




















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als je zoveel nieuws nodig hebt om je 123 systeempje aan de praat te krijgen, waarom laat je dan niet terugbouwen naar R12 ? Je woont toch al in een van de vervuilendste landen ter wereld ( ), die paar gram R12 van jou zal de wereld niet redden, en bovendien heeft de hele wereld daar ooit mee gereden dus vingertje wijzen is niet ter sprake. Bovendien schijnt het lekkerder te koelen, dus…
PS: En ik weet dat als je eenmaal een R12 systeem hebt, zoals ik, dat dat systeem met een spuitbusje te conditioneren is tot r134a, volgens mij komt dat spul zelfs uit America. Mijn Xm koelt er nog steeds goed op.
Heb je geen familie in Nederland waar je de spullen heen zou kunnen laten sturen, als je ze bestelt op service.citroen.com?
Of heb je een kennis/familielid in Nederland die voor je naar een dealer in Nederland zou kunnen gaan met de partnummers, en die ze zou kunnen bestellen?
Probeer eens http://www.bartebben.nl , die verstuurt (2e hands) onderdelen over de hele wereld. Zijn soms niet echt goedkoop.



Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
ambijajance schreef:Als je zoveel nieuws nodig hebt om je 123 systeempje aan de praat te krijgen, waarom laat je dan niet terugbouwen naar R12 ? Je woont toch al in een van de vervuilendste landen ter wereld (
), die paar gram R12 van jou zal de wereld niet redden, en bovendien heeft de hele wereld daar ooit mee gereden dus vingertje wijzen is niet ter sprake. Bovendien schijnt het lekkerder te koelen, dus…
Inderdaad het advies van de aircobedrijf, alleen in beide instanties wordt ik verteld dat het alles wat ik eerder noemde nieuw zou moeten hebben. Door de huidige slechte retrofit naar r134 van vorige eigenaar (in japan) is de airco nu kapot.
Morgen probeer ik een 2de inzicht te krijgen van een andere airco bedrijf. En Matthijs, ja, ik kan vragen aan mijn aangetrowde familie in nl de nodige onderdelen te kopen en op te sturen, alleen ze hebben zelfs minder verstand van autos e.d. dan ik (= scary!)
Keith, stuur mij anders via een PB even je chassisnummer, dan loop ik ermee naar een dealer hier. Maak ik een lijstje van wat je nodig hebt, en dan kan je familie met die lijst de onderdelen bestellen, elders, of bij een andere dealer hier en daarna naar je opsturen.
Trouwens, is jouw XM een right hand drive, aangezien die uit Japan komt?
TCT tijger schreef:Heb ik jou nou ooit ergens zien posten dat je de drukschakelaar kunt vervangen zonder het systeem leeg te trekken ? En zo ja, weet je dit zeker ? Ik heb grote twijfels aan mijn drukschakelaar en heb een alternatieve liggen, alleen die heb ik dus nog niet geplaatst vanwege dit vraagstuk. (Ik ben dus op zoek naar een gevalletje ‘zeker weten’)
(nb : mijn pomp doet het bij directe stroom, maar de schakelaar is er niet los van gekomen
Klopt, er zit een soort ventiel zoals in een autoband achter, de Citroen-Specialist waar ik mijn airco een beurt heb laten geven vertelde mij dit. Heb een paar keer al dit onderdeel eraf gedraaid zonder dat het gas eruit liep, Marco (Xsara-Coupe) heeft nog wel een paar van deze schakelaars liggen.
Ik zie mn naam al een paar keer voorbijkomen Ik heb die drukschakelaar enzo wel voor je liggen. Stuur maar even een pb wat je nodig hebt, dan kan ik zaterdag kijken (dan ben ik in mijn “magazijn” omdat ik dan toch mn auto een beurt ga geven…)
Xsara Coupe





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Xsara Coupe schreef:Ik zie mn naam al een paar keer voorbijkomen
Ik heb die drukschakelaar enzo wel voor je liggen. Stuur maar even een pb wat je nodig hebt, dan kan ik zaterdag kijken (dan ben ik in mijn “magazijn” omdat ik dan toch mn auto een beurt ga geven…)
Xsara Coupe
Ik heb er vooralsnog geen nodig, ik heb er eentje klaarliggen. Ik moest alleen zeker weten dat ik de schakelaar er zo af kon trekken, mijn garage twijfelde daaraan (ik ook). Mocht ik iets nodig hebben, dan weet ik je - blind - te vinden. Bedankt voor het aanbod, als het voor mij gold.
Nu C5 tijger…



Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Na twee dagen eenzaam zitten bij de 1ste aircobedrijf zonder wat dan ook gedaan te hebben, ben ik naar een 2de adres. Die denken het toch te verhelpen met een nieuwe compressor, condensor, en droger, en dan wel op r134 te blijven zitten.
Met behulp v.d. partsnummers e.d. op service.citroen.com proberen ze een nieuwe compressor en condenser te vinden. De droger moet makkelijk te vinden zijn, gezien er zit al een amerikaanse in (alhoewel gemonteerd in japon.) Mochten wij geen geluk in hebben, dan kan ik vooralsnog proberen te bestellen uit NL.
En ineens zitten wij in een kort hittegolf - vandaag zelfs tot 37C! Gelukkig zit in mijn andere dagelijks slee wel een werkende airco…maar die zweeft niet.



Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Matthijs2006 schreef:Trouwens, is jouw XM een right hand drive, aangezien die uit Japan komt?
Nee, gewoon LHD, terwijl die is verkocht nieuw aan japan. Vreemd, eh? Er zit zelfs het origineel dealersboekje uit Tokyo (Seibu) nog in, en alle stickertjes vanaf fabiek onder de motorkap zijn in het japanse!





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Bonang, op de compressor zelf staat ook een code, dat ding hoeft niet per sé van de Citroën te komen. Vaak is het een Sanden SD-709, maar soms ook een ander.
Hoe dan ook, 2e hands prima te vinden, maar voor de juiste prijs zou ik het toch via dit forum proberen. Droger is zo gevonden inderdaad en is niet duur. Verder hebben ze bij de dealer retrofit zakjes, waar alle rubbertjes inzitten die je nodig hebt, mocht je ergens een lek tegenkomen (setje kost 20-25€ da’s iets van 200$ tegenwoordig geloof ik ? . ).
Nu C5 tijger…





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
...en waarom is de pagina zo breed als mijn hele kamer?























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Tja! hier ook! Denk er aan om een scherm bij aan te sluiten.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive