de CX 22 TRS waarvan ik op het punt sta haar over te nemen, heeft volgens de eigenaresse last van een massaprobleem.
Na enige tijd stilstaan, is de accu leeg. Ze heeft er onlangs een nieuwe accu ingedaan (maart) maar dat hielp niet. Haar garagist meldt dat het een massaprobleem is.
Is iemand van jullie bekend met dit probleem?
Is er een voor de hand liggende oorzaak/oplossing?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een massaprobleem zou ik het niet willen noemen. In dat geval is er vaak sprake van een slechte verbinding tussen de wagen en de massa (-) van de accu. Dit zal het leeglopen niet kunnen verklaren, sterker nog, bij gebrek aan een massa, zal de accu juist niet leeglopen!
Er zal eerder een lekstroom zijn. Dit kun je meten door voor elke zekering een amp. meter te plaatsen. Zodoende kun je het probleem zelfs enigzins lokaliseren.
Let wel, stroom (Amp.) meet je in serie, je moet het circuit dus onderbreken en de meter er tussen plaatsen. Plaats je de meter zoals bij spanningsmetingen parallel dan zal de meter dat niet erg fijn vinden…

Totaal aantal Berichten: 651
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
lek
het komt vaak voor dat het achterruit verw relais blijt hangen…...
zit bij het linker achterlicht.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Bij een CX S2? :
Ik ben er niet helemaal zeker van, maar als er geen “auto” stand op de schakelaar in de hemel zit, dan zit dat relais volgens mij links aan de stuurkolom vast en krijgt zijn spanning *na* het contactslot.
Stroomverbruikers die aanblijven bij contact af: centrale vergrendeling, het lampje in de kofferbak (jaja!), een eventuele radio of versterker.
Ook wil het zekeringen/relaisprintje nog wel eens groen zijn uitgeslagen.
Ook als er LPG is ingebouwd (geweest) kan er e.e.a. buitenom het contact geschakeld zitten.
Metingen zullen uitkomst moeten brengen hier.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Heb ik ook gehad met ‘n 22 TRS. Was idd de achterruitverwarming.
Ik kocht de auto destijds met een loshangend stekertje van de avw.
Vanaf het moment dat ik ‘m weer vastdrukte stond ik ‘s morgens met een lege accu. Wanneer ik ‘m los liet hangen deed het probleem zich niet voor.
@ KT88; het is inderdaad een serie 2 ...
Allen: dank voor de tips.
Ik heb vandaag ook even met Bart Ebben gebeld, om meteen te checken wat een “pre-apk en importkeuring” kost.
Ebben is ook bekend met het probleem en geeft een aantal zaken aan, waaronder ook de achterruitverwarming.
Iets anders wat hij noemde, is de ruitenwissermotor die niet in nulstand terugkeert.
Voorlopig heeft de huidige eigenaar aangeboden het te laten verhelpen voor de overname; ik denk dat ik daar maar gebruik van maak en haar informeer over de mogelijke oorzaken.
Als het niet helpt, weet ik waar ikzelf moet zoeken alvorens de kas van de heer Ebben te gaan spekken ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Kontroleer of de kofferverlichting goed gemonteerd zit. Met het in-of uitschuiven van bagage kan de lampfitting loskomen waardoor kortsluiting met de carrosserie.