1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Klapband!
lepraque
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 01 juli 2008 05:10 AM

Eerste keer dat ik een klapband zelf meemaakte, maar blij toe dat het me overkwam in mn CX met diravi. Merkte met dik 100 enkel een trillend stuur. Links van me tegenliggers, enkel gescheiden door pylonen en rechts een vette betonnen scheidingswand.. Geen halve meter had ik kunnen uitwijken..en dat gebeurde ook niet. Absoluut koersvast..op 3 wielen..  Cool

Had nog een goede 500 meter te gaan na afremmen voordat ik de vluchtstrook op kon. Wel kon ik mijn eigen band verwisselen, natuurlijk geholpen door de hoogste stand, een eitje Smile Zie foto van de geklapte band.

Diravi saved my life..bijna zoals in de beroemde GS reclame..

Terwijl ik mn band aan het verwisselen was hoorde ik nog geen 50 meter van me vandaag een gigantische knal, ik keek om en zag een vrachtwagen de inmiddels weer 3 rijstroken brede snelweg over scharen..ook een klapband (rechtsachter). De chauffeur wist met knappe stuurmanskunst uit de slip te komen. Er moet iets op de weg gelegen hebben..of het was toeval.

Samen gewacht op de tolweg mensen die de boel na een half uur afzetten.
De truckchauffeur verzekerde me dat z’n volgende auto ook een CX zou worden Wink

Nu ga ik op voor een nieuw setje banden onder mn CX..iemand goede ervaringen met die Vredestrein Classic Sprint of hebben jullie andere suggesties?




Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2427
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 01 juli 2008 07:01 AM
  [ # 1 ]

whow das een ervaring, alles bij elkaar!

Gewoon mischelin energy monteren. Das goede rij-eigenschappen gecombineerd met all weather band. Sommige mensen vinden het profiel niet mooi. Maar das niet zo belangrijk….. lijkt me.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 01 juli 2008 11:33 AM
  [ # 2 ]

Ik zou het liefste ook MXL onder mijn CX leggen, maar dan zie je wat ervan komt. Veel te oud.
Ik kan niet anders, dan het met Evan eens zijn, hoewel ik zelf Agilis 81 gebruik, vanwege dat mooiere profiel, dat beter bij een CX past, maar Agilis is een busjesband en daardoor net iets stugger. Nochtans, na zeven jaar op dit soort banden ben ik er erg tevreden over.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 juli 2008 11:42 AM
  [ # 3 ]

Re: Klapband!

lepraque schreef:

iemand goede ervaringen met die Vredestrein Classic Sprint of hebben jullie andere suggesties?

 

Vredestein classic sprint moet je vooral NIET onder je auto zetten. Zeer slechte eigenschappen in de regen, remweg neemt enorm toe, net als beroerde stuureigenschappen. Hierover is het ds-deel al enorm veel discussie gevoerd….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 01 juli 2008 12:04 PM
  [ # 4 ]

Michelin MXV-P als je geld genoeg hebt? Worden nog nieuw gemaakt.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 01 juli 2008 12:07 PM
  [ # 5 ]

Das absiluut netjes zeg, gewoon lekker strak doorrijden…

” mmm er zit een trilling in het stuur, zou er voor een band geklapt zijn ?”  huh


Maar ff zonder dollen, is dit echt aan de diravi te danken ?  Zou een xm bijvoorbeeld zonder diravi rond gegaan zijn ?

Profiel  
 
icefire
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 283
Geregistreerd: 12-04-2007

- CX 2.2 TRS
Gepost: 01 juli 2008 12:39 PM
  [ # 6 ]
gompy58 schreef:

Das absiluut netjes zeg, gewoon lekker strak doorrijden…

” mmm er zit een trilling in het stuur, zou er voor een band geklapt zijn ?”  huh


Maar ff zonder dollen, is dit echt aan de diravi te danken ?  Zou een xm bijvoorbeeld zonder diravi rond gegaan zijn ?

Ik denk dat het de combinatie is van diravi, hp-vering en smallere wielbasis achter.
Ik moet altijd terug denken aan dat filmpje dat ik ooit op de citromobile gezien heb waarin een cx, mercedes audi en saab (allen diesels) met twee wielen in een modderberm in een slip werden gebracht en drie van de vier auto’s een 360 graden slip maakten….  (waar is dat filmpje toch gebleven)

CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.

Profiel  
 
Jeroen-citroen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 12-09-2006

Gepost: 01 juli 2008 12:50 PM
  [ # 7 ]

Ik lees hier erg veel mee en lees dan steeds over diravi.
Kan iemand me uitleggen wat dat is ?
Sorry voor het off topic

Als het niet gaat zoals het moet…Dan moet het maar zoals het gaat
2CV6 Club ‘87

Profiel  
 
icefire
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 283
Geregistreerd: 12-04-2007

- CX 2.2 TRS
Gepost: 01 juli 2008 01:01 PM
  [ # 8 ]
Jeroen-citroen schreef:

Ik lees hier erg veel mee en lees dan steeds over diravi.
Kan iemand me uitleggen wat dat is ?
Sorry voor het off topic

Hydro-pneumatisch aangestuurde en zelf-centrerende stuurbekrachtiging.

CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.

Profiel  
 
Jeroen-citroen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 12-09-2006

Gepost: 01 juli 2008 01:04 PM
  [ # 9 ]

Ok Bedankt

Als het niet gaat zoals het moet…Dan moet het maar zoals het gaat
2CV6 Club ‘87

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 juli 2008 01:20 PM
  [ # 10 ]

Onafhankelijke wielophanging voor en achter, en de aard stuurbekrachtiging houden de wagen in het spoor. Heb inmiddels twee keer lek gereden met achterwiel (DS weliswaar), bij 120/130 km/u.

Eigenlijk hoor je alleen een soort tikken, bij afremmen realiseer je je rond de 80 km/u dat je lekke band hebt!
In beide gevallen band finaal aan flarden en loeiheet geflapperd (geen brand gehad, gelukkig).

knuffel

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7872
Geregistreerd: 30-11-2005

Gepost: 01 juli 2008 01:21 PM
  [ # 11 ]

Diravi op Wikipedia

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 01 juli 2008 01:55 PM
  [ # 12 ]

Ik heb een klapband (voorwiel) gehad met mijn DS met 100 km/u en aanhanger, ook alleen maar gemerkt door het lawaai, absoluut niets in het stuur gevoeld en de DS bleef perfect rechtdoor rijden. Dus ik denk dat het eerder ligt aan de hydraulische stuurbekrachtiging dan aan de diravi.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 01 juli 2008 03:39 PM
  [ # 13 ]

Was dat een voor of een achter klapband?

De diravi houdt de wielen in de gekozen richting met 170 bar druk, daarom kan je ook trekken wat je wilt aan de voorwielen als het systeem op druk is, maar draaien ho maar, dat gaat dan echt alleen via het stuur.

Dat is een eigenschap die een normale hydraulische stuurbekrachtiging niet heeft. Als je het stuur rond kan draaien met je handen als de wielen vrij van de grond zijn, dan kan een invloed van buitenaf onder het rijden dat ook. Bij Diravi moet dat een zeer extreme invloed van buitenaf zijn, veel sterker dan bij een normale hydraulische stuurbekrachtiging.

Diravi is dus wel degelijk koersvaster dan normale hydraulische stuurbekrachtiging, onder andere in geval van een klapband, maar ook mocht een van de voorwielen naast de weg raken.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
lepraque
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 01 juli 2008 04:17 PM
  [ # 14 ]

Right, ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik vol was gecrashed zonder diravi maar dat de cx door een klapband voor aan de bestuurderskant niet met die snelheid een andere richting opschoot was in deze situatie erg belangrijk!  Confused

Dus geen Vredestein als vervangers..voormaat is 185/14 (achter 175). Het is een smalspoor serie1. Wil eigenlijk gewoon een ‘moderne’ band eronder, het liefst minstens zo goed als een Michelin maar na 5 garagisten in Frankrijk langs geweest te zijn bleek een vervangende band richting de 200 euro te gaan en moest ik 3 dagen wachten..dat was geen optie. Kan geen Michelin Energy vinden in de juiste maat..  Is een Michelin MXV-P dan de ‘beste’ keus, ongeacht de prijs?

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 01 juli 2008 04:22 PM
  [ # 15 ]
sans-pareil schreef:

Was dat een voor of een achter klapband?

Voorwiel, ik heb mijn bericht iets aangepast.

Er is een film waarin een DS met het voorwiel over een grote spijker rijdt terwijl de chauffeur zijn handen niet aan het stuur heeft, juist om te demonstren hoe de DS in zo’n geval op koers blijft. Zie het filmpje op youtube (vanaf 0:30)

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook