Even een inleiding.
In 2006 hebben we een kapotte koelfan gehad. Hier kwamen we op vakantie in de files en bergen pas achter. Niet lang daarna begon de motor koelvloeistof te verbruiken. Toen het echt niet meer ging en we te vaak moesten bijvullen, hebben we de auto naar onze B. de Haas gebracht (Marcel in Maarssenveen), die voor ons meer klussen met goede afloop had verricht. We gingen uit van lekke koppakking. Toen de kop eraf was, bleek de kop gescheurd te zijn. Vervanging zou zo’n 1300 euro excl BTW zijn, maar bij De Vos hadden ze een ruilmotor te koop voor 1000 euro. Volgens de monteur was dat een beter idee. Na plaatsing van de ruilmotor, sloeg telkens de motor aan en direct weer af, en bij herstarten bleef de motor lopen. Bij contact uit, liep de motor nog zo’n 7 seconden door. Zou aan de brandstofpomp liggen. Omgeruild voor de originele en - inderdaad - hij startte beter en sloeg direct af bij uitzetten. Wij hoopvol naar de nieuwjaarsmeeting van de XM Club… loopt de multiriem eraf, omdat de stuurpomp erop lekte. Auto weggesleept naar een Saab garage in Woerden die e.e.a. gerepareerd heeft en ook de distributieriem heeft vervangen (die was gerafeld en er lagen stukken multiriem bij). Tevens heeft deze garage de motortiming goed gezet. Korte tijd gaat het goed, maar dan blijft de motor weer niet lopen bij de eerste keer aanslaan (als de motor koud is) en hij knettert vreemd. Valt mee te leven zolang. Maar dan in Utrecht op een druk kruispunt: geen gas meer en storing motormanagement. Weer weggesleept en naar Auto Boll gebracht. Storing uitgelezen: gaspedaalsensor. Dus maar vervangen. Gaat maand goed en dan ineens weer vorige week in Amsterdam: gas weg bij sloplichten, motor in noodloop en storingslampje motormanagement. Het blijft zich maar herhalen en ik durf niet meer verder in het drukke verkeer. Dus weer weggesleept van Amsterdam naar Auto Boll Utrecht. Kabels vervangen. Vandaag weer naar Amsterdam. Ineens in Amsterdam toeren weer omhoog (en mijn hartslag ook), maar geen storing. Met de zenuwen door gereden naar Schiphol, ging allemaal goed, tot in bijna thuis was: motormanagementlampje en gas weg… Motor uit, herstarten en het gaat weer goed. Kortom, ik vertrouw de auto voor geen meter meer. Daar komt nog bij dat het veersysteem nu bijna een halve minuut nodig heeft om op niveau te komen. Is er een link tussen al deze manco’s? Ik heb een beetje het gevoel dat Auto Boll er ook niet al te veel van weet. Motor kinkt koud erg ratelend, wat direct weer weggaat als je wat gas geeft.
Kortom:
- koude start pas bij 2e keer aanslaan
- motormanagementstoring
Wie weet er raad?
Richard
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Met die geschiedenis zou ik ook niet al te goed van vertrouwen zijn…
Het motormanagement kun je uitlezen met een schema dat hier op het forum staat. Misschien kan je daaruit afleiden wat er mis is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen oorzaak zou kunnen noemen voor jouw klachten.
Voor uitlezen van het motormanagement kan je hier kijken.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
is het voor jullie niet veel zinvoller om gewoon een andere te gaan zoeken en deze af te schrijven ?
De enige garage waar ik mijn auto overigens met een dergelijk probleem zou durven neer zetten is Citroen in Aalsmeer, de jong. Die zien liever deze auto’s dan de nieuwerwetse dingen.
De monteurs daar zoeken gericht en ik heb niet de indruk dat ze daar maar gewoon wat proberen. en dus alleen vette rekeningen schrijven
gompy58 schreef:is het voor jullie niet veel zinvoller om gewoon een andere te gaan zoeken en deze af te schrijven ?
De enige garage waar ik mijn auto overigens met een dergelijk probleem zou durven neer zetten is Citroen in Aalsmeer, de jong. Die zien liever deze auto’s dan de nieuwerwetse dingen.
De monteurs daar zoeken gericht en ik heb niet de indruk dat ze daar maar gewoon wat proberen. en dus alleen vette rekeningen schrijven
Dat advies had ik vorige week bij Fête ook gekregen. Ik denk dat ik ze maandag eens ga bellen. Het moet toch op te lossen zijn, zou je denken!
Het uitlezen van motormanagement komt niet verder dan een storing in de gaspedaalsensor, maar ik vermoed dat die onterecht vervangen is (volgens de garage niet… natuurlijk).
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Renard of een andere specialist is geen optie?
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ik heb haar woensdag naar Gert de Jong gebracht. Een van de monteurs gaat er een tijdje mee rijden.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Nou ik hoop dat er eindelijk iets uitkomt.
Richard Kruizinga schreef:Ik heb haar woensdag naar Gert de Jong gebracht. Een van de monteurs gaat er een tijdje mee rijden.
Kijk das volgens mij een zeer goede oplossing. Past wel een beetje bij Gert de Jong. Op een eenvoudige manier eens kijken of ze het kunnen vinden ipv dat ze op uurbasis gaan zoeken.
Tevreden met deze manier van zoeken ?