Ik wilde graag morgen met mijn Blackbeauty naar de beurs in Utrecht. Om dat te bewerkstelliggen moest ik haar dus vandaag uit haar winterslaap halen.
Nieuwe accu erin en jawel: starten en lopen, even gewassen en maar meteen een APK keuring gedaan bij een onafhankelijk station. Wat bleek: Bijna vlekkeloos door de keuring. Enig minpuntje was het CO gehalte. Deze was 2.8 waar 1.5 toegestaan is.
Bijstellen was niet mogelijk daar ze de schroef niet konden vinden. (en ik na beraadslaging van diverse boeken en dit forum ook niet).
Als reden voor de hoge Co 2 gaven ze aan, dat ik op 95 reed ipv 98 (loopt op 95 vele malen beter) en dat ie een half jaar niet gedraaid had. Even stevig blazen en een goedje in de tank zou wonderen kunnen doen…
Nu mijn vraag: Werkt dit spul echt? Of Moet ik morgen in noodgang naar de beurs komen teneinde mijn gekoesterde motor schoon te branden?





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Volgens mij mag je met een carb-auto die ongeregeld is (geen kat noch lambda-sonde) en gebouwd vóór 1990 gewoon 3,5% CO hebben..
Schoonbranden werkt prima, daar heb je echter geen goedje voor nodig: gewoon een goede snelwegrit, zodat alle onverbrandde meuk weg is en het blok goed op temperatuur is.
‘Spirit of avant-garde’
Weet je zeker dat je overlegd hebt op dit forum?,want er zit wel degelijk een afstelschroef op de carb.
Als je voor de auto staat,zit de stelschroef rechtonder op de carb.
Dat zou iedere cx-specialist je ook verteld kunnen hebben???
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Ray,
Ik had een eerdere posting al gezien waarin je beschreef dat ie rechts onderin op de carb zat. Echter zit bij mij wel een gat maar geen schroef in. Eerst dacht ik nog dat het een schroef was met een inbus kop (op een centimeter of twee in de carb, maar na schoonmaken bleek het geen inbus of een schroef te zijn.
Pascal,
waar kan ik deze informatie vinden?
Dank
Dan heb je of een carb. van een 2 liter erop zitten (solex?),of de schroef is eruit getrilt of zo.
De originele carb. kun je stellen,is maar een heel klein inwendig schroefje,kom je alleen met een kleine schroevedraaier bij.
Maak eens een foto van de carb.
Vreemd….
Succes ermee!
Gr Raymond
Het was een cx of niks





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
@TS: hiero -> http://www.innovam.nl/apktroubleshooter/showhelppage.aspx?id=25
en hier: -> http://www.bmwe28.nl/frames/techniek/apkeisen.htm
Wanneer je een klein spiegeltje pakt, en deze onder een hoek tegen de carbvoet rechtsvoor aanzet (zodat jij al voor de auto staand ín de voetschacht kunt kijken), dan zie je inderdaad een klein phillipsschroefje zoals Ray al beschreef.
Met een klein schroevendraaiertje kun je vervolgens hiermee het CO-gehalte afstellen.
Let wel op: door lang stationair te blijven draaien verloopt deze alsnog iets, zorg dus dat de motor goed warm is.
Het is wel efkes friemelen, je kunt er door de verdelerkap en dradenrommel slecht bij.
Foto’s ter verduidelijking:
zó zittie in de auto van vooraf gezien..
en een kwartslag gedraaid zit hier het schroeffie…
‘Spirit of avant-garde’
Dank voor de foto’s Pascal!
Uit wanhoop heb ik ze maar naar van Gompel gebracht. (Bij mij om de hoek) Hij belde vanochtend dat de carb niet af te stellen is. Er zou een andere op moeten.
Is dit wijsheid? Zijn er andere middeltjes?
Tevens de RDW gebeld. Wanneer de auto niet in het milieuboek staat mag is 3.5 hebben voor auto’s van 1987 tot 1992. Black beauty staat erin dus geld het boek. die verwijst naar 1.5..