Op vakantie naar Zuid-Frankrijk constateer ik een zeer hoog verbruik op gas, ook op benzine trouwens.
DS is pas opnieuw afgesteld, nieuwe contactpunten, nieuwe bougies, etc, etc. (kleine 10.00 beurt) Zo’n 1:5!!!! Soms zelfs 1:4!!!!!!!!!!!!!!!
Heb ook het idee, dat de DS niet goed doortrekt. Met name op de steigende stukken zakt de snelheid gauw naar de 60 of 70 km. per uur.
Twee keer moest ik zelfs terugschakelen naar de 2e versnelling!!!!!
Als ik dan overschakel op benzine trekt de dame beter, maar toch….
Ik rij met een DS 21 met Constructam caravan boven de 1000 kg.
Is dit normaal of???
Terzijde: we krijgen heel veel aandacht en trekken veel bekijks.
Alvast bedankt voor jullie reacties. Groet, Bert














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: hoog gasverbruik met DS en caravan
splenter schreef:Op vakantie naar Zuid-Frankrijk constateer ik een zeer hoog verbruik op gas, ook op benzine trouwens.
DS is pas opnieuw afgesteld, nieuwe contactpunten, nieuwe bougies, etc, etc. (kleine 10.00 beurt) Zo’n 1:5!!!! Soms zelfs 1:4!!!!!!!!!!!!!!!
Heb ook het idee, dat de DS niet goed doortrekt. Met name op de steigende stukken zakt de snelheid gauw naar de 60 of 70 km. per uur.
Twee keer moest ik zelfs terugschakelen naar de 2e versnelling!!!!!
Als ik dan overschakel op benzine trekt de dame beter, maar toch….
Ik rij met een DS 21 met Constructam caravan boven de 1000 kg.
Is dit normaal of???
Ik vind dat je nog niet eens heel erg ontevreden mag zijn: normaal zal jouw Ds ook geen 1 op 12 lopen Maar… het kan natuurlijk geen kwaad om de afstelling eens te laten nalopen. Zeer belangrijk is de klepspeling: wanneer is dat voor het laatst gecontroleerd? Want als dat niet goed is, zal het vervangen van punten en bougie’s weinig nut hebben…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad maar eens beginnen met kleppen stellen , zeker op gas moet je dat gewoon elke 5000 kilometer doen .
Luchtfilter eens nakijken , wordt ook erg vaak overgeslagen
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
benjamin schreef:Inderdaad maar eens beginnen met kleppen stellen , zeker op gas moet je dat gewoon elke 5000 kilometer doen .
Luchtfilter eens nakijken , wordt ook erg vaak overgeslagen
Hoe doe je dat die luchtfilter nakijken, hoe weet je of hij goed of slecht is?
De mijne is droog iig.
Wat doen jullie voor onderhoud aan deze schotel?
mvgr,
Vik


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je hangt een zware windvanger achter je auto en dan verwacht je dezelfde prestaties als zonder al die extra last, beetje naief niet? Bij een moderne auto kost die caravan je net zoveel aan vermogen en extra brandstof hoor.





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Laatste keer dat ik met een caravan achter de DS reed was in 2005. Retourtje Paris. Vlak land dus. Ik vond het gebruik juist meevallen: 1:7 op LPG (2.1 ltr motor, korte 5-bak). Volgens mij is de relatief lage snelheid bepalend voor een gunstig verbruik. Ik reed 100 op de teller max. t.ov. 130 normaal met lege wagen (1:8,5).
Verder van belang: juiste bandenspanning en de staat van de sleurhut. Komt de oplooprem goed en direct vrij? Bandenspanning van de kar mag 4 bar zijn.





















Totaal aantal Berichten: 2533
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Ik sluit me toch wel bij Graddus aan
klimmen met een zware last bevordert het zuinige rijden niet.
Citroen c32 Hilton XLS





Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
DS 23 ie op gas en met een loden voet, erachter een Lander Graziëlla, totaal 9200km afgelegd door een groot deel van Europa in 2005, volop in de bergen gereden, met ook ritjes zonder de caravan; een gemiddeld verbruik van 1:6,5 over de gehele vakantie. Vind ik niet slecht!
Gert.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.








Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Beetje off-topic…
Een DS met een Contructam dat is een mooie combinatie. Heb je een foto?
Ik ben zelf eens wezen kijken naar een Wa-wa. Maar die had meer weg van een schapenhok dan van een caravan. Misschien later…
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Met mijn DS 20H en Constructam 6T rij ik ongeveer 1 op 8 op benzine. Solo is dat ongeveer 1 op 10,5. Ik probeer ongeveer 85-90 km/u als snelheid aan te houden. Terug naar de tweeede versnelling hoefde alleen bij Luik, maar dat is niet verwonderlijk.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Slenter wil niet weten wat JULLIE allemaal verbruiken, hij wil weten waarom die boot van hem zo verschrikkelijk zuipt. Met dat soort verbruiken kun je beter je caravan in de fik steken en van het geld wat je uitspaart een lekker hotelletje boeken…......
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
de mijne (ds 20 2.0 4bak) loopt ook 1:5 op gas met de caravan erachter (smv 380) ook ik moet veel terugschakelen. cruisen op 90 á 95 km p/h.
vergeleken met mijn astra (ja sorry) 1;10 bij 110k/h wel wat ongunstiger dus, maarja met de ds is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer fun
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
hoog gasverbruik met DS en caravan.
Bedankt voor al jullie reacties. Ik lees, dat er wel verschillen zijn tussen de een en de ander. Ik zal ook eens chequen wat het verbruik is zonder caravan (bedankt). groet, Bert













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Even off topic, waar zit je ergens in Frankrijk?
Wij gaan zondag met de DS richting Frankrijk, en horen graag waar het nu lekker weer is.
Is het niet te heet in de auto?, en je hebt zo te horen veel bekijks.
groeten Peter.
Ook wij zijn van plan met de DS en caravan op stap te gaan (waarschijnlijk Frankrijk).
We hebben alles inmiddels in orde op de spiegels na.
Bij de ‘caravan handel’ zijn eigenlijk alleen maar opzetspiegels te krijgen en mijn vermoeden is dat dat niet zo goed vast zit op de (kleine) DS spiegels.
Mij lijken van die spatbord dingen beter geschikt.
Hebben jullie hier ervaring mee? Wat is de beste optie?
Groet, Stefan
hoog gasverbruik met caravan en DS
Wij zitten in de Pyreneeen onder Carcasson. Erg heet, ongeveer 35 graden. ‘s Nachts koelt het echter lekker af. Het is hier erg mooi, maar dit terzijde.
Betreffende de caravanspiegels kan ik je van hieruit niet verder helpen.
Ik heb standaard spiegels, die je om het raam heen klemt en van onder aan het portier haakt aangepast aan de bredere rand van de sierstrip van de Pallas. Werkt perfect en ziet er nog goed uit ook.
Ik heb nog geen kans gezien het gasverbruik te testen zonder caravan.
Weet niet of dit wel gaat lukken hier in Frankrijk.
Wat me toch wel opvalt is dat de dame beduidend minder trekkracht levert heuvel op. Net alsof ze er niet zoveel zin in heeft. Je voelt gewoon dat ze inhoudt. Zal dit vandaag nog even uittesten op benzine. Kom er nog op terug.