1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
ECU motormanagement V6.24 (Type1) Fenix 4
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 26 april 2008 06:30 PM

Mooie titel van topic!
Zoals ik elders beschrijf is mijn V6.24 helemaal mechanisch gereviseerd.
De boel weer mooi ingebouwd en na wat problemen met startblokkering nu de motor aan de praat proberen te krijgen. Hij heeft even (seconde of 10) prachtig gelopen, maar naar nu blijkt (waarschijnlijk) op een dosis benzine die niet regulier door injectoren is afgegeven.
We hebben alle draden van de draadboom doorgemeten en zien geen afwijkingen.
Uitlezen met foutcode diode (dank MallePietje!) Geeft netjes code 12 “begin” en vervolgens code 11 “eind”.
De motor “heeft vonk” en alle sensoren lijken naar behoren te werken.
Wat het ecchter vertikt zijn de injectoren. De Fenix4 is een mooi ding: geeft sequentiele signalen naar de injectoren die hun kwakje gas zouden moeten inspuiten.. Maar…. niets dus. Je zou ze goed moeten horen klikken.
Mijn vraag: heeft iemand tips?
Heeft iemand ervaring van Fenix4??: er schijnt een test te zijn die je uit kunt voeren met de diagnosediode: in plaats van uitlezen geef je de ECU opdracht om achter elkaar een aantal acties uit te voeren, waaronder ook de injectoren.

Als nou niets hiervan werkt,
zou ik dan de ECU moeten laten reviseren?
Of een nieuwe? (hartstikke duur??)
of een sloper?? (met gedoen dat je de blokkeringscode niet kent…?)
Zijn er hier op het forum toevallig mensen die een fenix4 op een plank hebben liggen?

Groet van Sweef, die zeker is dat ie toch binnenkort weer lekker in zijn V6.24 kan swefen.

HIERONDER DE GEGEVENS DIE DE ACTIVERINGSTEST BESCHRIJFT:

To test engine components:
Don’t use this if you don’t know what you are doing!!
1. Be sure ignition is turned off.
2. Close the switch
3. Turn on ignition
4. Within 1-12 seconds open the switch again
5. Wait some seconds
6. First code 91 will appear. Meaning the fuel pump will be activated periodically.
7. Close the switch for 3-5 seconds to test the next component.
8. Repeat until you arrived at the component which you want to test.


Code Description
**** ECU XM V6 Fenix 3B (activate components)
Component activation is performed
91 Activate fuel pump relais
92 Activate fuel injectors
93 Activate idling actuator
94 Activate canister discharge valve
95 Activate relais airco compressor

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 05 mei 2008 04:21 PM
  [ # 1 ]

Hoi Sweef,

Heb je het probleem nog kunnen vinden met het materiaal dat ik heb gestuurd?

Gr en succes

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Gepost: 05 mei 2008 04:33 PM
  [ # 2 ]

als je 24v onderdelen zoekt roep maar…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 06 mei 2008 02:23 AM
  [ # 3 ]

@Citrophile: ja, ik heb erg veel gehad aan je documentatie. Heb allerlei testen kunnen doen, ook de activeringstesten. We zijn nu zo ver dat we de ECU willen laten analyseren bij gespecialiseerd bedrijf.
Overigens: ik heb één heel mooie groene V6.24 gezien met zwart leer op vitromobile: was jij dat? Ze zijn toch wel zeldzaam he in XM-land?
Ik ontdekte daar op de beurs een doos met een heleboel ECU’s, maar natuurlijk géén Fenix4 erin… haha! Wel erg leuk daar op de veemarkt

@citroenbx: NOU!! ik heb behoefte aan een werkende fenix4 (met code) die ik desnoods tijdelijk in mijn wagen kan zetten voor diagnose. Daarmee kan ik zekerstellen òf de ECU òf toch elders de oorzaak van het niet geven van injectie gelegen is…

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 06 mei 2008 03:57 AM
  [ # 4 ]

Sweef,

Mijn 24v Vert Vega stond zaterdag aan de zijkant van het gebouw, aan de linkerzijde van de springkussens van voor gezien. Volgens een vriend die mee was, waren er ongeveer nog 2 of 3 type1 24v aanwezig op de parkeerplaatsen.
Ik heb trouwens zoals vaak het geval is een zwart leer interieur.

Idd type1 24v zijn zeldzaam aan het worden, type2 met dezelfde 24v motor nog zeldzamer….

Bij de Citroen dealer waar ik een bijbaantje heb, staat nog steeds een type1 24v in een slechte staat voor 500 euro te koop. Maar onderdelen als computers en de aandrijflijn zijn heel goed Idea .

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 10 mei 2008 02:56 PM
  [ # 5 ]

Alle tests uitgevoerd op de Fenix4. Besloten om ‘m op te sturen naar ACtronics in Almelo. Dan weten we daarna zeker dat ie goed is en doet òf de motor het eenvoudig òf we weten precies waar we verder moeten zoeken..

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 10 mei 2008 03:32 PM
  [ # 6 ]

Misschien een stomme vraag maar, zit er een alarm/startonderbreker in??
Xaracoupe heeft ook zo’n soort probleem gehad met zijn V612 type 2 misschien moet zijn draatje even lezen.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 10 mei 2008 04:10 PM
  [ # 7 ]

enne,  nu je toch uitgebreid onderzoek hebt gedaan naar de ecu, weet je toevallig ook wat foutcode 26 betekent?

Ik heb bij iemand die een kastje heeft gekocht de ecu uitgelezen, maar code 26 kwam langs en stond niet op de lijst…..Evenals code 63 overiigens…

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 10 mei 2008 04:56 PM
  [ # 8 ]

@ MAlle Pietje: 26 ken ik ook niet. 63 is :Lambda sensor nr2.. Heb nog een stapel documenten voor je!


@eXpelliarMus: da’s nog een goeie tip: er heeft een alarm ingezeten, die zou misshine nog roet in het eten kunnen gooien ergens al is die wel uitgebouwd.. De startonderbreker werkt gewoon en geeft geen verstoringen. Weet je nog iets meer in welke draad het staat?

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 10 mei 2008 05:02 PM
  [ # 9 ]

Ik meen in deze: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=189618

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 10 mei 2008 05:30 PM
  [ # 10 ]

@mallepietje:
code 26 toch ook nog gevonden: “Ansaugrohr steuerventil kurz”?... Zou dat de “ACAV kort” vacuumklep zijn? Heb jij het hier ook over een V6.24 Type 1? Dat was geloof ik de enige die ACAV had..?

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 10 mei 2008 05:54 PM
  [ # 11 ]
sweef schreef:

@mallepietje:
code 26 toch ook nog gevonden: “Ansaugrohr steuerventil kurz”?... Zou dat de “ACAV kort” vacuumklep zijn? Heb jij het hier ook over een V6.24 Type 1? Dat was geloof ik de enige die ACAV had..?

Yep, gaat inderdaad over een 24klepper. Ik heb geen idee wat die klep is of zou moeten doen eigenlijk, maar wellicht dat de persoon in kwestie er mee naar een garage zou kunnen gaan, mocht die foutmelding weer terug komen.

Dankje!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 10 mei 2008 06:02 PM
  [ # 12 ]

Oh: ACAV is prachtig!
Zorgt bij verschillende toeren voor verkorten evn verlengen van het luchtinlaat traject. Geeft een veel vlakkere koppelkromme

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 11 mei 2008 11:09 AM
  [ # 13 ]

Admission á Characteristique Acoustique Variabele is geweldig Cool . Het zorgt voor extra volume aangezogen lucht bij een toenemend toerental in 3 lengtes. Idd alleen de ZPJ4 heeft dit van de PSA motoren. Bij o.a. Audi zie ik tegenwoordig iets vergelijkbaars bij hun V6en, maar dan in 2 lengtes.
Hierdoor heb je een enorme opbouw van het koppel, over het totale toerengebied veel sterker dan een V6 12v.

@sweef, nogmaals veel succes. Ik kijk ernaar uit om jouw 24v te bewonderen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 11 mei 2008 11:17 AM
  [ # 14 ]
malle pietje schreef:

enne,  nu je toch uitgebreid onderzoek hebt gedaan naar de ecu, weet je toevallig ook wat foutcode 26 betekent?

Ik heb bij iemand die een kastje heeft gekocht de ecu uitgelezen, maar code 26 kwam langs en stond niet op de lijst…..Evenals code 63 overiigens…

In de documentatie over de ZPJ4 zie ik bij code 26 ACAV klep kort circuit en code 63 lambdasensor achter op de katalysator.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 11 mei 2008 01:13 PM
  [ # 15 ]

Thanks! Staat er ook nog een controle bij, hoe te controleren of de sensor kapot is?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook