1 van de 34
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
SM ontstekingen, de mogelijkheden
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 19 juli 2008 06:10 PM

Ik heb nog een oorspronkelijk rotor en kom er achter dat dat de inwendige weerstand van een van de circuits ong 3 meg ohm is.
Dit had tot gevolg dat de vonk oversloeg naar het tweede circuit en dus een vonk bij de verkeerde bougie.

Volgens het de manual, moet dit echter 5 K ohm zijn.
Na demontage van de Rotor lijken er inderdaad twee weerstandjes in te zitten die aardige gecorrodeerd zijn en een hoge weerstand geven.
Wat is de functie van die 5 k. Wat zijn de gevolgen als ik de inwendige weertand naar nul terug breng.

Tevens ben ik dus ook opzoek naar een andre rotor.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2392
Geregistreerd: 29-11-2005

- CX 22 TRS
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
Gepost: 20 juli 2008 12:39 PM
  [ # 1 ]

steek een 123 ontseking ben je van alle last af!

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
robie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 08-07-2007

Gepost: 20 juli 2008 12:59 PM
  [ # 2 ]
bxsport schreef:

steek een 123 ontseking ben je van alle last af!

Slappe tekst!
Dat is geen antwoord op de vraag.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 20 juli 2008 01:06 PM
  [ # 3 ]

Doe het dan zelf beter! (en ik weet dat je dat kan!) Vanaf de zijlijn schreeuwen kan iedereen, echter heeft niemand daar iets aan.

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23247
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juli 2008 12:10 PM
  [ # 4 ]

Re: Weerstanden in de rotor

Sunfield schreef:

Ik heb nog een oorspronkelijk rotor en kom er achter dat dat de inwendige weerstand van een van de circuits ong 3 meg ohm is.
Dit had tot gevolg dat de vonk oversloeg naar het tweede circuit en dus een vonk bij de verkeerde bougie.

Volgens het de manual, moet dit echter 5 K ohm zijn.
Na demontage van de Rotor lijken er inderdaad twee weerstandjes in te zitten die aardige gecorrodeerd zijn en een hoge weerstand geven.
Wat is de functie van die 5 k. Wat zijn de gevolgen als ik de inwendige weertand naar nul terug breng.

Tevens ben ik dus ook opzoek naar een andre rotor.

Die rotor heb ik wel liggen. ook nieuw te koop bij de franse club.. 80 euro of bij chyparse (meer dan 80 euro)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1554
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 juli 2008 01:01 PM
  [ # 5 ]

Functie 5K weerstand: Vonk-opbouw en ontstoring.
Terug naar 0 ohm? Zet een 5K weerstand ( ontstoringweerstand) in de aansluting van de bobines.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3052
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- C4 (2004-heden) COUPE 1.6 HDI 16V
- 2CV special
Gepost: 21 juli 2008 04:24 PM
  [ # 6 ]
Citroensmgz schreef:

Functie 5K weerstand: Vonk-opbouw en ontstoring.
Terug naar 0 ohm? Zet een 5K weerstand ( ontstoringweerstand) in de aansluting van de bobines.

Laat die er maar tussenuit , je hebt alle vonk die de originele ontsteking geeft hard nodig .

En die storingen op je AM radio zal wel geen probleem zijn zeker Wink

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Sunfield
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 21 juli 2008 10:03 PM
  [ # 7 ]
Citroensmgz schreef:

Functie 5K weerstand: Vonk-opbouw en ontstoring.
Terug naar 0 ohm? Zet een 5K weerstand ( ontstoringweerstand) in de aansluting van de bobines.

Dielink kan ik even niet maken. Een weerstand geeft toch alleen maar spannings verlies. Dus wat wordt er opgebouwd?

Ik heb het advies opgevolgd om de weerstand weg te laten. De AM razijn zorgen voor morgen. Eerst maar zorgen dat er weer rook uit de pijp komt.

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7343
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 22 juli 2008 04:06 AM
  [ # 8 ]

Het overspringen van de vonk heeft meer met inductie dan met het lopen van een stroom te maken. Ga maar na; je krijgt de vonk op het moment dat de punten openen, dus juist als de stroom stopt !
Het is te vergelijken met water; op het moment dat een kraan zeer snel gesloten wordt (=stroom wordt nul) wordt de druk in de leiding (=spanning) vele malen hoger (waterslag). Die verhoogde spanning heeft vonkoverslag tot gevolg.
Jan

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 juli 2008 05:12 AM
  [ # 9 ]

De vergelijking met een waterkraan, waarvoor druk opgebouwd wordt als deze sluit, gaat mank. Dat er wellicht een piekspanning te meten valt voor het contactpunt als deze open gaat, heeft niets met de vonkopbouw te maken.
Als het contactpunt gesloten is (kraan open), “vult” hij de bobine (een ballon), welke zijn verhoogde stroom afgeeft aan de bougies als de rotor contact maakt. (je de ballon lek prikt Laughing )

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23247
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 juli 2008 12:24 PM
  [ # 10 ]

Jongens,
Ga nou niet proberen inductie te vergelijken met water en kranen en balonnetjes.
De 5 k weerstand heeft bijna geen spanningsverlies omdat de stroom heeel erg klein is. Er wordt weerstand gebruikt om te ontstoren.
Weerstand nul is ook goed hoewel je dan de bobine iets meer belast.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2392
Geregistreerd: 29-11-2005

- CX 22 TRS
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
Gepost: 22 juli 2008 07:28 PM
  [ # 11 ]
bogaard77 schreef:

Jongens,
Ga nou niet proberen inductie te vergelijken met water en kranen en balonnetjes. .

lijkt me een goed idee

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2392
Geregistreerd: 29-11-2005

- CX 22 TRS
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
Gepost: 22 juli 2008 07:31 PM
  [ # 12 ]
robie schreef:
bxsport schreef:

steek een 123 ontseking ben je van alle last af!

Slappe tekst!
Dat is geen antwoord op de vraag.

lijkt me stom om op zijn goedkoopst 80 euro te betalen voor een systeem dat niet feilloos is als je er een systeem is dat perfect elektronisch werkt!

1 keer goed zetten en nooit meer last…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23247
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 juli 2008 07:38 PM
  [ # 13 ]

Om deze discussie meteen af te kappen. De 123 is voor de SM niet meer leverbaar…. Crying or Very sad

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2392
Geregistreerd: 29-11-2005

- CX 22 TRS
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
Gepost: 22 juli 2008 11:03 PM
  [ # 14 ]

hier in belgie wel hoor voor 495 euro heb ik ze zo! staan nog een aantal op het schap 2de generatie met flamethrower

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 23 juli 2008 12:28 AM
  [ # 15 ]
bxsport schreef:

hier in belgie wel hoor voor 495 euro heb ik ze zo! staan nog een aantal op het schap 2de generatie met flamethrower

off topic, maar waar dat?

Profiel  
 
 
1 van de 34
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook