2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
tubeless
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 april 2008 01:41 AM
  [ # 16 ]

Aart? Bedoel Hans natuurlijk….

Citroen!

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 24 april 2008 05:58 PM
  [ # 17 ]
JoF schreef:

Het is in ieder geval dus niet verstandig om zonder binnenband te blijven rijden

........schreef ik vorige week. Ik ben bezig de velgen op te knappen, en kwam tot de ontdekking dat ik zelf óók zonder binnenbanden in beide (tubeless) achterbanden reed, en dat al 2500 km Surprisedops:  Surprisedops:  Ik heb dan slechts 1 excuus: ik heb de DS pas 8 maanden, en het bedrijf dat er in 2003 achter Vredesteins op gelegd heeft, had toch beter moeten weten !? Maar…......blijkbaar in 5 jaar tijd nooit leeg gelopen, en dat voor Vredesteins !

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)

(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 april 2008 06:03 PM
  [ # 18 ]

Op de achterbanden komt minder dwarskracht, dus minder kans op aflopen van de band…

Citroen!

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 24 april 2008 11:32 PM
  [ # 19 ]

tubeless

vanochtend via een recommendatie een mobiele bandenman meegemaakt. Deze man doet werk voor twee DS garages in Londen en had een nieuwe binnenband in vooraad van de correcte maat. Interesant om hem bezig te zien. Het aparaat voor verwijderen van de band was gepowered via een aparte accu in z’n bus. Hij kon ook de velgen balanceren. Hij had een adaptor special voor dit soort werk met 5 studs. Dit aparaat had geen stroom nodig behalve voor de digitale readout. De wiel werd handmatig in motie gebracht. Binnen tien minuten en 15 pond cash in hand was ie klaar. Hij zij dat het onverstandig is om deze band tubeless te rijden omdat de rand van de band makkelijk kan verschuiven vanwege dat er geen tab aan de binnenkant zit. De kans is nog hoger als je niet al te veel lucht in de band heb. Het gaatje in m’n eerste binnenband zat aan de binnenkant en kwam door het kontact met de knobbels die je aan de binnenkant van de velgen heb. Ik heb er gaffertape over gedaan. Hoopelijk kunnen we nu nog aardig wat kilometers verder.

Nog een ander leuk ding: je kan uitwerken wat de leeftijd van je XAS is door het nummer te bekijken naar het “Dot” teken. Als er drie nummers in het vak zitten een een klein driehoekje aan de rechter kant betekend dit dat het een band van de jaren 90 is. In mijn geval was het 378◄ en dat betekend een band die gemaakt is op week 37 in ‘98. Banden die in de jaren 2000 zijn gemaakt hebben de week eerst en de twee jaar nummers daar achter, 02 etc. Ik heb mijn band van ‘98 gekocht een ander half jaar geleden in Holland! Hij was wel ongebruikt maar, moet je is….

Ook geleerd dat een band wat in het donker en koele is bewaard nog vele jaren goed blijft.
Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 29 april 2008 01:37 PM
  [ # 20 ]

Ik las van de week op het net dat er een velgenbedrijf is die zich gespecialiseerd heeft in het omzetten van velgen voor klassiekers. Zij snijden het hart van de velg eruit met de bevestiging en monteren dan een velgring waar tubeless banden op passen met de juiste rims. Dit biedt dus mogelijkheden.
Zo zat ik ook te denken dat het mogelijk moet zijn om het hart uit de velg te snijden of te draaien zodat onze velgen op een normale machine uitgebalanceerd kunnen worden. De meesten hebben toch wieldoppen die dit gat dan netjes afdekken. Dan wordt de keuze aan banden ineens een heel stuk groter en goedkoper….........

Zie hier: http://www.velgen.nl/klassieker.php

Ik heb ze net gebeld en kreeg te horen dat dit niet meer gaat lukken. De leverancier van de ringen schijnt failliet te zijn….........

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 29 april 2008 01:43 PM
  [ # 21 ]

Op zich een leuk idee, maar ik vind die moderne laagprofielbanden geen gezicht op een DS.

Citroen!

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 30 april 2008 01:11 AM
  [ # 22 ]

tubeless

DriverD schreef:

Op zich een leuk idee, maar ik vind die moderne laagprofielbanden geen gezicht op een DS.

maar wel leuk als je een XAS kan gebruiken tubeless met veiligheid. Het is een belemmering die binnenbanden. Ik heb nog nooit zo vaak lekke banden gehad als met een DS. Aan de andere kant toen ik een klapband kreeg op een voorband een tijdje geleden heb ik nog nooit eerder zoo’n gecontroleerd gevoel gehad als in een DS.

Hans Staartjes

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 30 april 2008 02:25 AM
  [ # 23 ]

Re: tubeless banden

DSnut schreef:

Is het niet zo dat tubeless banden te ruw zijn aan de binnenkant om er een binnenband in te doen? Dus dan snel kans op een lek?

Ik heb altijd gehoord dat je daardoor een klapband kunt krijgen, door de wrijving word die band heel heet (of kan hij heel heet worden).

BMW E91 2,0 d, Renault Twingo 1.2 2004, Partner 2021 , Minarelli 50 cc 1965

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 april 2008 12:45 PM
  [ # 24 ]

ik heb altijd binnenbanden en nooit lekkebanden…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 30 april 2008 03:28 PM
  [ # 25 ]

Same here…

Citroen!

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 01 mei 2008 02:30 AM
  [ # 26 ]

Re: tubeless banden

paso schreef:

Ik heb altijd gehoord dat je daardoor een klapband kunt krijgen

“Levensgevaarlijk, dat rijden zonder binnenband”  Shocked zei Joep Sanders toen hij een binnenband monteerde in mijn tubeless Vredestein (zie mijn eerder bericht). Ik ga er dus maar van uit dat de combinatie binnenband en tubeless banden op (niet voor tubeless banden geschikte) DS-velgen een goede combinatie is, zonder een vergrote kans op een klapband Wink .

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)

(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 10 juli 2013 11:12 PM
  [ # 27 ]

Even een oud topic bovenhalen:  gisteren sprak ik met een bandenspecialist die me aanraadt de nieuwe XAS 185… tubeless te monteren op m’n gepoederlakte velgen.  Ik rijd nu met op die velgen tubeless vredesteins, reeds 30000km, en nooit moeten lucht bij pompen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 11 juli 2013 12:11 AM
  [ # 28 ]
GW-tje schreef:

Ik las van de week op het net dat er een velgenbedrijf is die zich gespecialiseerd heeft in het omzetten van velgen voor klassiekers. Zij snijden het hart van de velg eruit met de bevestiging en monteren dan een velgring waar tubeless banden op passen met de juiste rims. Dit biedt dus mogelijkheden.
Zo zat ik ook te denken dat het mogelijk moet zijn om het hart uit de velg te snijden of te draaien zodat onze velgen op een normale machine uitgebalanceerd kunnen worden. De meesten hebben toch wieldoppen die dit gat dan netjes afdekken. Dan wordt de keuze aan banden ineens een heel stuk groter en goedkoper….........

Zie hier: http://www.velgen.nl/klassieker.php

Ik heb ze net gebeld en kreeg te horen dat dit niet meer gaat lukken. De leverancier van de ringen schijnt failliet te zijn….........

Klant bij ons op het werk http://www.fontijnegrotnes.com/home zitten in Vlaardingen
Die maken de machines om velgen mee te maken, voor zo’n machine buiten gaat hebben die aardig wat velgringen gerold - dichtgelast, dacht dat die allemaal richting schroot gingen, misschien dat je daar wel een paar ringen kunt versieren.

BMW E91 2,0 d, Renault Twingo 1.2 2004, Partner 2021 , Minarelli 50 cc 1965

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 juli 2013 10:23 PM
  [ # 29 ]

Even een vervelende ervaring melden als waarschuwing bij monteren binnenbanden in tubeless buitenbanden.

De dag voor de vakantie ineens de li voorband plat, vrij plotseling na een boodschapje door de vrouw.
Met de band naar de lokale garage en wat was hun diagnose: met het oppompen van de binnen band is er lucht tussen de bi-band en bu-band blijven zitten zodat als je denkt dat je de bi-band op druk hebt de bi-band nog lang niet vol is!
Heb je dus hetzelfde risico als eerder genoemd bij tubeless band zonder bi-band, dat bij loskomen van de bu-band van de velg de band ineens leeg kan lopen.

De vraag is nu hoe je dit kan voorkomen? Ik dacht zelf met een nylon draad door het ventielgat naast het ventiel oppompen, zodat de lucht kan ontsnappen die tussen de bi-band en de bu-band zit. Na op druk gekomen de draad er uit trekken.

Hebben meer forummers dit eens meegemaakt?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juli 2013 10:47 AM
  [ # 30 ]

Nee. Maar je moet de biba monteren en met de luchtstang op het ventiel,het ventiel naar binnendrukken zodat de lucht eruit kan tijdens heel rustig oppompen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook