1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vervuilde diesel
Beno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Gepost: 01 augustus 2008 05:55 PM

Onderweg naar onze vakantiebestemming in Midden-Frankrijk, verschenen er toen we bij Antwerpen waren ineens een paar vage meldingen in de BC: ESP/Automatische handremstoring en Emissiestoring. Tegelijk viel het motorvermogen vrijwel helemaal weg. Gelukkig waren we vlak bij een afrit zodat ik de auto op een veilige plaats kon stilzetten.

Via de alarmcentrale van de ANWB werd een sleepdienst geregeld en ging de auto naar de Citroen-garage City Motors in Antwerpen. Daar bleek dat het brandstofsysteem vol zat met vieze prut in plaats van diesel. Omdat de reparatie daar te lang zou gaan duren hebben we de vakantie met een vervang-auto voortgezet. Helaas was alleen een VW Transporter met welgeteld 83.14 PK’s (62 KW) onder de kap beschikbaar. Volgeladen ronduit vervelend heuvel-op en met invoegen op de snelweg.

Bij City Motors zijn we erg prettig geholpen. Ze hebben vrijwel meteen een gaatje gemaakt en hebben uitgebreid toegelicht wat er mis was. Ze hadden een maatbeker met de prut uit mijn auto klaargezet en een beker met schone diesel om het verschil te laten zien. Ik heb er foto’s van gemaakt. Als ik mijn vakantiefotos heb uitgezocht zal ik er één plaatsen.

Ik heb vandaag mijn auto weer opgehaald bij de dealer. Ze hebben het hele brandstofsysteem doorgespoeld en alles schoongemaakt. De diesel die uit de tank kwam was vrijwel schoon, ik heb dus waarschijnlijk al veel langer geleden vervuilde diesel getankt. Het kan zelfs zijn dat de tank al af-fabriek vuil heeft bevat. Ik ben benieuwd of dit probleem vaker voorkomt. Ik heb wat gegoogled, maar kan er weinig over vinden…

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 01 augustus 2008 06:06 PM
  [ # 1 ]

Da’s inderdaad wel balen zeg; denk je met de dame een lekkere vakantierit tegemoet te gaan, heb je dit.. Confused

In ieder geval wel goed te horen dat ze je netjes hebben geholpen. (alleen die VW-Transporter is natuurlijk een ‘gevalletje jammer’ )

Ik moet zeggen dat ik er ook nog niet eerder van gehoord heb..

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 02 augustus 2008 02:51 AM
  [ # 2 ]

Jammer van je vakantie Beno, maar gelukkig is het weer in orde. Toch vreemd dat je onderweg zoveel prut in je tank kunt krijgen. Jouw idee dat het er al vanaf fabriek inzat lijkt mij het meest waarschijnlijk.

(dat krijg je ervan als de kijkglazen verdwijnen…)


Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 04 augustus 2008 05:17 PM
  [ # 3 ]

Weet niet waar je tankt (misschien bij een zgn. witte pomp ?). Vroeger ook eens problemen gehad met een benzinewagen, en sedertdien tank ik toch steeds bij een tankstation van een bekend merk.

Verder best nooit de tank nagenoeg leeg rijden.

Sluit het klepje van de tank wel goed ?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 augustus 2008 05:36 PM
  [ # 4 ]
C4sohier schreef:

Weet niet waar je tankt (misschien bij een zgn. witte pomp ?). Vroeger ook eens problemen gehad met een benzinewagen, en sedertdien tank ik toch steeds bij een tankstation van een bekend merk.

Verder best nooit de tank nagenoeg leeg rijden.

Sluit het klepje van de tank wel goed ?

Waarom filter het dieselfilter die rommel niet weg? Daar is dat ding toch voor.

Ik heb met mijn auto trouwens nog nooit problemen gehad met goedkope diesel. Geen picasso welliswaar, maar dan nog. Geen enkele diesel is gecharmeerd van dat soort prut in de pomp of verstuivers. Vandaar een dieselfilter en waterafscheider dat rommel moet tegenhouden en dan evt. gewoon verstopt raken… Het mag nooit in het brandstofsysteem terecht komen.

Profiel  
 
Beno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Gepost: 04 augustus 2008 07:41 PM
  [ # 5 ]

Het klepje van de tank sluit prima. Ik rijd lease en “moet” van de baas goedkoop tanken. Voor mij is dat meestal bij de ANWB-pomp in Assen. Is een vrij nieuw station en er zou dus niet al te veel rommel in de voorraadtank mogen zitten.

Het probleem was vooral dat het filter zo vol rommel zat dat het te weinig diesel meer door liet, maar de meest fijne delen zijn er toch doorheen gekomen, zodat ook de verstuvers en de pomp vol zaten. Zou idd niet moeten mogen. Het is wel zo dat kleine vervuilingen waar een oude diesel geen problemen meet heeft in een moderne HDI tot grote problemen kunnen leiden.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 augustus 2008 07:51 PM
  [ # 6 ]

Ok. Eigenlijk kun je dan constateren dat het filter niet goed werkt. Het houdt de deeltjes die blijkbaar in de vertuivers kunnen blijven hangen (en zich dan ophopen) niet tegen.

Het klopt natuurlijk wel dat HDI’s gevoeliger zijn op brandstof dan oudere diesels. Bovendien zijn onderdelen vn HDI’s ook veel duurder, dus als er wat misgaat dan is de schade veel groter.

Profiel  
 
Beno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Gepost: 04 augustus 2008 08:07 PM
  [ # 7 ]

Nog even de beloofde foto. Voor wie nog nooit Dieselolie heeft gezien: het rechter kannetje bevat schone diesel, het linker kannetje is uit mijn brandstofleiding getapt.

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 04 augustus 2008 08:53 PM
  [ # 8 ]
Beno schreef:

Nog even de beloofde foto. Voor wie nog nooit Dieselolie heeft gezien: het rechter kannetje bevat schone diesel, het linker kannetje is uit mijn brandstofleiding getapt.

Wauw, wat een verschil zeg!  Shocked
Als je er niet bij had gezegd dan zou ik denken dat het linker kannetje vol met afgewerkte olie zat…

Profiel  
 
Beno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Gepost: 04 augustus 2008 09:07 PM
  [ # 9 ]
ice96 schreef:

Wauw, wat een verschil zeg!  Shocked
Als je er niet bij had gezegd dan zou ik denken dat het linker kannetje vol met afgewerkte olie zat…

Dat dacht ik ook toen ik aan kwam lopen, maat het was tch echt diesel. Ik heb het filter ook kunnen bekijken, het zat potdicht het allemaal prut…

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 04 augustus 2008 10:45 PM
  [ # 10 ]

Daar kan ook echt niet tegenop gefiltert worden…. Ik zou me toch maar eens beraden op de punten waar getankt is!

Gr Martijn

Profiel  
 
Beno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Gepost: 04 augustus 2008 10:55 PM
  [ # 11 ]
Martijn de Ruijter schreef:

Daar kan ook echt niet tegenop gefiltert worden…. Ik zou me toch maar eens beraden op de punten waar getankt is!

Tja,

Ik pieker me suf. Als er niet al rotzooi in de tank zat af fabriek (geen idee of ze dat een beejje controleren) moet het aan de pomp gebeurt zijn. Ik tank 9 van de 10 keer in Assen bij de ANWB-pomp, verder wel eens bij de BrandOil bij De Wijk (Rogat) en heel af en toe langs de snelweg. In mei heb ik op vakantie een paar keer bij een Franse Supermarche (Champion) getankt. Als ik moet gokken, gok ik daar op… Maar dat is dan al wel een dikke 10.000 km voordat het probleem zich voordeed. Lijkt me vrij lang. Rolling Eyes

Profiel  
 
Beno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Gepost: 21 september 2008 12:05 AM
  [ # 12 ]

Het vervuilde-diesel-drama krijgt een vervolg. Ik had na de schoonmaakbeurt van de dealer steeds al het idee dat de motor minder lekker trok dan voor die tijd. Werd steeds erger en afgelopen woensdag viel tijdens een inhaalactie ineens het vermogen weg. Op zich geen probleem, ware het niet dat het op een 2-baans weg was en er een flinke vrachtwagen aan kwam. Is gelukkig net goed afgelopen.

Ik had er al eerder bij de LM over geklaagd, maar die wilden nog niet aan een garagebezoek. Ik heb nu de LM laten weten dat ik er niet meer in rijd voordat het probleem geheel is opgelost. De auto gaat maandag naar de dealer en ik heb tot die tijd een Hyundai Tucson tot mijn beschikking. Valt best tegen zo’n nep-terreinwagen…

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 21 september 2008 12:58 PM
  [ # 13 ]
Beno schreef:

Het vervuilde-diesel-drama krijgt een vervolg. Ik had na de schoonmaakbeurt van de dealer steeds al het idee dat de motor minder lekker trok dan voor die tijd. Werd steeds erger en afgelopen woensdag viel tijdens een inhaalactie ineens het vermogen weg. Op zich geen probleem, ware het niet dat het op een 2-baans weg was en er een flinke vrachtwagen aan kwam. Is gelukkig net goed afgelopen.

Ik had er al eerder bij de LM over geklaagd, maar die wilden nog niet aan een garagebezoek. Ik heb nu de LM laten weten dat ik er niet meer in rijd voordat het probleem geheel is opgelost. De auto gaat maandag naar de dealer en ik heb tot die tijd een Hyundai Tucson tot mijn beschikking. Valt best tegen zo’n nep-terreinwagen…

Beste Beno, je gaat toch geen toestemming vragen of je je wagen naar de garage mag brengen? Volgens mij lease je een goedwerkende auto en als deze het niet meer doet zal zij gerepareerd moeten worden! De LM vangt een leasebedrag voor een goedwerkende auto (en jij betaalt bijtelling voor een goedwerkende auto)

Ik zou er iets brutaler in gaan zitten als ik jou was…  idiot


Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 21 september 2008 04:31 PM
  [ # 14 ]

Ik vind dat Gerrit gelijk heeft in deze.
Het is een terugkerend probleem, dus mag je best zelf het heft in handen nemen en de auto bij de dealer plempen en een vervangende auto ‘eisen’.  Wink

Profiel  
 
Beno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Gepost: 21 september 2008 04:50 PM
  [ # 15 ]

Tja, ik probeer altijd eerst vriendelijk te blijven. Ons LM-contactpersoon op kantoor was met vakantie, dus toen de LM moeilijk ging doen wilde ik eerst ff wachten tot hij er weer was. Mar daar heb ik nu toch maar niet meer op gewacht en het heft in eigen hand genomen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook