luchtinlaatstuk 2500IE: metaal of plastic
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 17 juli 2008 03:03 AM

Als je motor met geopende kap flink gas krijgt, zie je de plastic luchtinlaat samentrekken. Betekent dat vermogenverlies, of is het volkomen normaal? Rolling Eyes
Turbo-motoren hebben een metalen (aluminium) inlaatspruitstuk. Waarschijnlijk niet zonder reden. Verder vertelde mijn garagist dat bij inbouw van gas in een 2500IE (LPI) een metalen luchtinlaat gewenst is.
Wie weet er wat meer over het hoe en waarom van deze materie?

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 17 juli 2008 03:09 AM
  [ # 1 ]

Nou ja, er onstaat gewoon behoorlijke onderdruk in de luchtinlaat, dat lijkt me normaal. Die onderdruk onstaat doordat aan de ene kant de lucht de motor ingezogen wordt bij de inlaatslag, en aan de andere kant verse lucht tegen wordt gehouden door het luchtfilter. Daardoor zal de lucht sneller de luchtinlaat uit stromen dan dat er nieuwe in kan.

Door die beperking in instroomsnelheid heb je inderdaad een zekere mate van vermogensverlies. Als je je luchtfilter weghaalt zal je motor meer vermogen kunnen leveren. Heel handig is het echter niet, dat ding zit er niet voor niets…

Waarom bij gas een metalen gewenst is zou ik niet zo 123 kunnen bedenken.

Profiel  
 
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 17 juli 2008 03:13 AM
  [ # 2 ]

Maar als er een metalen zit, kan deze niet samentrekken en blijft er per saldo een grotere inhoud in de inlaat over. Daardoor kan er meer lucht door en heb je misschien ook meer vermogen. Of is dat verschil marginaal?

Bij CX-basis bieden ze metalen inlaatstukken met 2500 IE erop aan, dus blijkbaar is het geleverd. EDIT: hij glimt wel mooi op die duitse foto, maar is bij nader inzien toch gewoon van plastic.  Confused

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 17 juli 2008 03:22 AM
  [ # 3 ]

Interessant. Ik vermoed dat het verschil marginaal is. De druk in de luchtinlaat is een gevolg van het verschil in inlaatstroom (gelimiteerd door luchtfilter) en uitlaatstroom (gevolg van klepgrootte, toerental en dergelijke), dus de hoeveelheid onderdruk lijkt me onafhankelijk van de vorm van de luchtinlaat, ingedeukt of niet. De motor zal sowieso per inlaatslag maar een bepaalde hoeveelheid lucht kwijtkunnen. Het enige waar je vermogen in kwijt kan raken is in de energie die nodig is bij het inkreukelen van je plastic luchtinlaat.

Als ik helemaal op het verkeerde pad zit moet men mij maar corrigeren.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 19 juli 2008 12:31 AM
  [ # 4 ]

vermits een 2500 zo toch al 10 pk meer heeft dan een 2400 met alluminium stuk zal dat niet veel uitmaken..;denk dat citroen het vooral deed om kosten te sparen… plastic is goedkoper dan alluminium… de turbo’s hebben zelfs een stuk metaal en twee vijzen om het inlaatspruitstuk samen te houden….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Gepost: 19 juli 2008 12:38 AM
  [ # 5 ]

Hij behoort natuurlijk niet “dicht te klappen”.
Mijn CX heeft hetzelfde probleem maar die heeft jarenlang in California doorgebracht. Een inlaatexemplaar zoeken dat nog geen “plastic verouderingsinvloed” heeft ondergaan. Moet bij mij nog monteren.
De metalen versie uit de Turbo heeft andere aansluit maten dus niet zo maar mee uit te wisselen.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 22 juli 2008 02:03 PM
  [ # 6 ]

oke maat kan je het spruitstuk van de 2400i er wel op aansluiten?

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 10 augustus 2008 03:55 PM
  [ # 7 ]

Ik heb een 2500i met metalen inlaat. De vroege exemplaren hadden blijkbaar nog geen plastieken. Mijn 2500 is een 1984-er.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 augustus 2008 04:09 PM
  [ # 8 ]
bxsport schreef:

oke maat kan je het spruitstuk van de 2400i er wel op aansluiten?

Het zou wel moeten kunnen, maar ik heb daar vroeger wel de nodige aanpassingen aan moeten doen. Wat? geen idee….‘t is 10 jaar geleden…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook