Onlangs werd ik er door de overburen op geattendeerd dat mijn lichten nog branden. toen ik ging kijken was er niks aan de hand.
Vandaag hetzelfde meegemaakt, maar toen branden de lichten inderdaad, terwijl de schakelaar uit stond. : Ze blijven dus branden!
Nu is er ongeveer twee jaar geleden een andere hendel ingezet i.v.m. problemen met de richting aanwijzer. nu hoor ik ook alweer een tijdje het tikkende geluid wat vooraf ging aan de richtingaanwijzer problematiek.
Zou het probleem van de verlichting in dezelfde schakelaar(hendel) kunnen zitten? of zijn er andere relais betrokken bij dit proces?
Momenteel heb ik de accu kabels even los liggen om startproblemen morgen te voorkomen.
Gaarne hulp bij dit verschijnsel.
M.V.G. Hugo
Is dit werkelijk een uniek xm probleem waar niemand het fijne vanaf weet?
Het probleem doet zich nu geregeld voor, waardoor ik genoodzaakt ben om telkens mijn koplampen te checken zodra ik de auto parkeer. Dit gaat natuurlijk vandaag of morgen een keer mis en zal ik mijn vrienden van de anwb moeten inlichten.
Graag enkele sugesties
Beste Hugo,
Dit heb ik nog niet eerder gehoord, laat staan zelf meegemaakt. Maar je zou idd wel eens een andere hendel kunnen monteren…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wel apart eigenlijk zo’n uniek probleem. hepikweer!
Voordat ik de sloop af ga speuren naar een andere hendel, ben ik wel benieuwd of er ergens nog relais in deze schakeling zitten welke deze problemen kunnen veroorzaken.




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Er zit wel een relais tussen ja. dat zit samen met de andere relais onder de motorkap achter de koplamp aan de bestuurderszijde. Die zou je even schoon kunnen maken? en een andere stengel proberen uiteraard.
eXaMple schreef:Er zit wel een relais tussen ja. dat zit samen met de andere relais onder de motorkap achter de koplamp aan de bestuurderszijde. Die zou je even schoon kunnen maken? en een andere stengel proberen uiteraard.
Thanx
Ik ga morgen ff onder de kap loeren.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Het probleem met een snel klikkend relaisgeluid heb ik ook gehad met mijn XM.
Ik kon het probleem ook niet vinden, nadat ik extra massadraden aan de achterlichtunits had geplaatst massaproblemen met meldingen op matrixschermpje op het moment dat het richtingaanwijzer werd ingeschakeld, was het klikkend relaisgeluid ook weg….
Bij mij bleven de koplampen niet branden, maar dit zou een relais bij de rechterkoplamp kunnen zijn.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Blijven alleen de koplampen branden? Of ook de achter verlichting? Bij alleen de koplampen zou ik bij het relais gaan zoeken. Anders bij de schakelaar.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
nou, het relais verwijderd, ff poetsen en weer teruggezet. Het bleek daar dus aan te liggen.
door het gerommel aan de relais, was het relais van de fan ook gaan spoken.
Resultaat: vanmorgen voor de Coentunnel een half uur stilgestaan met een te warme motor. Na wat gerommel aan dat relais begon de fan zijn ronde weer te doen.
Enfin probleem weer weg.
, Helaas te vroeg gejuigd
Komt mijn vrouw vanavond thuis, zegt ze: schat de lichten van de auto branden nog. ops:
Dus ik weer aan hetzelfde relais rommelen, en zelfs loshalen. Maar zelfs als dit relais los is blijven de lichten branden.
De vorige keer dus een gevalletje toeval, toen ik hem loshaalde en de verlichting uitging.
Nu weet ik dat één relais achter de linker koplamp voor de fan bij de radiator is, maar waar die tweede dan voor moet dienen weet ik niet.
Ik kan er maar twee ontdekken, dus waar zou dat relais voor de verlichting in hemelsnaam kunnen zitten?
en waar is dat andere relais dan wel voor?
Voorlopig maar weer met de, iets minder charmante, accukabel lostrek methode.
P.S. het is enkel de voorverlichting die blijft branden. dus komt de verdenking nog niet bij de hendel aan het stuur te liggen.
Gr.
Hugo
1 en 1 is 2… dat andere relais is voor de koplampen dus!
Ijs schreef:1 en 1 is 2… dat andere relais is voor de koplampen dus!
Als ik dit relais verwijder blijven de lampen alsnog branden























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dan zit het in uw bedrading van het relais mss???
Je rommelde er aan,zei je?
Bekijk de bedrading eens helemaal,want ik geloof dat die onder de radiator door loopt,en daar nogal eens flink kan samensmelten.
Mits wat handigheid,demonteer je de kabelboom,en maak je een nieuw na mits het hergebruiken van de stekkers,met nieuwe clips en draad die voldoet aan warmte en automotive normen.De relaisvoeten,kan je vervangen, maar de specifiek citroën stekkers zal je moeten behouden
xm schreef:Ijs schreef:1 en 1 is 2… dat andere relais is voor de koplampen dus!
Als ik dit relais verwijder blijven de lampen alsnog branden
..dat kán niet. De verlichting word sowieso onderbroken wanneer sleutel uit contact is en zonder dat relais kan de verlichting absoluut niet aan. Je moet eens even kijken naar de bedrading want daar is iets goed mis..





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Blooper1963 schreef:Dan zit het in uw bedrading van het relais mss???
Je rommelde er aan,zei je?
Bekijk de bedrading eens helemaal,want ik geloof dat die onder de radiator door loopt,en daar nogal eens flink kan samensmelten.
Mits wat handigheid,demonteer je de kabelboom,en maak je een nieuw na mits het hergebruiken van de stekkers,met nieuwe clips en draad die voldoet aan warmte en automotive normen.De relaisvoeten,kan je vervangen, maar de specifiek citroën stekkers zal je moeten behouden
Onderschat dat niet, om daarbij te komen moet de hele neus eraf. Mijn ex-xm had inderdaad samengesmolten kabelboom, maar mijn probleem was daarbij niet dat de verlichting ten alle tijden bleef branden maar juist dat de verlichting er de brui aan gaf. Geen wonder met gesmeul en rookwolken onder de motorkap vandaan.
Serie 1 koplampen zijn NIET gezekerd. Hou daar rekening mee, dus een flinke kortsluiting heeft meer gevolgen dan ons lief is….





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Even terzijde, maar aan uw avatar te zien heeft u uw auto weer in elkaar gebouwd!
Sjappoo!