

































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat is volledig onwaar. Op het kenteken staat aangegeven of de wagen wel of geen kat er onder moet hebben. Zit hij er niet onder, maar zou hij er wel een moeten, dan is dat altijd afkeur. Ook als de uitstoot prachtig is en het geheel gasdicht is.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik had ergens op het forum gelezen dat bij auto`s van voor of t/m bouwjaar `92 niet per se kats bij APK moeten hebben. Mijn XM is halverwege `93 verkocht, daarnaast is het voor mij geen probleem om de kats voor APK weer zelf eronder te doen omdat ik toch in een garage werk.
Tot nu toe heb ik vooral van mijn acceleratie en motorgeluid (klinkt iets zwaarder, donkerder maar niet sjonnie) genoten , qua verbruik kwam ik uit op 1:9,65 (met euro98 ).
Met kats en een “normale” rijstijl ongeveer op 1:10,5 (met euro98 ) dus zonder kats zou het iets zuiniger kunnen zijn als ik een “normale” rijstijl op na houd.
Ik merk wel dat de motor veel meer aan het gas hangt, het is moeilijker om het gaspedaal constant te houden. Wie weet ga ik later nog een cruise control inbouwen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
patje74 schreef:Het hele verhaal kun je hier vinden >> Klik
Bedankt voor de link. Voor mij is het duidelijk, bij mijn auto moeten de kats gemonteerd en werkend zijn met APK.
Wat ik ook duidelijk merk is dat mijn koelwater en olietemperatuur een stuk lager zijn dan met kats bij “normale"omstandigheden. Het scheelt voor beide ongeveer 10 graden op de meters. Eerst bleef het koelwater rond 85, 90 graden en olietemperatuur 80, 90 graden.
Als ik flink doortrek of een lange tijd hoge snelheden aanhoud klimmen beide temperaturen op, tot nu toe koelwater tot 90 graden en motorolietemperatuur tot ongeveer 100, 105 graden.
Op zich logisch wants de kats hebben een minimale temperatuur nodig om goed te kunnen functioneren en houden daardoor veel warmte vast.
Nu weet ik zeker dat de aandrijflijn thermisch minder wordt belast wanneer ik sportief wil rijden en hopelijk gaan de dure uitlaatdelen ook langer mee….....
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Mijn verbruik zit nog steeds rond de 1 op 10 en dat met redelijk vaak stevig optrekken en doortrekken, valt me erg mee.
Daarnaast heb ik de indruk dat mijn motor nog steeds ietsje sneller wordt, de motor heeft tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen.
Tot nu toe helemaal geen spijt van de katvervangers.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Even afstoffen ,
Afgelopen vrijdag heb ik mijn middendemper vervangen door een middendemper waarvan de (inwendig rotte) dwarsdemper is weggeslepen en de verbinding is doorgetrokken naar het einde. Een bestaand bochtje van de uitlaat is ertussen gelast .
Dit uitlaatdeel had ik nog van forumlid Citroenbx gekocht om hiermee te experimenteren.
De missie is voor wat mij betreft geslaagd , het koppel wordt iets sneller opgebouwd en is iets eerder beschikbaar. Het verschil met de katvervangers is kleiner, maar wel merkbaar. Het uitlaatgeluid is wel veel duidelijker
, op constante snelheden m.i. acceptabel. De audio is normaal te beluisteren.
De PRV 24v sound is nu volledig beschikbaar en is zalig , helemaal in een tunnel
.
Verder heb ik ook mijn veerbollen en hydractive bollen vervangen door nieuwe. De voorste bollen zaten ongeveer op 50% van hun maximale druk en achter ongeveer op 70%. De achteras veerde daardoor te zacht tov de vooras.
Op de voorste hydractivebol na waren alle bollen in het grijs (metallic : ), zoals bij de C5 en C6 bollen. Is toch even wel wennen als je de motorkap open doet
.
Foto`s volgen nog
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
foto’s zijn erg leuk maar een filmpje met het geluid zou helemaal top zijn natuurlijk!






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Ja! een paar foto’s maar youtube filmpje is mooier! Ik ben benieuwd!
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik zal proberen ook een youtube filmpje van te maken, uiteraard is het motor/uitlaat geluid hierbij belangrijk .
Het valt me op dat het geluid zwaarder/donkerder wordt naarmate de motor op temperatuur begint te komen, met dwarsdemper viel mij dat niet op.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
geen enkele foto doet het?





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Die grijze bollen heb ik ook al eens op een Xantia voorbij zien komen…..
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Hopelijk doen de oude foto`s het nu wel, de nieuwe foto`s en het filmpje moeten nog gemaakt worden.
Bij foto`s van de CX van Arjan Verkade zag ik ook al grijze bollen .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!








Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
De allereerste foto’s doen het niet hoor…
Even off-topic:
Ik zit er aan te denken een XM te kopen. Heeft iemand een aankoop brochure of tips? Ik zit te denken aan een automaat, misschien een V6.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
langevelsloo schreef:
Even off-topic:
Ik zit er aan te denken een XM te kopen. Heeft iemand een aankoop brochure of tips? Ik zit te denken aan een automaat, misschien een V6.
als je nou bovenaan onder citroenforum.nl met je pijltje over “forum” gaat verschijnt er een menu met “overzicht forum”, klik daar eens op.
dan kan je in je browservenster naar beneden scrollen en dan halverwege zie je daar “XM” staan, klik daar op.
en wat voor topic zien we daar nu staan op de tweede regel?







Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
langevelsloo schreef:De allereerste foto’s doen het niet hoor…
Even off-topic:
Ik zit er aan te denken een XM te kopen. Heeft iemand een aankoop brochure of tips? Ik zit te denken aan een automaat, misschien een V6.
Strak plan, tips: http://www.xmclub.nl