Even een vraag aangaande oude( re ) autobanden .
Laatst zag ik een advertentie waar oude banden van een CX werden aangeboden .
Heeft het eigenlijk wel zin dit soort oude banden aan te schaffen omdat ze misschien toch ondanks een nog goed profiel eigenlijk niet goed meer zijn doordat ze lang niet gebruikt zijn . Je weet ook niet hoe ze opgeslagen zijn geweest etc .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat heb je allemaal goed gezien, de levensduur van een band heeft ook te maken met veroudering. Er staat ergens een codering op de band, waaraan je kunt zien hoe oud die is. Hoe die codering werkt weet ik helaas niet voor je.





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
= week 45 2004
Klopt. En voor week AB 199C is de DOTcode (zo heet dat getal) dus ABC
Xsara Coupe
en dan niet te vergeten dat banden van voor 2000 niet altijd 2 getallen hebben voor het jaar. Dus 155 kan week 15 uit 1995 zijn maar ook uit 1985
Al zijn ze eigenlijk altijd te oud als ze van voor 2000 zijn.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
DOT komt overigens dan weer van het amerikaanse Department of Transportation: http://en.wikipedia.org/wiki/Tire#DOT_Code
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Naarmate een band ouder wordt veranderen ook de eigenschappen van het rubber van de band. Het wordt bijvoorbeeld een stuk droger. Hierdoor is het bijvoorbeeld ook goed denkbaar dat je remafstand veel langer is met een oude band dan met een nieuwe, ook al heb je nog zoveel profiel. Daarom zou ik adviseren om ipv oude banden gewoon redelijk nieuwe banden te kopen desnoods wel 2e hands met goed profiel. Je banden zijn immers de enige vorm van contact met de weg die je hebt op de auto.
Groetjes, Rik. Die net nieuwe banden onder zn dame heeft laten leggen, sjonge wat een verschil met de oude TRX’en












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk hier maar even naar:
Click voor een grote foto.
Gebruikte XASen van 30 jaar oud.. 30 eu per stuk en nieuw profiel. Na 200 km ... BOEM! loopvlak eraf.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo dan
Ik had banden uit 1996 onder mijn auto. Zag er nog perfect uit, geen droogtescheuren, kocht hem zo.
Na de eerste keer inparkeren lagen er allemaal brokjes rubber op de parkeerplaats en misten er wat happen uit mn loopvlak…
Bandjes gaan heel hard achteruit…
Xsara Coupe















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Heb je met uitgedroogde banden ook niet een groter risico op een klapband?
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Beetje off topic, maar ik kom hier van die ouwe heertjes tegen die eerste eigenaar zijn van allelei prachtige mobielen en ze zijn apetrots dat de auto nog de eerste banden heeft.
als ze toch niet de garage uit komen
een tijdje geleden weer een ervaring met oude banden gehad:
gelukkig waren alleen de wangen echt verdroogd. Ik stop, stap uit en hoor ineens een behoorlijk gesis….. blijkt de lucht gewoon uit de wang van de band te stromen. Daar was niet veel van over.
gelukkig was ik bij mijn schuur op dat moment…..
CX GTi Turbo 2 - All Black
Duidelijk ! Niet doen dus .
Dan ga ik maar eens kijken wat nieuwe banden kosten voor mijn CX
Prestige . Denk dat ik niet met de oude banden ga rijden gezien de verhalen .
De dame heeft nogal een tijdje stilgestaan .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën







Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
denk dat je het meer moet zien als een investering in de toekomst van de auto. Net als remmen bijvoorbeeld. Nieuwe slangen in het motorruim bijvoorbeeld zijn een stuk minder van belang als je het zo bekijkt denk ik dan. Niet meer vooruitkomen is wat anders dan niet meer veilig kunnen stoppen…
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
letten ze bij een APK ook op de leeftijd van de banden, of alleen maar op de profieldiepte?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ook op droogte scheuren. Niet zozeer op leeftijd, denk ik. Gewoon, de algehele conditie van een band. Een band met goed profiel en droogtescheurtjes zou afgekeurd moeten worden.