Voorraam: open maar niet meer dicht
Gepost: 03 juni 2008 06:38 PM

Mijn rechtervoorportierraam (electrisch) wil niet meer dicht. In eerste instantie deed ie helemaal niets meer. Schakelaars gewisseld en motortje vervangen maar dat hielp niets. Toen een ander massadraadje aan het motortje gelegd en het raam ging naar beneden….. maar niet meer omhoog!

Rara, schakelaaar is ok, motortje is ok er is dus iets met de bedrading. Of zit er ergens nog een relais? In de Haynes lees ik dat er er een ‘window winder relay’ bestaat. Iemand enig idee?

Profiel  

Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 981

Gepost: 03 juni 2008 06:44 PM
  [ # 1 ]

Misschien eens de plus rechtstreeks op de accu proberen?

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  

Gepost: 03 juni 2008 07:04 PM
  [ # 2 ]

Het probleem is dat het motortje maar een kant op draait. In dit geval zo, dat het raam alleen maar naar beneden wil.

Profiel  

Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 981

Gepost: 03 juni 2008 07:05 PM
  [ # 3 ]

je had zelf een nieuwe massa aangebracht toch? .... Als je diezelfde draad op de plus van de accu doet zal het raam omhoog gaan denk ik

Zoiets zal het zijn, ik heb ooit op de sloop een raammechaniek van de zx gehaald, maarja op de sloop zitter geen accu in de auto’s en het contactslot was er uit. Dus heb ik de kabels doorgeknipt en rechtstreeks op een accu gedaan. Door de 2 draden om te draaien ging het raam de andere kant op als je begrijpt wat ik bedoel

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  

Gepost: 03 juni 2008 07:37 PM
  [ # 4 ]

O ja. Dat klinkt vrij logisch. Kan in ieder geval het raam dicht, goeie tip.

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 03 juni 2008 07:49 PM
  [ # 5 ]

Die nieuwe massakabel heb je toch niet rechtstreeks aan het stekkertje van het motortje gemaakt hoop ik? De schakelaar wisselt plus en min namelijk!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

Gepost: 03 juni 2008 07:53 PM
  [ # 6 ]

Als de schakelaar + en - wisselt en het raam maar een kant op draait, wat is er dan stuk? De - heb ik in derdaad rechtstreeks aangesloten.

Raam zit nu weer dicht…

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 03 juni 2008 08:26 PM
  [ # 7 ]

Lijkt mij toch de schakelaar, of anders een kabelbreuk.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

Gepost: 03 juni 2008 08:53 PM
  [ # 8 ]

Zal een kabelbreuk zijn. Als ik de schakelaar van het andere raam aansluit gebeurt er niets.

Overigens, als ik aan de achterkant van het blokje dat je op de schakelaar klikt meet, dan heb ik bij de ene zwarte draad constant 12v en bij de andere zwarte draad alleen als ik de schakelaar bedien.

Zit de kabelbreuk dan in massa (gele draad) of in 12v (zwarte draad). Bij de schakelaar heb je vier draden, bij het motortje 2…

Profiel  

Gepost: 04 juni 2008 03:41 AM
  [ # 9 ]

Gevonden. Er horen dus 5 draden aan de schakelaar te zitten…. Eentje daarvan, een gele met een rood kousje, is losgeraakt. Hoe het nu precies werkt, geen idee, maar mijn raam gaat weer op en neer.

Ergo: kijk eerst heel goed in de omgeving van de storing. Ik vermoed dat bij het vervangen van de kachelradiateur e.e.a. niet goed gemonteerd is.

Met dank aan Peter zijn scherpe blik.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook