Opgelost: Zekering door, accu dood, dynamo kapot?
thomasfilius
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46

Gepost: 03 juni 2008 06:35 PM

Al ruim een jaar rij ik met veel plezier in m’n CX 2400 Pallas van 1982 en tot grote schaamte had ik hem nog nooit gewassen. Aangezien ik net een garagebox heb weten te bemachtigen (wat niet makkelijk is in het centrum van Middelburg) dacht ik : dan zal ik hem ook maar eens gaan wassen.

Na 4 uur poetsen was de voiture binnen als buiten weer helemaal spik en span. Heb zelfs de plafonniere (of hoe zo’n ding ook heet) schoon gemaakt, echter moest de bedrading naar de lampjes erin wel even los maken. Eenmaal schoon de bedrading weer aangesloten en vervolgens ging er een zekering kapot. Eerste reactie van mij was: verkeerd aangesloten.

Geen tijd meer om zekeringen te kopen ben ik wat boodschappen gaan doen, terug bij de auto: accu dood. Gelukkig heb ik zo’n hulp accu, aangesloten, starten en ik kon er weer tegen aan.

Vandaag wilde ik m’n auto in de garage zetten: kreeg ik hem weer niet gestart. Dus weer de hulp accu erbij en hij startte weer. Zet de automaat van z’n achteruit in zn vooruit: Slaat ie weer af!

Dus weer hulp accu d’r bij en ben maar even een rondje gaan rijden om de accu op te laden. Net middelburg uit en de motor slaat af. De hulp accu bood dit keer geen oplossing. Uiteindelijk de ANWB maar gebelt en deze gaf aan dat de dynamo waarschijnlijk kapot was.

Nu is mijn vraag: is er een verband te trekken tussen de twee gebeurtenissen? Of: Kan het doorslaan van zo’n zekering invloed hebben op het functioneren van de accu?

Hoe weet ik of de dynamo echt kapot is?

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 juni 2008 06:39 PM
  [ # 1 ]

Als gevolg van een sluiting kan de spanningsregelaar defect raken. Meten is weten, hier kunnen we enkel gissen.

Profiel  

thomasfilius
< 100 berichten
Rank

Gepost: 03 juni 2008 09:56 PM
  [ # 2 ]

Akkoord dan gaan we die morgen even doormeten, alvast bedankt voor de tip

Profiel  

thomasfilius
< 100 berichten
Rank

Gepost: 04 juni 2008 06:50 PM
  [ # 3 ]

Probleem opgelost! Joepie!

Het feit dat die zekering kapot ging zat me niet lekker, dus eerst de plafonniere weer opengehaald en wat bleek: de bedrading was niet helemaal top. Beschadigde stukje draad en kapotte zekering vervangen en de binnenverlichting deed het weer goed.

Vervolgens accu doorgemeten: 10.77v en blijkbaar had de hulp accu ook z’n beste tijd gehad (na 5 keer gebruiken) want bij het aansluiten kwam hij niet verder dan 10.79v. Ik was gewaarschuwt over de korte levensduur van een jumpstarter maargoed… nu aan de levende lijve ondervonden.

Uiteindelijk met startkabels aan de auto van mn vader gezet en hij startte meteen. Na de startkabels te hebben verwijdert klom het voltage van de accu geleidelijk aan weer omhoog.

Kosten van deze reparatie: 1 glaszekering a 0,25 eurocent.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook