Electrique dans la Bx
Ventora
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 24-09-2004

Gepost: 26 september 2004 02:59 PM

Wanneer ik even onder de kap spiek ( voor de zoveelste keer ) kom ik her en der een aantal draden / stekkers tegen waarvan ik niet weet waar die voor zijn. Bijvoorbeeld bij de bobine een stekker met ik dacht 4 groene draden en bij de startmotor een los stekkertje, maar die laatste zal er door de vorige eigenaar er wel in geprutst zijn. Zo zijn er nog wel een paar.

Weet iemand toevallig waar de stekkers/ draden aangesloten zouden kunnen worden?

http://www.pawaweb.nl/citroen.html

Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 26 september 2004 03:13 PM
  [ # 1 ]

Ik weet het niet hoor, maar heeft het niet toevallig iets te maken met een aansluiting voor een diagnosecontact of zo? Bij mijn BX 14 zit ook een “loze” (ik geloof donkerrode/bruinachtige) aansluiting onder de kap.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
Ventora
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 24-09-2004

Gepost: 26 september 2004 03:29 PM
  [ # 2 ]

T lijkt me sterk voor diagnose, de computer zit onder de bijrijdersstoel, en deze stekker heeft 4 aansluitingen met elk een groene draad, ik zal wel eens even uitzoeken waar dat allemaal heen gaat en of er spanning op staat, misschien is t een of andere eventuele optie

Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 26 september 2004 04:13 PM
  [ # 3 ]

Toch zitten er een aantal diagnose stekkers onder de motorkap die gewoon loshangen

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 september 2004 06:26 PM
  [ # 4 ]
Bassman schreef:

Ik weet het niet hoor, maar heeft het niet toevallig iets te maken met een aansluiting voor een diagnosecontact of zo? Bij mijn BX 14 zit ook een “loze” (ik geloof donkerrode/bruinachtige) aansluiting onder de kap.

Deze heb ik ook op mijn ZX1.4i uit 1992 zitten, het is de BDP sensor welke niet word gebruikt bij de 1.4i met verdeelkap (KDY). Je kan hem wel gebruiken om het ontstekingstijdstip af te stellen met speciale apparatuur.

Alle overige loze contacten zijn voor de diverse opties, ik heb ze ook op mijn motor zitten. Het is namelijk veel goedkoper om één type kabelboom te laten maken en deze op voorraad te leggen dan een heleboel verschillende soorten.
De Japanners gaan hier nog verder in door iedere mm die van een draadlengte af kan er ook echt af te halen, scheelt weer in de kosten Rolling Eyes

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 26 september 2004 08:43 PM
  [ # 5 ]

Re: Electrique dans la Bx

Ventora schreef:

Bijvoorbeeld bij de bobine een stekker met ik dacht 4 groene draden

Volgens mij is die bij mij voor de toerenteller, maar die heb je in je dashboard zitten zie ik, kan je niet eens een foto maken?

Ventora schreef:

en bij de startmotor een los stekkertje, maar die laatste zal er door de vorige eigenaar er wel in geprutst zijn. Zo zijn er nog wel een paar.l

Die is voor oliedruk meter of olietemperatuur meter waarschijnlijk. Onder je spruitstuk kan je 2 sensoren plaatsen, er zit er bij jou nu 1 als het goed is. Als je op de sloop ooit een BX GTi dashboard ofzo tegen komt kan je deze aansluiten met dit stekkertje, bedrading is voorbereid.

Edit by Lelijke Eend: als je de BBcode aan laat staan dan doen de quoutes het

Profiel  
 
Ventora
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 24-09-2004

Gepost: 26 september 2004 10:13 PM
  [ # 6 ]

Voor theiszzzzzzz

Het hart:

Stekker 1 bij de gele pijl:
Komt vanaf de startmotor en gaat nergens heen en is kort.

Stekker 2 bij de gele pijl:
Die is ook al zo kort dat ik m nergens heen kan leiden waar die eventueel zou moeten komen.

En ik heb gewoon onderstaand dashboard:

Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 27 september 2004 03:08 AM
  [ # 7 ]

Op de bobine zitten inderdaad 4 stekkers
- Contact Stroom (als je je contact uitzet valt hier de stroom weg en kapt de motor er mee)
-Pulsgever ( deze draad komt van de ontstekingsmodule en geeft aan wanneer de bobine moet ontsteken)
-Toerenteller
-Massa.

Dan heb je de BDP-sensor, die geeft aan de computer weer wanneer de zuiger op zijn BDP staat en wanneer deze moet vonken.
de ontstekings module regelt de hele ontsteking (vervroeging, enz), en dus niet de computer !!!! de computer heeft het signaal nodig van dergelijke sensors om tot een zo gunstig mogelijke verbranding te komen, en daar hoort wel de ontsteking bij. maar deze bepaalt niet de waardes van ontsteking.
dat is een fout die ook veel gemaakt word.

Loze stekkrs hangen er inderdaad altijd aan een kabelboom…puur voor opties die er ook op kunnen zitten.
en zoals al eerder verteld is, is dat puur uit kosten besparing.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 september 2004 03:19 AM
  [ # 8 ]

In het elektrisch schema zie je hier en daar een sterretje staan, dat zijn de connectoren voor de optionele sensoren zoals oliepijl, oliedruk, etc.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 27 september 2004 11:46 PM
  [ # 9 ]
Ventora schreef:

Voor theiszzzzzzz

Stekker 1 bij de gele pijl:
Komt vanaf de startmotor en gaat nergens heen en is kort.

Deze kan op een sensor (die waarschijnlijk niet is geplaatst) worden aangesloten. Deze sensor kan in je carter worden geschroefd en dat gat zit dan inderdaad precies bij die pijl (maar dan een verdieping verder naar het blok). Als je goed kijkt zal je waarschijnlijk een bout ofzo zien die daar ergens in je blok gedraaid zit.

Ventora schreef:

Stekker 2 bij de gele pijl:
Die is ook al zo kort dat ik m nergens heen kan leiden waar die eventueel zou moeten komen.

Geen idee: Daar zit bij mij volgens mij geen werkende sensor. Kan iets te maken hebben met een optie inderdaad. Aan de plaats te zien mischien een sensor in het hydrolisch systeem?

Ventora schreef:

En ik heb gewoon onderstaand dashboard:

Ja, dus zonder olietemperatuur en zonder oliedruk. Die eerste foto, die sensor wordt bij mij gebruikt voor de oliedruk. Aangezien je geen meter hiervoor in je dashboard hebt hoeft het stekkertje niet aangesloten te zijn.,

Profiel  
 
Ventora
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 24-09-2004

Gepost: 28 september 2004 02:27 AM
  [ # 10 ]

oliedruk wel toch?

Linksboven, of is dat olieniveau?
Als ik de motor gestard heb slaat dat metertje uit en na een seconde of wat gaat ie uit

Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 september 2004 02:38 AM
  [ # 11 ]
Ventora schreef:

oliedruk wel toch?

Linksboven, of is dat olieniveau?
Als ik de motor gestard heb slaat dat metertje uit en na een seconde of wat gaat ie uit

Dat is je oliePEIL-meter. Cool

Maar ik zou er maar niet al teveel vertrouwen in hebben…...gewoon de peilstok zelf er elke week even uithalen, is betrouwbaarder.

Profiel  
 
Ventora
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 24-09-2004

Gepost: 28 september 2004 12:29 PM
  [ # 12 ]

Dat gebeurt ook hoor, trouw elke week Smile.

Ik heb de bx nu iets van een half jaartje en de enige keer dat ik iets met olie heb gedaan was de eerste dag. Dat was de grote beurt dag waarin ik de koppeling heb vervangen, motorolie + filter, bakolie, oude benzine vervangen + filter en alle leidingen. Alleen die groene zooi heb ik even laten doen want ik wist niet precies hoe dat zat allemaal.

Sindsdien niks meer mee gedaan en nu zo voor de winter doe ik m even verwennen met een lekker olie-diner en een banden toetje en wat ik misschien nog tegenkom aan de onderkant.

Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook