Als je motor met geopende kap flink gas krijgt, zie je de plastic luchtinlaat samentrekken. Betekent dat vermogenverlies, of is het volkomen normaal?
Turbo-motoren hebben een metalen (aluminium) inlaatspruitstuk. Waarschijnlijk niet zonder reden. Verder vertelde mijn garagist dat bij inbouw van gas in een 2500IE (LPI) een metalen luchtinlaat gewenst is.
Wie weet er wat meer over het hoe en waarom van deze materie?





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Nou ja, er onstaat gewoon behoorlijke onderdruk in de luchtinlaat, dat lijkt me normaal. Die onderdruk onstaat doordat aan de ene kant de lucht de motor ingezogen wordt bij de inlaatslag, en aan de andere kant verse lucht tegen wordt gehouden door het luchtfilter. Daardoor zal de lucht sneller de luchtinlaat uit stromen dan dat er nieuwe in kan.
Door die beperking in instroomsnelheid heb je inderdaad een zekere mate van vermogensverlies. Als je je luchtfilter weghaalt zal je motor meer vermogen kunnen leveren. Heel handig is het echter niet, dat ding zit er niet voor niets…
Waarom bij gas een metalen gewenst is zou ik niet zo 123 kunnen bedenken.
Maar als er een metalen zit, kan deze niet samentrekken en blijft er per saldo een grotere inhoud in de inlaat over. Daardoor kan er meer lucht door en heb je misschien ook meer vermogen. Of is dat verschil marginaal?
Bij CX-basis bieden ze metalen inlaatstukken met 2500 IE erop aan, dus blijkbaar is het geleverd. EDIT: hij glimt wel mooi op die duitse foto, maar is bij nader inzien toch gewoon van plastic.





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Interessant. Ik vermoed dat het verschil marginaal is. De druk in de luchtinlaat is een gevolg van het verschil in inlaatstroom (gelimiteerd door luchtfilter) en uitlaatstroom (gevolg van klepgrootte, toerental en dergelijke), dus de hoeveelheid onderdruk lijkt me onafhankelijk van de vorm van de luchtinlaat, ingedeukt of niet. De motor zal sowieso per inlaatslag maar een bepaalde hoeveelheid lucht kwijtkunnen. Het enige waar je vermogen in kwijt kan raken is in de energie die nodig is bij het inkreukelen van je plastic luchtinlaat.
Als ik helemaal op het verkeerde pad zit moet men mij maar corrigeren.




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
vermits een 2500 zo toch al 10 pk meer heeft dan een 2400 met alluminium stuk zal dat niet veel uitmaken..;denk dat citroen het vooral deed om kosten te sparen… plastic is goedkoper dan alluminium… de turbo’s hebben zelfs een stuk metaal en twee vijzen om het inlaatspruitstuk samen te houden….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!








Totaal aantal Berichten: 765
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Hij behoort natuurlijk niet “dicht te klappen”.
Mijn CX heeft hetzelfde probleem maar die heeft jarenlang in California doorgebracht. Een inlaatexemplaar zoeken dat nog geen “plastic verouderingsinvloed” heeft ondergaan. Moet bij mij nog monteren.
De metalen versie uit de Turbo heeft andere aansluit maten dus niet zo maar mee uit te wisselen.




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
oke maat kan je het spruitstuk van de 2400i er wel op aansluiten?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik heb een 2500i met metalen inlaat. De vroege exemplaren hadden blijkbaar nog geen plastieken. Mijn 2500 is een 1984-er.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bxsport schreef:oke maat kan je het spruitstuk van de 2400i er wel op aansluiten?
Het zou wel moeten kunnen, maar ik heb daar vroeger wel de nodige aanpassingen aan moeten doen. Wat? geen idee….‘t is 10 jaar geleden…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste