Welke verschillen zijn er motorisch nou precies tussen een 25 turbo d en turbo d2?
ik las eerder iets over de kop die anders is bij de 2 namelijk met versterkingen erin gegoten.
1.Is de kop van een turbo 1 dan gelijk aan die van een platte diesel?
de turbo 2 heeft een intercooler en de turbo 1 niet
2.Is de turbo van een 1 gelijk aan die van een 2? leveren ze evenveel druk?
3.is de compressie van een turbo 1 anders of gelijk aan die van een turbo 2?
4.ik dacht dat de overbrengingen en eindreductie van beide types versnellingsbak gelijk zijn?
5.levert de inspuitpomp van een turbo1 evenveel debiet als van een 2?
6.zijn er nog andere verschillen of dingen die je zou moeten weten?
namelijk ik ben van plan om een tussenkoeler te implementeren in mijn Turbo D break project, met Turbo 1 blok. Ik meen te weten dat het inlaat spruitstuk van een turbo2 gelijk is aan die van een platte diesel. de slangen van en naar tussenkoeler heb ik toevallig al liggen en sommige BMW tussencoolers lijken op t eerste oog geschikt qua maatvoering om in de bumper te plaatsen.
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Welke verschillen turboD 1 en 2?
Evan schreef:Welke verschillen zijn er motorisch nou precies tussen een 25 turbo d en turbo d2?
ik las eerder iets over de kop die anders is bij de 2 namelijk met versterkingen erin gegoten.
1.Is de kop van een turbo 1 dan gelijk aan die van een platte diesel?de turbo 2 heeft een intercooler en de turbo 1 niet
2.Is de turbo van een 1 gelijk aan die van een 2? leveren ze evenveel druk?3.is de compressie van een turbo 1 anders of gelijk aan die van een turbo 2?
4.ik dacht dat de overbrengingen en eindreductie van beide types versnellingsbak gelijk zijn?
5.levert de inspuitpomp van een turbo1 evenveel debiet als van een 2?
6.zijn er nog andere verschillen of dingen die je zou moeten weten?
namelijk ik ben van plan om een tussenkoeler te implementeren in mijn Turbo D break project, met Turbo 1 blok. Ik meen te weten dat het inlaat spruitstuk van een turbo2 gelijk is aan die van een platte diesel. de slangen van en naar tussenkoeler heb ik toevallig al liggen en sommige BMW tussencoolers lijken op t eerste oog geschikt qua maatvoering om in de bumper te plaatsen.
Antwoorden op al je vragen? Ok!
1: Ja, de kop is gelijk. Sterker nog, ook de turbo2 kop is gelijk aan die van een normale diesel.
2:Nee, de turbo van een turbo 2 is heel anders. De drukregeling werkt ook anders.
3: Compressie is gelijk,MAAR: de turbo2 heeft véél sterkere zuigers, andere drijfstangen, een versterkte krukas en een aangepaste oliepomp. Ook heeft een turbo2 oliesproeiers om de zuigerbodem te koelen en andere lagerschalen.
4:Dat kan kloppen, maar zeker weet ik het niet.
5. De inspuitpomp van een Turbo2 heeft wél een andere typenummer, over opbrengst weet ik niets.
6: Ja, van een Turbo1 kan je géén turbo2 blok maken zonder dat ie binnen 10.000 km naar de klote is. Zie antwoord op vraag 3…
Het monteren van een losse intercooler zou evenwel een geringe vermogenswinst kunnen geven zonder het blok te slopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Re: Welke verschillen turboD 1 en 2?
waterman771 schreef:
1: Ja, de kop is gelijk. Sterker nog, ook de turbo2 kop is gelijk aan die van een normale diesel.
Ik heb ook al van Willem begrepen dat je gewoon de normale diesel kop kan gebruiken. Het gekke is alleen ik heb dus echt een plaatje van de verschillen tussen de turbo en niet turbo kop. Maar ja, hoe het nou echt zit weet ik het, maar het maakt in de praktijk dus niet uit…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Re: Welke verschillen turboD 1 en 2?
waterman771 schreef:
3: Compressie is gelijk,MAAR: de turbo2 heeft véél sterkere zuigers, andere drijfstangen, een versterkte krukas en een aangepaste oliepomp. Ook heeft een turbo2 oliesproeiers om de zuigerbodem te koelen en andere lagerschalen.
Ja, van een Turbo1 kan je géén turbo2 blok maken zonder dat ie binnen 10.000 km naar de klote is. Zie antwoord op vraag 3…
Het monteren van een losse intercooler zou evenwel een geringe vermogenswinst kunnen geven zonder het blok te slopen.
Ik begrijp dat het monteren van een TD2 turbo teveel boost levert….. Zodat de belasting van de krukas, zuigers etc teveel wordt.
dat geeft niet ik was eigenlijk niet van plan om m helemaal te upgraden.
Ook zonde om dit blok te slopen. het heeft nog heel weinig km’s gedaan.
Het idee van die intercooler was meer om wat zuiniger te rijden.
CX GTi Turbo 2 - All Black




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
over je vraag over de inspuitpomp… die van een cx t2 heeft wel degelijk een groter debiet dan die van een turbo 1.
koppen zijn uitwisselbaar tussen platte diesel turbo en turbo 2 maar niet van een diesel van voor 83 geloof ik omdat die geen distributieriem heeft maar tandwillen ( dacht toch dat het zo zat )
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
We kunnen het weer niet anders dan eens zijn met Yuri.
Gewoon die cooler inbouwen, dat vindt dat blok eigenlijk ook lekkerder.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bxsport schreef:over je vraag over de inspuitpomp… die van een cx t2 heeft wel degelijk een groter debiet dan die van een turbo 1.
koppen zijn uitwisselbaar tussen platte diesel turbo en turbo 2 maar niet van een diesel van voor 83 geloof ik omdat die geen distributieriem heeft maar tandwillen ( dacht toch dat het zo zat
)
Nee, met die tandwielen of riem heeft het niets te maken Wel met een andere diameter van de gloeibougie’s en injectoren.
Maar de koppen van iedere 25 diesel van na 1982 kun je op door elkaar gebruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een td2 heeft een langere eindoverbrenging in de bak,hij draait wat minder toeren.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
nu zit er op het turbod 2 blok een elektrisch, sensorachtig, dingetje,
aangezien ik even geen foto heb, een omschrijving:
er zit een 3 polige steker aan. aan de andere zijde zit een slangetje aangesloten dat met een T stukje in verbinding staat met de inspuitpomp en het inlaatspruitstuk, wat doet dat en wat is het?
op mijn td1 zit het ook, maar niet aangesloten omdat ik op die draadboom, van de platte diesel geen aansluiting kon vinden…...
CX GTi Turbo 2 - All Black


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik weet het niet zeker, maar het klinkt een beetje alsof je het over je stationair regel ding hebt…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
als het idd van de stationair is (ik zou niet weten hoe eigenlijk, want hoe heeft dat dan terugkkoppeling op de inspuitpomp?) heeft het op de td1 weinig effect want die loopt voorbeeldig stationair
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Evan schreef:als het idd van de stationair is (ik zou niet weten hoe eigenlijk, want hoe heeft dat dan terugkkoppeling op de inspuitpomp?) heeft het op de td1 weinig effect want die loopt voorbeeldig stationair
Het is de sensor voor het lampje wat gaat branden als de turbodruk te hoog word. Dat is meteen de reden dat een normale diesel dit niet heeft; die heeft immers geen turbo waar de druk te hoog van kan oplopen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ah dat is dat lampje in je dash (rode ledje!)
ik snap , dank voor de info!.
overigens (op het gevaar af dat ik vrij onwetend overkom enzo) hoe kan het zijn dat de turbodruk te hoog oploopt?
CX GTi Turbo 2 - All Black







Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
vuil of een verstopping?
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
in wat?
CX GTi Turbo 2 - All Black






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Evan schreef:hoe kan het zijn dat de turbodruk te hoog oploopt?
Bij een defecte wastegate; dus als de wastegate niet (meer) opent.
Mogelijk zijn er nog andere oorzaken maar dit is wat mij het eerst te binnen schiet.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D