1 van de 14
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De gele Banaan is niet meer. Wie zoekt nog een Subframe?
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 09 mei 2008 05:07 PM

Beste allemaal!

Een vraagje, het stuurhuis van mijn Smalspoor Athena lekt een beetje, dus dit zal op termijn aangepakt moeten worden.

Nu heb ik al gezien dat CX-basis setjes met alle pakkingen en keerringen verkoopt Aangezien ik niet van plan ben om er een gebruikt stuurhuis onder te zetten (weet je ook niet wat je hebt) wil ik het gaan reviseren.

Gelukkig staat er in de vraagbaak redelijk uitgebreid hoe het te doen. Wel wordt er gesproken over wat benodigd speciaal gereedschap. Nu is mijn ervaring dat dat speciale gereedschap over het algemeen wel meevalt, maar hier heb ik even geen beeld bij.

Mijn vraag is dus concreet: Wie heeft er ooit zelf een stuurhuis lekdicht gemaakt, en waar moet je op letten of waar loop je tegenaan?

Tips en tricks zijn welkom!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 19 april 2010 07:54 PM
  [ # 1 ]

Zoals jullie kunnen zien zijn we 2 jaar verder en heeft nog niemand gereageerd op m’n vraag van destijds Wink
Inmiddels werd het echt tijd het stuurhuis aan te pakken, en inmiddels ligt het stuurhuis naast de auto, en is het stuurhuis bijna klaar. Ik heb zelf het stuurhuis opengemaakt en alle keerringen en pakkingen vervangen. Het is een flinke klus, en het is best spannend of straks alles weer werkt. Tot nu toe lijkt alles helemaal goed te gaan, dus heb er vertrouwen in dat het straks allemaal weer piekfijn werkt.

Tevens ook maar meteen de gehele ophanging gereviseerd, draagarmrubbers onder, fuseekogels onder en boven, lagers van de bovenste draagarmen, hoezen van de aandrijfassen etc etc…..

Het enige waar ik zelf geen apparatuur voor heb, is het uitlijnen van de auto. Dit moet natuurlijk gebeuren omdat alles los geweest is, en nu ook spelingsvrij is.

Is er hier toevallig iemand bekend met een garage of bandenspecialist in de buurt van Den Haag die bekend is met het uitlijnen van een CX?

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 19 april 2010 08:22 PM
  [ # 2 ]
CEE-IKS schreef:

Tevens ook maar meteen de gehele ophanging gereviseerd, draagarmrubbers onder, fuseekogels onder en boven, lagers van de bovenste draagarmen, hoezen van de aandrijfassen etc etc…..

even om dit eruit te lichten: Zelf gedaan?? Want een hoop daarvan moet bij mij ook. Dan is het wel interessant om zelf te friemelen

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 19 april 2010 08:23 PM
  [ # 3 ]

Civer in Den Haag kan vast uitlijnen.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
bonetone
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005

- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Gepost: 19 april 2010 11:42 PM
  [ # 4 ]

Lijkt me een stevig klus. Ik ben wel benieuwd of je de zaak weer goed ingebouwd krijgt. Ik heb ook een lek stuurhuis en mij wordt afgeraden om daar een andere in te zetten omdat het blijkbaar heel moeilijk is om alles weer goed ingebouwd te krijgen. (de uitlijning of de stuurgeometrie, eerlijk gezegd weet ik niet precies waar het probleem nu in zit….)

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 20 april 2010 09:49 AM
  [ # 5 ]

Afgelopen zaterdag was ik bij David Overberg en daar was ene Carsten met zijn CX. David legde hem uit hoe je het stuur weer zo stelt, dat je recht uit rijdt. Het schijnt een kwestie van geduld en een goede vlakke weg te zijn om te stellen, of de weg op en neer rijden.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 20 april 2010 11:16 AM
  [ # 6 ]
Robin Visser schreef:

David legde hem uit hoe je het stuur weer zo stelt, dat je recht uit rijdt.

Het afstellen van de diravi (wat je hierboven beschrijft) is wat anders dan het afstellen van de sporing en camber hetgeen ‘uitlijnen’ wordt genoemd

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 20 april 2010 11:29 AM
  [ # 7 ]

Laughing Dat is een nuttige post van een techneut, hetgeen ik overduidelijk niet ben !

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 21 april 2010 12:57 AM
  [ # 8 ]
Michelangelo schreef:

Zelf gedaan?? Want een hoop daarvan moet bij mij ook. Dan is het wel interessant om zelf te friemelen

Ja ik doe alles zelf, voor mij is een cx al bijna 10 jaar mijn dagelijkse vervoermiddel, en ik kom eigenlijk nooit in een garage.

Het is een flinke klus, maar ik durf het niet aan om met slooponderdelen te werken. Vaak is dan het probleem niet opgelost en heb je uiteindelijk toch een hoop werk verzet.
Je moet wel over het nodige geduld, en wat gereedschap beschikken. Zo heb ik mezelf getrakteerd op een pers om de nodige onderdelen erin te kunnen persen. Ook een trekker is een handig en niet te missen apparaat.

@Bonetone: Ik vind het een vreemd verhaal dat het afgeraden wordt, natuurlijk weet je dat je de auto opnieuw moet uitlijnen en de rechtuitstand opnieuw moet stellen. Het is niet zo dat je dat nooit meer goed krijgt. Hahahahaa maar misschien denk ik er morgen anders over!

Wat trouwens verbazingwekkend is, is dat een simpele vraagbaak eigenlijk best goed beschrijft hoe het stuurhuis gereviseerd moet worden. Alle onderdelen uit het revisiesetje zaten in in het stuurhuis, en stonden in de baak beschreven. Ik hoop dus dat morgen blijkt dat het goed werkt en vooral niet lekt…..

Inmiddels zit het stuurhuis weer gemonteerd, en morgen ga ik alles weer opnieuw aansluiten.
Ik zal jullie op de hoogte houden.

Misschien dat er toch nog een lezer hier is, die weet wie uit kan lijnen, Civer kan het in ieder geval niet. Het gaat dus NIET om het afstellen van de rechtuitstand (dat kan ik wel zelf) maar het afstellen van de stuurstangen om het simpel te houden (meer valt er ook niet echt te stellen) dit moet op een zogenaamde uitlijnbank gebeuren.

Het probleem is echter dat de eerste beste bandenboer geen ervaring heeft met de diravi, dus dat uitlijnen gedoemd is te mislukken. Ik ben dus op zoek naar een bedrijf wat bekend is met het specifiek uitlijnen van een CX…... (eigenlijk iemand die het leuk vind om te doen)

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 21 april 2010 10:23 AM
  [ # 9 ]

Misschien Citonda in pijnacker/Delfgauw? Da’s ook vlakbij Wink
Heb je ook foto’s van de operatie?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 april 2010 10:32 AM
  [ # 10 ]
CEE-IKS schreef:

@Bonetone: Ik vind het een vreemd verhaal dat het afgeraden wordt, natuurlijk weet je dat je de auto opnieuw moet uitlijnen en de rechtuitstand opnieuw moet stellen. Het is niet zo dat je dat nooit meer goed krijgt. Hahahahaa maar misschien denk ik er morgen anders over!

Ik denk dat het komt vanwege het “verhaal” van de juiste plaatsing van het stuurhuis dat men bonetone bang heeft gemaakt. Zoals je weet zit het stuurhuis zelf op een plaat gemonteerd, die ik meen met 4 bouten op het subframe zit. Het is erg belangrijk dat je deze plaat, de feitelijke drager van het stuurhuis, weer juist monteerd. Het stuurhuis moet namelijk exact in het midden zitten én waterpas staan. Als daar iets aan mankeerd krijg je de meest maffe stuurreacties tijdens het rijden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 21 april 2010 12:17 PM
  [ # 11 ]

@Yke: Daar kan ik inderdaad wel even vragen. Misschien werken die samen met een bandenboer die kan uitlijnen. Ik moet ook nog even langs Peter van Bemmelen, misschien heeft die ook nog wel een uitlijn-tip. Ben helemaal vergeten foto’s te maken. Hahaha jij hebt het natuurlijk live kunnen bewonderen!


@Waterman: Het is best mogelijk dat ze Bonetone daarom bang gemaakt hebben. Maar die “drager” van het stuurhuis, die mag je dan ook niet losnemen! Maar hoe dan ook, na zo’n operatie zal in eerste instantie de auto niet rechtuit rijden. Ik mag toch hopen dat het niet afgeraden wordt door een garage, want dan zou ik ernstige twijfels krijgen over de kundigheid van de garage.

ik snap wel dat klanten van garage’s bang moeten worden van dit soort reparaties. Niet zozeer van het al dan niet slagen van een operatie, maar van het aantal uren op de factuur. Als je dit goed wil doen, en alles netjes schoonmaakt etc. ben je naast heel wat bussen remmenreiniger ook nog eens een berg uren verder. Daarnaast kom je altijd vanalles tegen (als is het maar een lekke retourleiding) en eigenlijk kun je dan ook maar beter alles doen.

Zometeen maar weer eens fijn verder!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 april 2010 12:33 PM
  [ # 12 ]

Nog even een tip ( al denk ik dat je daar zelf ook al aan gedacht hebt..)

Voor je de cx laat uitlijnen moet je het excenter van de diravi-afstelling even in het midden zetten. Dan heb je straks bij het afstellen van de rechtuit stand zowel naar links als naar rechts voldoende stelmogelijkheid.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2489
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 21 april 2010 01:04 PM
  [ # 13 ]
CEE-IKS schreef:

Hahaha jij hebt het natuurlijk live kunnen bewonderen!

Het zag er erg netjes en grondig uit wat je aan het doen bent. Ik hoop van harte dat het allemaal naar behoren werkt en een stuk strakker rijdt dan voorheen.

Ik kwam zoekend op het forum nog deze post tegen: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/193663/#766765

Profiel  
 
bonetone
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005

- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Gepost: 21 april 2010 02:25 PM
  [ # 14 ]
waterman schreef:
CEE-IKS schreef:

@Bonetone: Ik vind het een vreemd verhaal dat het afgeraden wordt, natuurlijk weet je dat je de auto opnieuw moet uitlijnen en de rechtuitstand opnieuw moet stellen. Het is niet zo dat je dat nooit meer goed krijgt. Hahahahaa maar misschien denk ik er morgen anders over!

Ik denk dat het komt vanwege het “verhaal” van de juiste plaatsing van het stuurhuis dat men bonetone bang heeft gemaakt. Zoals je weet zit het stuurhuis zelf op een plaat gemonteerd, die ik meen met 4 bouten op het subframe zit. Het is erg belangrijk dat je deze plaat, de feitelijke drager van het stuurhuis, weer juist monteerd. Het stuurhuis moet namelijk exact in het midden zitten én waterpas staan. Als daar iets aan mankeerd krijg je de meest maffe stuurreacties tijdens het rijden.

Ja het ging inderdaad over de plaatsing van het stuurhuis, en dat dat in de fabriek met een mal gebeurt. Het punt was vooral dat het problematisch was als je een ander stuurhuis erin zet als vervanging, omdat die nooit precies hetzelfde past als de oude. Revisie en terugplaatsen van het stuurhuis zou dan niet zo’n probleem zijn (maar wel een berg werk). Was overigens wel een garage waar dat tegen mij verteld werd, maar ook in de context van mijn auto, waarbij het de vraag was of je wel zoveel geld en moeite erin moest steken…..

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 22 april 2010 12:50 AM
  [ # 15 ]

Zow….weer thuis van een dagje stoeien met stuurhuizen.
Het apparaat zit erin, is aangesloten, en alle hitteschildjes, klemmetjes, leidinkjes,etc zitten weer gemonteerd.
en nog belangrijker: HET WERKT!!!!!!

Ik heb nog niet gereden, maar de stuurbekrachtiging werkt, lekt niet, centreert naar het midden etc….
Het lijkt dus een geslaagde operatie!
Zo ik het nu zie is het een kwestie van uitlijnen, diravi stellen en rijden maar….Natuurlijk meteen de handremmen gesteld, bakolie vervangen, motorolie en filter vervangen. De LHM hoeft nog niet vervangen te worden, want met een lek stuurhuis moet je regelmatig wat bijvullen.

Ik ben heel benieuwd hoe de auto gaat rijden, zeker met een gereviseerde ophanging en een stuurhuis wat uit elkaar geweest is, moet het weer rijden zoals een CX behoort te rijden.

Toch fijn om weer die douvrin te horen en het gesis van de diravi te mogen proeven…

Ik denk dat Citromobile wel gaat lukken!!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
 
1 van de 14
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook