1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Beetje snellere acceleratie
ronald1963
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 28-06-2007

Gepost: 06 juli 2008 04:54 PM

Fijne auto, de C4 GP met 2.0HDi.
Komt alleen erg langzaam uit de startblokken, vind ik.
Wegaccelereren in M ipv A scheelt al iets, maar ‘t blijft slappe hap.
(ook met chiptuning zoals de mijne heeft)

Vorige week ontdekte ik dat de ESP uitschakelen ook veel helpt!
Dan komt ‘t vermogen er bij volgas veel sneller in, schakelen gaat dan ook duidelijk merkbaar een stukje ruwer. Alleen jammer dat boven de 54 km/u de ESP weer automatisch wordt ingeschakelt.

Verder valt me op dat de 2.0 HDi boven de 4000 tpm toch wel heel snel vermogen verliest, een hogere top heeft de chiptuning dan ook niet gegeven. Bij ca. windstil en vlakke weg blijft de snelheidsmeter hangen bij ca. 194 tot 197 km/u. Hoger heb ik ‘m in elk geval nog nooit gekregen. Wat de teller dan afwijkt weet ik niet, wel dat het bij de snelheden 50, 80, 100, 120 en 150 km/u, de teller steeds 3 km/u teveel aangeeft. (geijkt op hectometerpaaltjes over 2 km afstand)

C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 juli 2008 05:59 PM
  [ # 1 ]

Same here, ESP uit en ze accellereert net dat beetje feller, met name in eerste en tweede versnelling. Is dus niet iets unieks voor de C4’s maar ESP-eigen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ronald1963
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 28-06-2007

Gepost: 06 juli 2008 08:25 PM
  [ # 2 ]
DigiDaan schreef:

Same here, ESP uit en ze accellereert net dat beetje feller, met name in eerste en tweede versnelling. Is dus niet iets unieks voor de C4’s maar ESP-eigen.

ESP eigen Confused:
Doehoei; m’n vorige auto was een getunede Alfa GT 3.2V6 met 270pk.
Ook met ESP aan kwam er gewoon alles uit, zolang ie het vermogen maar aan de straat kwijt kon.
Bij de C4GP zit de elektronika gewoon vanalles te regelen ver voordat de grens van de tractie zelfs maar aan de horizon verschijnt.
Ik heb zoiets van; allemaal prima, maar als je weg rijdt met ‘kick-down’, moet ie gewoon alles in dienst van SNEL stellen.
Gewoon een kwestie van software, jammer dat ‘t allemaal niet zèlf programmeerbaar is Confused

C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 06 juli 2008 09:09 PM
  [ # 3 ]
ronald1963 schreef:
DigiDaan schreef:

Same here, ESP uit en ze accellereert net dat beetje feller, met name in eerste en tweede versnelling. Is dus niet iets unieks voor de C4’s maar ESP-eigen.

ESP eigen Confused:

ESP in een C4 eigen ??

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 06 juli 2008 09:40 PM
  [ # 4 ]
ronald1963 schreef:
DigiDaan schreef:

Same here, ESP uit en ze accellereert net dat beetje feller, met name in eerste en tweede versnelling. Is dus niet iets unieks voor de C4’s maar ESP-eigen.

ESP eigen Confused:
Doehoei; m’n vorige auto was een getunede Alfa GT 3.2V6 met 270pk.
Ook met ESP aan kwam er gewoon alles uit, zolang ie het vermogen maar aan de straat kwijt kon.
Bij de C4GP zit de elektronika gewoon vanalles te regelen ver voordat de grens van de tractie zelfs maar aan de horizon verschijnt.
Ik heb zoiets van; allemaal prima, maar als je weg rijdt met ‘kick-down’, moet ie gewoon alles in dienst van SNEL stellen.
Gewoon een kwestie van software, jammer dat ‘t allemaal niet zèlf programmeerbaar is Confused

Jij moet Ferrari rijden..  Wink

een C4 Picasso is nou eenmaal niet gebouwd voor race-coureurs.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 juli 2008 10:23 PM
  [ # 5 ]

Re: Beetje snellere acceleratie

ronald1963 schreef:

Verder valt me op dat de 2.0 HDi boven de 4000 tpm toch wel heel snel vermogen verliest, een hogere top heeft de chiptuning dan ook niet gegeven.

Dat een diesel boven de 4000 tpm niks meer doet, is niet vreemd…Zeker niet als je vorige auto een Alfa V6 had, die komt pas bij dat toerental tot leven. Daarnaast heeft chiptuning alleen invloed, als hij in de hoogste versnelling, z’n max toerental niet kan halen.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Molenaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 16-10-2007

Gepost: 07 juli 2008 12:59 AM
  [ # 6 ]

Re: Beetje snellere acceleratie

ronald1963 schreef:

Fijne auto, de C4 GP met 2.0HDi.
Komt alleen erg langzaam uit de startblokken, vind ik.
Wegaccelereren in M ipv A scheelt al iets, maar ‘t blijft slappe hap.
(ook met chiptuning zoals de mijne heeft)

Vorige week ontdekte ik dat de ESP uitschakelen ook veel helpt!
Dan komt ‘t vermogen er bij volgas veel sneller in, schakelen gaat dan ook duidelijk merkbaar een stukje ruwer. Alleen jammer dat boven de 54 km/u de ESP weer automatisch wordt ingeschakelt.

Verder valt me op dat de 2.0 HDi boven de 4000 tpm toch wel heel snel vermogen verliest, een hogere top heeft de chiptuning dan ook niet gegeven. Bij ca. windstil en vlakke weg blijft de snelheidsmeter hangen bij ca. 194 tot 197 km/u. Hoger heb ik ‘m in elk geval nog nooit gekregen. Wat de teller dan afwijkt weet ik niet, wel dat het bij de snelheden 50, 80, 100, 120 en 150 km/u, de teller steeds 3 km/u teveel aangeeft. (geijkt op hectometerpaaltjes over 2 km afstand)

Even een reactie van een zakelijk rijdende 1.6 /hdi GP bestuurder; ben maar wat blij met 180 echte km op de TT. Hij heeft die snelheid ook vlot te pakken en gaat lekker mee in het verkeer. Wink

Voor mij geen tuning dus… huh

Is het ‘s avonds kouder dan buiten?

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 07 juli 2008 02:06 AM
  [ # 7 ]

Maar, Ronald. Waarom heb je dan in vredesnaam de Alfa weggedaan.. en een 2.0 diesel weergekocht? Waarom geen Renault 3.5 v6 espace? Die wil vast ook wel.

 

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 07 juli 2008 02:36 AM
  [ # 8 ]

Het ESP van citroen (en nog sommige andere merken heeft twee standen)
In de eerste fase wordt de wielspin voorkomen. En die drempel ligt dus blijkbaar vrij laag. Hier pinkt het lampje van het ESP niet.

In een volgende fase komt het ESP werkelijk tussen (op remmen en motor) en dan pinkt het lampje wel.

Door het ESP uit te zetten voorkom je dus het feit dat de motor toegeknepen wordt.

Dus hetgeen Ronald al zei.

Wat de motor aangaat, ik heb ooit al eens op belgische autosnelweg de 200 gepasseert.
Maar dit is bij 1 keer gebleven. Voor de rest een sprintje tot 180 (wat trouwens vrij vlot gaat), maar buiten deze uitspattingen hou ik me redelijk aan de toegestane snelheid.
Met geld kan je nl. veel leukere zaken doen dan de staatskas te spijzen.

Al ben ik wel van mening dat de 2.2 HDI met 173 pk perfect zou passen in de C4 (G)P, en dan de keuze tussen de volautomaat en een manuele 6-bak.

Tenslotte nog iets over het gebrek van power voorbij de 4000rpm.
Dit is niet meer dan logisch aangezien het maximum vermogen bereikt wordt op dit toerental.
Dit ik zo bij 99% van de diesels, en voorbij de 4000 toeren valt er dan ook bij een diesel zelden veel te rapen.

Je alfa bereikte wrs zijn maximumvermogen pas voorbij de 6000rmp.
Dus is het logische dat hij tot dicht tegen de 7000 rpm goed trok.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Casey
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 20-11-2007

Gepost: 07 juli 2008 02:54 PM
  [ # 9 ]

Wat is de invloed van de robotbak op de accelleratie? Want ik heb de volautomaat, en die is best snel in de sprint. Gisteren nog tussen Harderwijk en Lelystad naast/voor een andere GC4P: bij ieder stoplicht was ik steeds sneller weg…

Van 17/11/07 tot 31/12/09: C4 Picasso 7pl, Diesel FAP 138 pk, Automaat,
Exclusive, Pack Techno, Navidrive,
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 07 juli 2008 06:33 PM
  [ # 10 ]
Casey schreef:

Wat is de invloed van de robotbak op de accelleratie? Want ik heb de volautomaat, en die is best snel in de sprint. Gisteren nog tussen Harderwijk en Lelystad naast/voor een andere GC4P: bij ieder stoplicht was ik steeds sneller weg…

Ik kan niet echt rechtstreeks antwoorden op je vraag, maar wel een vermoedelijk verschilletje geven:
Jij rijdt met de echte automaat met een koppelomvormer, als je daar vol gas geeft, gaat dat niet bijzonder veel verslijten, sinds de koppelingsplaten niet echt elkaar aanraken maar in een soort oliebad zitten en met de nodige wervelingen elkaar aandrijven (dat is tevens de grootste reden voor het meerverbruik van een echte automaat).
Nu de gerobotiseerde bak: als je met die bak goed wat gas geef, ga je inderdaad sneller vooruit, maar zelf heb ik het gevoel dat de koppeling pas laat helemaal toe is (veel later dan ik zelf bij focus deed), dit levert natuurlijk een sensationeel sport-gevoel (bij Focus was dat toch zo Wink ), maar zelf geef ik nooit volgas bij vertrekken, simpel omdat ik al bij halfgas, het gevoel heb, dat de koppeling er pas vol op gaat op 1500 rpm, analoog zou dat betekenen, dat bij volgas 3000rpm zou zijn, kan je inbeelden wat er met de koppeling gebeurt ? ( I’m on fire devil Wink )

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
ronald1963
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 28-06-2007

Gepost: 07 juli 2008 06:47 PM
  [ # 11 ]
Bart1989 schreef:

Maar, Ronald. Waarom heb je dan in vredesnaam de Alfa weggedaan.. en een 2.0 diesel weergekocht? Waarom geen Renault 3.5 v6 espace? Die wil vast ook wel.

Naah! Maar als er morgen een GP 2.7 HDi uitkomt, dan ...., ja dan!
En die kan ook gechipt natuurlijk…

En een verkoper van me rijdt in de ex-directiewagen (van me broer), een tot 240 pk getunede BMW 330d. Dan merk je dat er diesels zijn die gewoon tot 5000 tpm trekken, nee sléúren. Blijft een turbo oliestoker dat wel, en dus een veel minder direct gevoel dan die ontzèttend direct reagerende Alfa V6, maar toch indrukwekkend.

C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 07 juli 2008 10:22 PM
  [ # 12 ]
Casey schreef:

Wat is de invloed van de robotbak op de accelleratie? Want ik heb de volautomaat, en die is best snel in de sprint. Gisteren nog tussen Harderwijk en Lelystad naast/voor een andere GC4P: bij ieder stoplicht was ik steeds sneller weg…

De robotbak is sneller op alle vlakken (optrekken, topsnelheid en zelfs hernemen)
Want met een volautomaat gaat er vrij veel vermogen verloren door de slip.
Als ik er de cijfers van autogids op naslaag (en deze zijn 100% betrouwbaar, in ieder geval betrouwbaarder dan de fabrieksopagave’s bij de meeste merken)
dan is de 2.0 HDI volautomaat een fractie sneller dan de 1.6 HDI met EBV6.

Echter door de zachtheid bij het opschakelen voelt de 2.0 HDI met volautomaat veel vlotter, zelfs vlotter dan de 2.0 HDI met EBV6.
(ik heb er al eens mee gereden vandaar dat ik dit zeg)
In pure cijfers moet hij echter toch de duimen leggen voor de EBV6.

Maar als ik mijn aankoop zou kunnen overdoen kies ik zonder twijfel voor de volautomaat. Want het is 1000 keer aangenamer op alle vlakken.
Behalve aan de pomp Confused

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
ronald1963
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 28-06-2007

Gepost: 08 juli 2008 12:46 PM
  [ # 13 ]

@Picassoke:

Jij meldt dat die koppelomvormer vermogen opslokt: dat is waar, maar dat doet een gewone koppeling ook zolang je die slippend gebruikt, zoals noodzakelijk bij het weg trekken.

En de koppelomvormer heeft nog een trucje achter de hand: doordat het mogelijk is dat de motorzijde een hoger toerental draait dan de versnellingsbakzijde kan deze het koppel tot wel een factor 2 vergroten!
En dus toch ff sneller v.d. plaats komen dan de EBV6.
Echt waar, en dat wordt ook geillustreerd als je op http://www.caravantrekker.nl kijkt.
De maximale helling voor een C4GP 2.0 HDi met automaat en een 1000 kg caravan kan een helling van 42% (!) aan.
Dezelfde combinatie met EB6V kan 18% aan.

Moeilijk te geloven? Dan moet je eens met een zware combinatie in de bergen gereden hebben, dan ga je die echte automaat (de koppelomvormer eigenlijk) wel waarderen. Ook iets voor mensen met een boot op de trailer. Veel gemak en geen stinkende koppeling of slippende wielen.

Mensen

C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 08 juli 2008 08:55 PM
  [ # 14 ]
ronald1963 schreef:

@Picassoke:

Jij meldt dat die koppelomvormer vermogen opslokt: dat is waar, maar dat doet een gewone koppeling ook zolang je die slippend gebruikt, zoals noodzakelijk bij het weg trekken.

En de koppelomvormer heeft nog een trucje achter de hand: doordat het mogelijk is dat de motorzijde een hoger toerental draait dan de versnellingsbakzijde kan deze het koppel tot wel een factor 2 vergroten!
En dus toch ff sneller v.d. plaats komen dan de EBV6.
Echt waar, en dat wordt ook geillustreerd als je op http://www.caravantrekker.nl kijkt.
De maximale helling voor een C4GP 2.0 HDi met automaat en een 1000 kg caravan kan een helling van 42% (!) aan.
Dezelfde combinatie met EB6V kan 18% aan.

Moeilijk te geloven? Dan moet je eens met een zware combinatie in de bergen gereden hebben, dan ga je die echte automaat (de koppelomvormer eigenlijk) wel waarderen. Ook iets voor mensen met een boot op de trailer. Veel gemak en geen stinkende koppeling of slippende wielen.

Mensen

Dat is waar, maar ik sprak over rondrijden zonder caravan.
En de slip bij een kopelomvormer duurt gewoon langer dan de slip bij gewone koppelingsplaten.
Dit zorgt voor meer zachtheid, maar je bent wel trager.
Van 0-100 komt het neer op ongeveer 1.5 seconden.
Een automaat kan het zelden winnen van een manuele bak. (tenzij bvb een DSG bak van VW-audi)
Dus in naakte cijfers is de EBV6 sneller.
Maar door het dagelijkse verkeer is de automaat veel vlotter en aangenamer.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
CITROENIST TOT IN DE KIST
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 870
Geregistreerd: 03-02-2006

- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Gepost: 09 juli 2008 01:58 AM
  [ # 15 ]

Re: Beetje snellere acceleratie

ronald1963 schreef:

Fijne auto, de C4 GP met 2.0HDi.
...hangen bij ca. 194 tot 197 km/u. Hoger heb ik ‘m in elk geval nog nooit gekregen. Wat de teller dan afwijkt weet ik niet, wel dat het bij de snelheden 50, 80, 100, 120 en 150 km/u, de teller steeds 3 km/u teveel aangeeft. (geijkt op hectometerpaaltjes over 2 km afstand)

Ik vrees dat de filosofie van een C4GP u een beetje ontglipt is.

ik zou zeggen bankrekening leeghalen en een C4 WRC kopen

citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook