Functioneren waterpomp en andere ‘koele’ vragen
Gepost: 30 augustus 2008 01:06 AM

Bij mijn twee rijdende CX’en lijkt de koeling niet optimaal. Bij de 2400 GTi loopt de temp. meter eerst zo goed als in ‘t rood om vervolgens weer terug te lopen naar normale waarden. Lijkt alsof de fans, die het gewoon doen, inslaan en hun werk goed verrichten.
Normaal liep de temperatuur nooit zo hoog op dat er hulp nodig was van de fans. De rijwind deed zijn werk.
Thermostaat evenals radiateur en thermocontact (sensor in de radiateur verbonden met de fans) zijn gezond (allen geen jaar oud). Kan de waterpomp debet zijn aan deze klacht? Ik denk aan het niet voldoende rondpompen van kvs (dus waterpomp, hoe check je die?).

Daarnaast loopt de ambulance, 20 Douvrin, warm na een kilometer of 5. Thermostaat en thermocontact nieuw, radiateur lijkt prima en fans slaan in, maar te laat. Hier lijkt lucht de boosdoener. Goed ontluchten van deze blokken is een kunst, heb ik mij laten vertellen. Helemaal omdat ik hier te maken heb met twee kachelradiateurs (een voor het bestuurderscompartiment en eentje voor de patient/verpleger(ster)).

Gouden tips?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 augustus 2008 01:25 AM
  [ # 1 ]

Vooreerst zou ik de contacten van je temperatuurmeter maar eens goed controleren .

Loopt hij echt te warm ???

heb je te veel druk op je koelsysteem ??? ( begin cilinderkoppakking )

Een andere test is gewoon je ventilators doorverbinden zodat ze altijd werken , en de thermostaat er uit .

Ook heb ik het één keer gehad dat hij op de snelweg perfect koelde en in de stad heet liep : bleek de schoep van de waterpomp te zijn die LOS op de as zat .

Motor was ooit een keer bevroren geweest , motor toch gestart en zo de schoep losgeraakt .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 30 augustus 2008 01:34 AM
  [ # 2 ]

Lees je het ‘te warm’ af van je dashboard of heb je daadwerkelijk een temperatuurmeter in het vat hangen?

Profiel  
 
Gepost: 30 augustus 2008 01:45 AM
  [ # 3 ]

Van ‘t dashoard, bij de GTi.

Bij de ambu loopt het expasievat over (naast de hele rode lamp op het dasboard).

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 30 augustus 2008 01:47 AM
  [ # 4 ]

Meet de temperatuur nou eens in het expansievat zelf. Ikzelf vertrouw die diverse sensor niet.

Profiel  
 
Gepost: 30 augustus 2008 01:52 AM
  [ # 5 ]

Het rare bij de GTi is dat ik er de afgelopen twee maanden met caravan mee naar Spanje ben geweeest (ruim 3500 km) en daarna naar Rome (ICCCR). De eerste keer dat het rode vlak in de wtertemperatuurmeter werd bereikt was op dag twee van de teruweg vanuit Rome. Koude motor, kilomter of 4 gereden en toen gestopt. Tijdens controle, met draaiende motor, koelvloeistofniveau gecheckt, oke. Op dat moment slaan de fans in.

Doorgereden en de volgende dag in NL hetzelfde verhaal. WW heeft toen kvs bijgevuld en vermoedde kvs lek bij waterpomp. Dat lek heb ik niet kunnen ontdekken. Ook geen kvs verbuik geconstateerd.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 30 augustus 2008 01:56 AM
  [ # 6 ]

Precies. Douw gewoon een thermometer in het expansievat en kijk eens bij welke temperatuur de fans aanslaan en of dat dan met je thermostaat klopt.
Laat je niet zondermeer gek maken door een lichtje maar kijk even of dat lichtje de waarheid vertelt.

Profiel  
 
Gepost: 30 augustus 2008 01:59 AM
  [ # 7 ]

Koelsysteem is overigens afgeperst (GTI). Geen lekkage kunnen ontdekken.

Koelvloeistofverbruik is de laatste 500 km nihil. Druk in het systeem lijkt normaal.

Profiel  
 
Gepost: 30 augustus 2008 02:02 AM
  [ # 8 ]

Oke, expansievat is de anus van je CX. Ga op zoek naar een thermometer die de menselijke waardes overstijgt.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 augustus 2008 04:34 PM
  [ # 9 ]

Een probleem waar we ook lang achter gezocht hebben is de afsluitdop die veel te snel open kwam .

Dus test ( of laat het testen ) even de overdrukklep in de stop van je waterreservoir .


Bij CX basis staan ze gewoon in de lijst voor 21.30 euro

maar opletten er zijn twee modellen en verschillende drukken !!!


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Gepost: 02 september 2008 03:53 PM
  [ # 10 ]

En doordat die dop te snel open gaat krijg je kvs verlies?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 02 september 2008 09:57 PM
  [ # 11 ]
Prestige2400 schreef:

En doordat die dop te snel open gaat krijg je kvs verlies?

Ja en lekker veel , het lijkt wel of je koppakking er door is .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Gepost: 04 september 2008 02:27 AM
  [ # 12 ]

Dat hoop ik dus niet, van die koppakking. Rookt alleen een beetje wit bij de koude start…

Bij de ambu blijkt het relais van de ventilator niet goed te zijn. Ander relais gemonteerd en het probleem lijkt opgelost. Moet nog wel een flink ritje maken om zeker te zijn.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook