m’n automaatje









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ach dat valt nog mee Peter. Ik doe momenteel ongeveel 1 op 8 met een V6 met handbak. (in de stad, dat wel)
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Best zuinig, vooral in de stad.
Ik haal 1:13 op 80 km wegen, en op gas 1:11.
‘t Is niet alleen het verbruik, maar ook de onderdelenprijzen liggen lager. Daarnaast is ‘t nog ‘s uniek om een 17-jarige XM te vinden met zo’n lage kilometerstand.
Citroënloos





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
En dit moet je nog even verantwoorden…
Ook wil ik, zodra er tijd voor is, foto’s gaan plaatsen van auto’s die ik interessant vind. Daarbij moet je denken aan auto’s uit de jaren ‘70, ‘80 en de vroege jaren ‘90, voornamelijk van Franse makelij. Maar ook merken als Volvo en Mercedes-Benz hebben mijn interesse…





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
XMine schreef:‘t Is niet alleen het verbruik, maar ook de onderdelenprijzen liggen lager. Daarnaast is ‘t nog ‘s uniek om een 17-jarige XM te vinden met zo’n lage kilometerstand.
Die onderdeelprijzen liggen IETS lager, zoveel verschilt het niet hoor. De verkrijgbaarheid van specifieke onderdelen via de dealer begint zowiezo een probleem te worden…..
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Best zuinig, vooral in de stad.
Ik haal 1:13 op 80 km wegen, en op gas 1:11.
Dan doet een 16v toch beter dan een 8v. Haalde amper 1:8. Toen luchtfilter vervangen en injectiereiniger toegevoegd. Nu octaan 98 getankt en het ziet er naar uit dat ik 1:9 mss ga halen. En mijn rijstijl is zeer rustig, max. 110km/p.u op snelweg en altijd schakelen bij max 2500 toeren..
Se concentrer sur l’essentiel
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Willem schreef:XMine schreef:‘t Is niet alleen het verbruik, maar ook de onderdelenprijzen liggen lager. Daarnaast is ‘t nog ‘s uniek om een 17-jarige XM te vinden met zo’n lage kilometerstand.
Die onderdeelprijzen liggen IETS lager, zoveel verschilt het niet hoor. De verkrijgbaarheid van specifieke onderdelen via de dealer begint zowiezo een probleem te worden…..
Het verschil in onderhoudskosten zit voor een klein deel in de onderdelen. Veel belangrijker is het arbeidsloon dat bij een V6 hoger is dan bij een 2.0 16v. Alles is nu eenmaal veel moeilijker te bereiken.














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Grappig:
De TS schrijft duidelijk dat hij een 2.0i van 1991 heeft gekocht, en jullie komen vervolgens met verbruikscijfers van een 2.0I 16v, die pas vanaf 1994 gebouwd werd…. en dan ook weer met onderhoudskosten van een 16v…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Er zit bij een 16 klepper zeker een plausibel verschil in prijs voor een aantal onderdelen en ook wordt vaak meer arbeidsloon verrekend. Maar zoals al eerder vermeld, is een 16v met 8v totaal niet te vergelijken. Het verbuik is anders en het rijden is anders.
Als je kijkt op de site van mijngarage.nl voor een ‘richtprijs’ (leuk ook. voor de onderhandelingen, als je je monteur zover krijgt!) is de V6 schrikbarend duurder. En dan kom ik er nog steeds achter dat ik met mijn 8v écht een goede keus heb gemaakt.
Se concentrer sur l’essentiel
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Hee die site kende ik nog niet. Wel handig!
Ff geprobeerd: offerte voor distributieriem met loop- en spanrollen komt op 390 euro. Ik betaalde er elders 340 voor en dat was incl. waterpomp.
Werkt wel goed: vraag je om offerte voor vervanging schokdempers, dan krijg je de mededeling dat geen offerte gemaakt kan worden.