1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Tips voor caravan-rijden?
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 08 juli 2008 01:07 PM

Over twee weken hopen wij met de sleurhut naar Zuid-Frankrijk te vertrekken.  Cool Zijn er al ervaringen van caravanners met een volbeladen C4GP met 7 personen en een caravan?
Laten jullie de EB6V zelf het werk doen? Gebruiken jullie vaak de manuele stand? Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Alvast bedankt!

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
bertbldr
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 10 juli 2008 11:56 PM
  [ # 1 ]

Ik heb nog geen ervaring met onze GC4P en de caravan in het buitenland. Ik heb echter vorig jaar nog met mijn C5 de caravan getrokken en enorme problemen gehad met de automaat. (Eén van de redenen voor de inruil naar de C4 overigens).

Ik heb vervolgens geleerd (met heel wat leergeld) dat je bij een automaat (en dat geldt waarschijnlijk ook voor de EBV6) erop moet letten dat je voldoende toeren maakt. De EBV6 en vol-automaat (die ik heb) zijn geprogrammeerd om lage toeren te rijden (zuinig) maar daarbij koelt de motor en versnellingsbak bij zwaar werk onvoldoende.

Zorg dus bij hellingen en zware arbeid dat je met de flippers (eventueel in de stand M) minimaal 2500 tot 3000 toeren maakt. Op de vlakke weg mag alles vanzelf gaan.

Kijk ook eens op het forum van  

sinds 26-10-2007: Grand C4 Picasso 2.0 HDiF Exclusive Automaat.
Burlat / beige bekleding; panoramisch dak; pack anti agression; pack detection; blue tooth.

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 12 juli 2008 03:45 PM
  [ # 2 ]

Tja, ben net een heel eind gaan rijden met mijn 1.6 HDI met EB6V en heb hem (ook in de bergen ) gewoon in de A stand laten staan. Mijn (redelijk grote caravan (4.80 meter)) loopt gewoon lekker mee en de automaat doet zijn werk goed. Zuipt een beste slok diesel maar qua toeren en dergelijke hoef ik hem niet vaak te corrigeren.

Is mij 100% meegevallen en volgens mij kun je de auto het beste in de A stand laten staan. Ik heb geen problemen herkend.

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Hansdj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 12 juli 2008 11:24 PM
  [ # 3 ]

Op dit moment zit ik in Frankrijk met mijn gezin en de dame, een prima trekker Very Happy Very Happy Very Happy

Onze 1500 kg wegende caravan loopt lekker mee…............maar niet met de automaat stand,dat werkt niet met de caravan.

Wat mijn aller grootste ergenis is…..........en als ik dat van te voren had geweten dan had ik voor een andere auto gekozen…............er zit geen temp. meter op deze auto.

Bij de preofrit heb ik hier ook niet naar gekeken Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops: maar nu is het een groot gemis.

Na de vakantie maar is even met de dealer praten of er niet een aparte meter aangesloten kan worden.

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen

Profiel  
 
Hansdj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 12 juli 2008 11:42 PM
  [ # 4 ]

ook maar een foto er bij

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 13 juli 2008 12:01 AM
  [ # 5 ]

25,95 bij Conrad.nl

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43050
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 juli 2008 12:04 AM
  [ # 6 ]
DriverD schreef:

25,95 bij Conrad.nl

Voor 49 euro heb je ‘n digitaal metertje. Staat net effe strakker in een Pik-aso.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 13 juli 2008 12:09 AM
  [ # 7 ]

Ja, klopt, ik ben ook meer van de oude meuk! Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 13 juli 2008 03:17 AM
  [ # 8 ]
Hansdj schreef:

Op dit moment zit ik in Frankrijk met mijn gezin en de dame, een prima trekker Very Happy Very Happy Very Happy

Onze 1500 kg wegende caravan loopt lekker mee…............maar niet met de automaat stand,dat werkt niet met de caravan.

Wat mijn aller grootste ergenis is…..........en als ik dat van te voren had geweten dan had ik voor een andere auto gekozen…............er zit geen temp. meter op deze auto.

Bij de preofrit heb ik hier ook niet naar gekeken Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops: maar nu is het een groot gemis.

Na de vakantie maar is even met de dealer praten of er niet een aparte meter aangesloten kan worden.


Dat is nou precies waar ik eigenlijk een beetje bang voor was: de motor/koelvloeistoftemperatuur. Zónder caravan hoor ik de fan al regelmatig blazen. Benieuwd hoe dat in Frankrijk gaat met 30 graden in de file tegen een helling op! We gaan het volgende week ervaren!
Cool

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
RSPR
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 27-03-2008

Gepost: 13 juli 2008 11:15 AM
  [ # 9 ]
DriverD schreef:

25,95 bij Conrad.nl

euh, dit lijkt mij een olietemperatuurmeter…

GC4P Lumiere 2.0 EBV op LPG in Gris Fer, BT

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 13 juli 2008 12:46 PM
  [ # 10 ]

Conrad biedt het metertje aan als “Olie/watertemperatuurmeter”. Denk je dat de sensor voelt of ie in olie of water zit? Laughing

Citroen!

Profiel  
 
wimZ
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 28-12-2006

Gepost: 15 juli 2008 02:16 AM
  [ # 11 ]

Vorig jaar met mijn picasso 1.6 Hdi Eb6V naar Kroatie geweest met erachter een achteraf veel te zwaar beladen boot.
Totaal geen problemen gehad onderweg en de auto trok het allemaal PRIMA, ook in de bergen vooral in A gereden en af en toe geholpen met de flippers, dit jaar gaan we weer met dezelfde combinatie maar letten we meer op het gewicht.
Verwacht dus geen problemen en zie vooral uit naar de rit, woensdag nog even naar de dealer om de bak te “resetten” omdat ie weer een beetje gaat trillen bij het optrekken en achteruit rijden, van de week al even met de boot erachter gereden en dan merk je het trillen nog meer.
Vrijdagochtend vertrekken we.
De laatste twee maanden niet veel kilometers gemaakt, maar als we terug komen is de 100.000 zeker gepasseerd.

GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....

Profiel  
 
Vader
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 143
Geregistreerd: 29-01-2008

Gepost: 15 juli 2008 02:49 PM
  [ # 12 ]
bertbldr schreef:

Ik heb vervolgens geleerd (met heel wat leergeld) dat je bij een automaat (en dat geldt waarschijnlijk ook voor de EBV6) erop moet letten dat je voldoende toeren maakt. De EBV6 en vol-automaat (die ik heb) zijn geprogrammeerd om lage toeren te rijden (zuinig) maar daarbij koelt de motor en versnellingsbak bij zwaar werk onvoldoende.

Zorg dus bij hellingen en zware arbeid dat je met de flippers (eventueel in de stand M) minimaal 2500 tot 3000 toeren maakt. Op de vlakke weg mag alles vanzelf gaan.

Kijk ook eens op het forum van  

Zoals bertbldr aangeeft “houd toeren en rijd op je flippers”.
Zolang je dat doe heb je geen temp meter nodig.

In bezit van C4P Exclusive Gris Aluminium 2.0 automaat benzine.
215/50/r17” velgen type Scandola zomer.
205/55/r16” velgen type Dezent V winter.

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 20 juli 2008 11:59 AM
  [ # 13 ]

Ik ben net terug uit La France met caravan. Niks flipperen, gewoon de bak z’n werk laten doen. Geen centje pijn. Je kunt wel vlak voor een lange helling even iets eerder naar de 5 terugflipperen dan blijft de boel gewoon tussen de 100 en 110 doorgaan, anders zakt hij terug naar 90 - 100. (ook niet verkeerd).

Overigens, waarvoor moet je nu je temperatuur meten? Mocht de boel te warm worden dan begint er vanzelf iets te knipperen, ik meen het olielampje.

In dit geval geldt het spreek woord: “Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.” (Ja vrienden, het is zondag)


Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
Sparks
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007

- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Gepost: 21 juli 2008 12:11 PM
  [ # 14 ]

Er staat vandaag toevallig een artikel op televaag.nl over caravanrijden:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1528255/___Nieuwe_rijden__funest_bergop__.html?p=2,1

Profiel  
 
Vader
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 143
Geregistreerd: 29-01-2008

Gepost: 21 juli 2008 07:49 PM
  [ # 15 ]
Gerrit T schreef:

Ik ben net terug uit La France met caravan. Niks flipperen, gewoon de bak z’n werk laten doen. Geen centje pijn. Je kunt wel vlak voor een lange helling even iets eerder naar de 5 terugflipperen dan blijft de boel gewoon tussen de 100 en 110 doorgaan, anders zakt hij terug naar 90 - 100. (ook niet verkeerd).

Gaan we nu “niet flipperen” of “wel flipperen”? Very Happy

Gerrit, jij rijd met een diesel en jhvink op gas. Dit is wel een groot verschil qua koppel.

In bezit van C4P Exclusive Gris Aluminium 2.0 automaat benzine.
215/50/r17” velgen type Scandola zomer.
205/55/r16” velgen type Dezent V winter.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook