




Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Zo,
Het remventiel zit erin en de lekkage heb ik achterhaald. Na twee nieuwe leidingbusjes bleef de achterste onderste leiding druppen. Ten einde raad heb ik de auto op bokken gezet, onderste beschermplaat verwijderd en eens goed gekeken hoe de druppel LHM zich vormt. En wat bleek? Na lang kijken, afvegen, kijken et cetera kwam de lekkage opzij van de hoofdremcilinder. Het kleine retourslangetje zit op een T-stuk, maar het T-stuk was losgeschoten van de retourslang die uit het schutbord komt. Dit slangetje lag opzij, van boven onzichtbaar te op het ventiel. Zucht…
Operatie geslaagd. Nu nog de zeiknatte vloermat LHM-vrij zien te krijgen.
De DS remt beter dan voorheen. Ook ligt ze niet meer na vijf minuten op haar gat, maar staat enkele uren overeind.
Ik ben weer een gelukkig mens Dank voor jullie meedenken.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed gedaan!
Citroen!





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Nog even met Ronald van Citrotech gebeld. Hij had mijn oude remventiel doorgemeten. Ergo: veel interne lekkage. Vervangen was ook achteraf dus de beste optie.
Nou het zweten van het stuurhuisrondsel nog aanpakken en ik heb weer super-hydrauliek…





























Totaal aantal Berichten: 10599
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:Chyparse “reviseert” ook. Er worden nieuwe rubbers en ringen geplaatst en daarna op de testbank gekeken of hij binnen de marges is. Citrotech draait nieuwe asjes en busjes enz zodat die apparaten echt NIEUW zijn. Kost ook meer.
Ik heb in 3 jaar tijd 2 “gereviseerde” achterremcylinders van chyparse “versleten”. Heb daarna maar een originele bij Andre Pol gekocht. (Die had toen ik mijn 21IE reviseerde ook binnen 1 dag de originele veer voor de oliepomp)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Chyparse, van de wonderbaarlijke verf"revisies”... Zag op Citromobile een koppelingsregelaar op hun kraam liggen. Mooi overgespoten, met een gescheurde voet…..
Citroen!
Ik heb een “gereviseerd” expemplaar in mijn ID zitten. Aluminium versie LHM. Heb nog 100 meter met de ID gereden en er ligt al een grote plas LHM onder (direct onder de servo) maar niet in het interieur! Auto blijft wel lang omhoog staan (2 dagen) maar krijg de lucht ook niet uit de remmen….
Dat wordt weer de servo eruit klussen ben ik bang!












































Totaal aantal Berichten: 25718
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb er ook zo een. doet het al 100.000 km. Gereviseerd in almere.
Pffff een topic van 2 jaar oud…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3449
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
alexander schreef:... Auto blijft wel lang omhoog staan (2 dagen) maar krijg de lucht ook niet uit de remmen….
Dat wordt weer de servo eruit klussen ben ik bang!
Het ontluchten van remmen kan weinig te maken hebben met omhoog staan of servorevisie.
De achterremmen krijg je alleen ontlucht met druk op het achterveersysteem. Het gemakkelijkst gaat het met de DS in de hoogste stand en een gewicht (bijv. wederhelft of been van wederhelft) op het rempedaal.
De voorremmen gaat simpeler, slangetje op de nipppel, tot in de hydrotank, wederhelft of been van wederhelft op het rempedaal, nippels (niet van de wederhelft) open draaien tot er geen bellen meer komen.
Vergeet niet dat er aan twee kanten remmen zitten.
Het ontluchten van voorremmen heeft erg veel effect op het remgedrag, veel meer dan het ontluchten van achterremmen.
Je kan deze operatie goed uitvoeren zonder de halve motorruimte te demonteren, alleen adviseer ik wel eerst het carrierepak uit te trekken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
alexander schreef:Ik heb een “gereviseerd” expemplaar in mijn ID zitten. Aluminium versie LHM. Heb nog 100 meter met de ID gereden en er ligt al een grote plas LHM onder (direct onder de servo) maar niet in het interieur! Auto blijft wel lang omhoog staan (2 dagen) maar krijg de lucht ook niet uit de remmen….
Dat wordt weer de servo eruit klussen ben ik bang!
wat voor systeem zit er onder die ID? Van welk bouwjaar is die auto? Heeft ie al volledig bekrachtigde remmen of alleen “noodbekrachtiging”?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb de ID toch goed ontlucht in de hoogste stand inderdaad. Maar er lekt toch echt LHM uit de servo. Mijn ID is van ‘62 dus heeft het laatste volledig bekrachtigd remsysteem maar wel met de Aluminium servo. (zie foto)
Ik heb de servo vanavond eruit geklust en daar komt nogal wat LHM bij vrij dus kon niet goed meer zien waar hij precies gelekt heeft…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een ID van ‘62 met LHM in het systeem? Is het systeem dan omgebouwd naar LHM (standaard: LHS)? Zit daar mogelijk de oorzaak van de lekkage?
Citroen!
Auto is volledig omgebouwd naar LHM dus ook alle leidingen, veercilinders, voorraadvat, servo etc.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ook de keerringen in de remservo?
Citroen!
Ja, ook de keerringen in de servo. Toen ik de rubberen dop (zie bovenste foto) eraf haalde zat er aardig wat LHM onder. Dat hoort toch niet?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nee, dat is een stofhoes. Dus daarom twijfel ik aan de ringen in de servo. Misschien is er één beschadigd bij montage…
Citroen!