Na een tijdje meelezen op het forum en proefrijden om een ID te krijgen, ben ik nu ook de bezitter van een DSuper 5.
Deze stond eigenlijk niet te koop, maar wortel te schieten bij mij een paar straten verderop. De eigenaar gevraagd naar z’n plannen en wat weken later kon ik d’r voor een mooi bedragje ophalen.
Het is dus een DSuper met DY3 motor en korte 5-bak, Lpg, ver-Pallast en niet-origineel Bleu d’Orient (was AC635). Grootste probleem tot nu toe zijn de stuurhuishoezen die gescheurd zijn en de minkabel die rookte (en vervangen is).





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Welkom en veel plezier!
Citroen!
Mooie wagen. Welkom in Snoekenland.
Ik wens je veel sleutelplezier en vooral nog veel meer rijplezier toe met deze dame.
Welkom en ook van mij veel plezier met je dame.
Zowel met het sleutelen als met het rijden.
Ik vermoed dat er best het een en ander gedaan moet worden aan je dame.
Dat is meestal de reden dat men niet meer rijd en haar gewoon maar langs de weg laat staan.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Welkom en bon voyage!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Welkom, have fun enne… rijdt lekker heh!













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Welkom op dit geweldige forum.
Ypenburg is niet zo ver van het westland, ben je al lid van de club?
Op sleuteldagen (o.a in Rotterdam) kun je zelf leuk klussen aan je auto,
en mede citroenisten ontmoeten.
Succes Peter.
ook van mijn kant welkom op het forum!, mooie foto’s ..
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Leuk, weer een fanaat erbij! Welkom op dit forum.
Mooie auto heb je nu.
Tip: wordt lid van de ID-DS club nederland, al was het alleen maar voor het onderdelenmagazijn en de schat aan technische kennis die op de site te vinden is.
Maar de sleuteldagen en kontakt met gelijkgestemden zijn ook erg leuk natuurlijk.
Succes met je dame!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Inmiddels 1000 km verder…
* Kan iemand me vertellen hoe het klokje uit elkaar gehaald kan worden? Glaasje eraf, stelknopje eraf en wijzers eraf?
* Hoe verwijder je de chromen strip naast de ruit waar de leren deurbekleding ingeklemd zit?
En verder ben ik nog op zoek naar:
* chromen ring met schroefdraad voor contactslot
* oranje knipperlichtglaasjes voor
* binnenbekleding c-stijlen
* pedaalrubber (breed)
De oranje achteruitrijlampen heb ik verwijderd en zijn te koop voor de liefhebber.
* Hoe verwijder je de chromen strip naast de ruit waar de leren deurbekleding ingeklemd zit?
Deze strip zit geklemd op een strip die met schroefjes op de deur bevestigd is. Probeer heel voorzichtig aan een uiteinde een plamuurmes tussen de strippen in te duwen en dan rustig het plamuurmes naar het andere uiteinde duwen.
Pas op: de RVS strip is vrij dun er verbuigt dus gemakkelijk.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Scarabee schreef:
* Kan iemand me vertellen hoe het klokje uit elkaar gehaald kan worden? Glaasje eraf, stelknopje eraf en wijzers eraf?
randje eraf clicken, knopje eraf trekken, glaasje los, Schoefje/bouje aan de achterkant losdraaien. Wijzers kunnen blijven zitten.
Scarabee schreef:
* chromen ring met schroefdraad voor contactslot
heb ik voor je.
Scarabee schreef:
* oranje knipperlichtglaasjes voor
Die zitten vast aan de unit.
Zijn wel los tekoop maar dan moet jeje unit uiteen zagen. (chyparse)
Scarabee schreef:
* pedaalrubber (breed)
ook chyparse
Sterkte!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gaaf zeg, we hebben ook een DSuper met 5 bak uit 1972. Origineel Beige Albatros, maar nu sinds een aantal jaren ook Bleu d’ Orient (AC616) !
Knipperlicht-units kun je misschien het beste compleet vervangen, je kunt ze makkelijk met 2 schroefjes losmaken, eruit trekken en de lampjes kun je dan los-klikken.
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Scarabee schreef:
* oranje knipperlichtglaasjes voor
Bewaar de witte goed, komen uit Italiaanse DS-en en zijn nogal zedzaam!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dit lijken me verkleurde oranje knippers hoor!
Citroen!
Inmiddels zit er een gebruikt stuurhuis op met prima hoezen, zodat nu de pomp om de 40 seconden aanslaat en ze uren omhoog blijft staan.
Bij het ontluchten van de achterrem brak alleen de nippel af met een stuk remcilinder erbij zodat de Lhm eruit spoot. Nieuwe remcilinder gemonteerd en remt weer prima.
Verder oranje bolletjes in de knipperlichten gedaan, zodat ze weer oranje knipperen. En een nieuwe ruitsproeierpomp gemonteerd, zodat we straks naar de apk kunnen!