Met dit heerlijke weertje zou het toch wel fijn zijn als de airco in mijn 20 pallas uit 1983 het zou doen! Alleen ik vraag me nu af hoe ik zou kunnen testen of hij überhaupt werkt voordat hij dadelijk gevuld en wel is (moet nog uitzoeken waar ik dat laat doen!) en dan kom ik er achter dat hij niet werkt! Dus als iemand dat weet dan hoor ik het graag! verder heeft mijn pallas zo’n prachtig voorbeeld van een eerste soort van klimaatregeling heel leuk maar die doet het niet! heeft dat effect op de manier van werken op de airco? of werken die systemen afzonderlijk van elkaar? heeft iemand misschien ook een schema van mijn airco? zodat ik de contacten even kan nalopen. Verder is alle info welkom ook over mijn klimaatregeling hoe ik dat weer op zijn originele manier aan de gang krijg! want ik gebruik nu twee raamschakelaars voor het open of dicht zetten van de klep het werkt maar het hoort niet!
Alvast bedankt!
Groeten Tom
elke dag heb ik het voorrecht om te zweven in mijn eigen cx!
airco
Niemand? ik zou ook al heel erg geholpen als iemand een schema heeft van mijn airco? of van dat temperatuurregelingssysteem?
Groeten Tom
elke dag heb ik het voorrecht om te zweven in mijn eigen cx!






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
http://www.citroends.org/downloads/downloads-nl.html
Lijkt me dat je hier wat schema’s kunt vinden.
In de meeste gevallen doet een airco bij een oude auto het niet omdat het systeem leeg is. Als dat het geval is, doet helemaal niets van de airco het je kunt dan ook helemaal niets testen. Een van de eerste zaken die je moet doen is kijken of er nog enigzins druk op staat. Zou ik ergens laten doen. Als er geen druk is, moet er uit gezocht worden waar ie lekt. Vooral als het systeem lang leeg is geweest kan er van alles stuk zijn, ook de pomp.
Als je wel druk hebt en het werkt toch niet, dan zou het electrisch kunnen zijn, je kunt dan de elctrische schakelingen overbruggen, de airco sprinkt dan aan.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
de airco
bedankt voor de reacties!
ik ben er achter gekomen dat mijn airco geen stroom krijgt! even doorverbonden en mijn airco gaat aan plus de ventilator bij de radiator.
Alleen hij wordt niet koud de pomp zelf piept ook een beetje (issie toch niet stuk hoop ik…..want dat is geen goedkoop geintje
)
@ sneeuwitje een scan zou ik fijn vinden! dankje alvast!
Groeten Tom
elke dag heb ik het voorrecht om te zweven in mijn eigen cx!


Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-10-2007
- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Er zit niet te ver bij jou vandaan een hele goeie airco specialist.
Dit bedrijf werkt o.a. veel voor PON (De importeur)
All is right with the world !!















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
De pomp piept waarschijnlijk doordat ‘ie niet gesmeerd wordt. Hem droog laten draaien zonder dat er gas in het systeem zit is erg slecht, daarmee help je ‘m om zeep.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Airco
even dit draadje weer oppakken!
@Tourtoise bedankt voor de tip!!
Verder vraag ik me eigenlijk af waar de vulnippels zitten voor de airco ik kan ze nergens vinden….? Weet toevallig ook iemand of er bepaalde draden zijn die ik kan doorverbinden zodat mijn airco toch aanslaat… ik heb al wel wat geprobeerd maar helaas nog geen succes!
Ik hoor het wel!
Groeten Tom
elke dag heb ik het voorrecht om te zweven in mijn eigen cx!














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De vulnippels zitten achter op de compressor en de compressor zit onder de alternator.
Kijk alle verbindingen eens na en ook de relais.
Zitten de 3 stekkers nog op de draaiknop in het interieur?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Hallo CX lover,
Ik kan je het word document toesturen als je mij je email adres geeft. Dan hoeft sneeuwitje geen scan te maken. Het zou goed kunnen dat het systeem niet werkt omdat er te weinig druk in zit. Er zit een veiligheidsschakelaar in het systeem die voorkomt dat de compressor werkt bij een te lage druk. Daarom concludeer je vermoedelijk dat hij geen stroom krijgt. Dit kortsluiten is niet de juiste weg: daar kan de compressor niet tegen. In mijn artikel ga ik in op mijn ervaring met airco in de CX en hoe ik een (goedkope) retrofit heb laten uitvoeren voor R134a. Ik kan u na 4 jaar concluderen dat dit een goed systeem is: de airco werkt nog steeds. Je hoort wel van verhalen dat men gewoon een r12 systeem vult met r134a, maar ik ben benieuwd hoe lang de vreugde dan duurt. In theorie kan dit namelijk niet.
Het grootste probleem dat ik had was een lekke (verrotte) condensor (bij de radiator). Deze zijn voor de gtit2 niet meer leverbaar, maar gelukkig kon ik een goede 2ehandse op de kop tikken.
Groet, freek














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Bij de CX met originele airco beschermd de drukschakelaar het systeem enkel tegen overdruk, dus een kompleet leeg systeem start ook.
Meestal koppelt men het systeem dan ook af als het leeg is en waarschijnlijk is dat hier ook gebeurd.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Bij de CX met originele airco beschermd de drukschakelaar het systeem enkel tegen overdruk, dus een kompleet leeg systeem start ook.
Ik waag dit te betwijfelen: toen mijn airco niet werkte, maar nog wel wat druk had, was het weer vullen van het systeem voldoende om de compressor weer aan te laten slaan.














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
freek schreef:Bij de CX met originele airco beschermd de drukschakelaar het systeem enkel tegen overdruk, dus een kompleet leeg systeem start ook.
Ik waag dit te betwijfelen: toen mijn airco niet werkte, maar nog wel wat druk had, was het weer vullen van het systeem voldoende om de compressor weer aan te laten slaan.
Dan heb jij een CX met ander airco systeem dan al diegene die ik heb en aan gewerkt heb.
Trouwens de airco van m’n GTi Turbo is op dit moment volledig drukloos en als ik hem inschakel word de compressorkoppeling gewoon bekrachtigd verhoogd het toerental en werken de fans.
Ik heb het nooit anders geweten bij CX’n.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
ok, dan hebben we verschillende systemen blijkbaar.