Bollen vullen of vervangen
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 17 augustus 2008 11:59 PM

Ik ben sinds een week of twee de gelukkige eigenaar van een CX, type 1, 1985.  Een lang gekoesterde wens die in vervulling is gegaan.

Ik ben erg gelukkig met de auto, maar moet toch ook zeggen dat ik me van het veercomfort meer had voorgesteld. Ik vind de auto wel iets beter veren dan mijn Volvo 244 (1976), maar het verschil nou ook weer niet zo groot.

Op basis van een heel aantal berichten op dit forum vermoed ik dat dit goed aan de LHM in combinatie met de conditie van de bollen kunnen liggen.

Nu hoor en lees ik nogal het een en ander over het vullen van bollen, maar ook over het vervangen ervan. Voordeel van vullen zou de prijs zijn, nadeel het opnieuw gebruiken van oud materiaal, met alle mogelijke gevolgen daarvan.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen over het vullen dan wel vervangen van de bollen.

Son como niños, pero sin como

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 augustus 2008 12:05 AM
  [ # 1 ]

Zolang de bollen niet te leeg gestaan hebben, kun je ze bijna eindeloos blijven vullen. Dus met tijdig vullen blijven ze heel lang goed. Zodra de bollen te leeg hebben gestaan, wordt het membraam aangetast. Pas dan zal je ze hoeven vervangen.
De betere bollenvuller zal je kunnen vertellen als het hervullen zinloos is. Je woont in Nagele, Chyparse in Almere is een goed adres.

,

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 18 augustus 2008 08:58 PM
  [ # 2 ]

Tis natuurlijk ook persoonlijke keuze, en afhankelijk wat ervoor gerekend wordt:

bij mij in de buurt (Garage Lubbers) rekent men 19,95 ex voor hervullen, en dat kan alleen met de bollen gedemonteerd…
Nieuwe bollen kosten 30 ex.
Ongetwijfeld zit er tussen het navullen nog prijsverschil tussen de een en de ander.
Een CX hoort inderdaad (stukken) beter te veren dan een Völvo, stuiteren betekent bollen vernieuwen/ bijvullen.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2155

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 19 augustus 2008 01:13 AM
  [ # 3 ]

Als je de geschiedenis niet kent zou ik sowieso voor een setje lekkere nieuwe bollen gaan, weet je het zeker en zo veel duurder is het nu ook weer niet.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook