4 van de 97
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »

Citroen BX : pg 96: In The End… Nothing Else Mathers
KT88
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178

Gepost: 10 juli 2008 04:19 PM
  [ # 46 ]

De originele stekker is inderdaad weg, daarvoor zaten AMP schuifjes die er van ellende ook al afvielen.
Ik heb daar toen heavy duty exemplaren opgekrompen.

Met contact aan testen, er is 1 common en 2 schakelcontacten.
Met de common en 1 contact draaien de fans op halve kracht (in serie), met de andere erbij draaien ze op volle kracht (in parallel).
Daarvoor zitten er 2 relais die dmv. de thermoswitch worden omgeschakeld.

Als je het thermocontact voor je op tafel hebt liggen met de dwarse pin rechts, dan is dat de common.
De achterste pen is dan “half” en de voorste “volle kracht”.

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 10 juli 2008 11:17 PM
  [ # 47 ]

Voila, ik heb hem gemonteerd. Als ik nu de motor start dan draait er niks. Wat volgens mij een goed teken is. Of die andere 2 nu goed staan weet ik pas als ik gereden heb zeker? Dus als de radiator gaat draaien even de 2 schakelaartjes omwisselen om te zien hoe hij het traagst draait? Toch?

Volgende week ga ik eens rondhoren wat een onderhoud zou kosten. Ga het bij Citroën vragen, bij een kennis van papa en bij de garage over ons. En dan eens nadenken en vergelijken Smile

Groeten en alvast hartelijk bedankt voor de hulp Smile

Profiel  

japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3167

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 11 juli 2008 10:54 AM
  [ # 48 ]

Laat je motor eens 5 tot 10 minuten stationair draaien. Als-ie dan nog steeds niet is aangeslagen dan klopt er nog iets niet.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  

Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 714

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 11 juli 2008 12:16 PM
  [ # 49 ]

Ook gelijk letten op de waarschuwingslampjes in het dash. Bij dit weer zou het niet lang hoeven duren voordat de motor warm is en de fan aan slaat. Je kunt dit trouwens makkelijk controleren met een koperdraadje (alleen uiteinden van het draadje vrijmaken en in stekkertje duwen). Pak het stekkertje en verbind de twee verbindingen met elkaar. Je hoort dan gelijk of de fan aan slaat of niet.

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  

KT88
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 11 juli 2008 09:38 PM
  [ # 50 ]

Ook niet vergeten te ontluchten he Bunny!

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 juli 2008 10:26 PM
  [ # 51 ]

Hoe bedoel je ontluchten? En wat ontluchten?

Groeten

Profiel  

KT88
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 11 juli 2008 10:28 PM
  [ # 52 ]

Het koelsysteem ontluchten…......

Je had toch een geroutineerd Citroen man die je hiermee helpt?

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten

Gepost: 11 juli 2008 10:30 PM
  [ # 53 ]

Jaja, maar die is nog in vakantie Wink Die komt pas terug eind augustus… (en stiekem wil ik niet zo lang wachten Sad Razz )

Profiel  

KT88
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 11 juli 2008 10:38 PM
  [ # 54 ]

Als je de oude KVS hebt afgetapt, en de nieuwe erinflikkert, zitten er luchtbellen in het systeem.
Die moeten er dus uit.

Daartoe zitten er ontluchtingsnippels op diverse punten (weet zo effe niet waar precies, iig. op de radiateur eentje).
Motor warm laten worden, dan die ontluchtingsnippels open en de lucht laten ontsnappen.
Dan weer bijvullen, en herhalen totdat er geen lucht maar KVS uitkomt.

Als je dat niet doet, zal er nooit goed gekoeld worden.
Die luchtbellen blijven meestal hangen bij de thermostaat op het blok.
Die blijft dus dichtstaan, de KVS blijft dan circuleren in het kleine circuit terwijl het grote met de radiateur niet meedoet.
De fan zal dus ook niet aanslaan.

KVS bijvullen via een radiateurdop met fles eraan, dat wil nog wel eens terugslaan.
Vandaar mijn vraag of die Citroenman er niet bij kon….....als je niet weet hoe of wat, blijft het knudde.

Gezien de problemen die je had met kokende motor op de terugreis, verdenk ik de radiateurdop ervan dat die lek is.

Profiel  

Gepost: 12 juli 2008 12:34 AM
  [ # 55 ]

Radiator tot de nok vol(best met een vultrechter er nog op)
ALTIJD verwarming helemaal openzetten.
1ontluchtingsstop op de metalen buis achter de cilinderkop
1 op het thermostaathuis
1 op de radiator.

Voor alle geld openzetten en pas dichtzetten als er KVS uitkomt ZONDER lucht(dat ook de kleine luchtbelletjes eruit zijn).
Uiteraard het niveau in de radiator altijd tot de max houden.

Dan motor laten warmdraaien tot de koelventilator aanslaat.
Op pijl zetten
Stop erop en rijden maar

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3167

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 12 juli 2008 02:04 AM
  [ # 56 ]

En wees voorzichtig met plastic ontluchtingsschroeven, die breken nog wel eens af door ouderdom! Liever preventief vervangen door een metalen exemplaar!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 12 juli 2008 11:19 AM
  [ # 57 ]

Eventueel bij de thermosstaat dus de slang eraf halen ipv de nippel open draaien Wink

Ik heb trouwens iets gemaakt om te ontluchten. Neem een stukje pvc-pijp zodat het op de vulopening past. Bind er isolatietape omheen zodat je het in de vulopening kan klemmen van de radiateur. Zet een fles op die pvc-pijp, ook vastzetten met isolatietape. Vul die fles met kvs en draai de nippels open. Inbus 5 en een schroevendraaier voor op de radiateur Wink  Houd je vinger voor het gaatje bij de vulopening van de radiateur. Als je kvs in de fles giet, zie je vanzelf wel welk gaatje ik bedoel. Succes met ontluchten! Zet inderdaad je kachel helemaal open.

Profiel  

Gepost: 12 juli 2008 12:34 PM
  [ # 58 ]

Voordat ik de originele vulbeker had werkte ik met een trechter met de juiste (grote) diameter, stukkie PVC buis eropgelijmd ter verlenging, 2veren eraan en klaar, een waterdichte ontluchter.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten

Gepost: 31 juli 2008 12:40 AM
  [ # 59 ]

Voila, hij is geimporteerd Smile Heb meteen ook voor 17 september een afspraak gemaakt in Brussel voor het gelijkvormigheidsattest Smile

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten

Gepost: 10 augustus 2008 02:43 PM
  [ # 60 ]

Gisteren is JanVB me komen helpen met Graf Spee.

Eerst en vooral wil ik hem dus nog eens bedanken Wink Is trouwens een toffe kerel…

Wat is er gebeurd? Eerst en vooral heeft hij eens een algemene kijk gegeven over die Zwarte Schoonheid. Conclusie? Nog lekker strak en nergens schadelijke roest (paar miniscule puntjes…).

Dan hebben we een toertje gedaan met zijn BX en dat rijdt toch lekker. En al helemaal weinig lawaai Shocked 

Dan koelvloeistof gaan kopen, het reservoir bijgevuld en ontlucht en voila. Is weer proper en luchtloos. Behalve dat natuurlijk 1 van de ontluchtingspunten HOGER zat dan de bijvuldop   . Maar dat is de LPG zijn schuld hoor

Ook lag er wat LHM onder de wagen… Even gekeken waar dit van kwam en de terugvloei-leiding voor de LHM aan het rechtervoorwiel was verduurd. Allemaal scheurtjes. Dus die moet ik nog vervangen. Maar hij heeft uitgelegd hoe dit moet dus dat zou geen probleem mogen zijn

Voila, hij is dus bijna klaar om naar Brussel te gaan én naar de technische keuring

Profiel  

4 van de 97
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook