Na de nodige uren op het forum de nodige informatie te hebben geabsorbeerd, waag ik het nu toch om zelf wat te posten.
Ook al rijdt m’n huidige Xantia op G3 nog prima met 350k op de teller, toch begint het te kriebelen om ‘ns naar een XM uit te kijken.
Ik geloof dat ik er redelijk uit ben wat ik wil: een zwarte type 2 met airbags en het liefst met LPG-G3 erin. Als ik een mooie vind op benzine, overweeg ik ook om er zelf een installatie in te laten zetten. Automaat of handgeschakeld maakt me niet uit. Ik weet nog niet wat ik of ik wel of niet Diravi wil; ik heb alleen nog maar vooronderzoek gedaan op internet, ik heb nog geen proefritten gemaakt e.d.
Deze vind ik wel erg mooi, maar de prijs vind ik wel erg hoog:
Is het inbouwen van LPG-G3 een probleem bij sommige modellen? Ik heb hier niet echt iets over kunnen terugvinden.
Groeten,
Remco
Ha die Hakuna ,
Welkom op het forum !
Die gele is wel erg apart vind ik , ook verdacht goedkoop .
Misschien nieuwe koppeling , distributie nodig , maar dan is het nog niet duur .
En wat heeft `ie gelopen ?
De zwarte is duur , maar wel hydraulische kleppen, dus weinig onderhoud daar aan .
Over LPG heb ik geen verstand helaas , kan ik je niet mee helpen .
Succes met de keuze !
Groet ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
U wenst een zwarte!? Kijk maar eens naar deze bauty bij Renard!! http://www.renard.nl/nieuw/index.php?id=14
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
eXpelliarMus schreef:U wenst een zwarte!? Kijk maar eens naar deze bauty bij Renard!! http://www.renard.nl/nieuw/index.php?id=14
Prachtig !
Jammer van die iele wieltjes .
XM TCT Ambiance`94























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Die zijn helemaal niet iel, maar idd het is mijn smaak ook niet, ze horen er wel officieel onder. Maar ik zou er meteen Etoiles onder zetten.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
eXpelliarMus schreef:Die zijn helemaal niet iel, maar idd het mijn smaak ook niet, ze horen er wel officieel onder. Maar ik zou er meteen Etoiles onder zetten.
Ik ook
XM TCT Ambiance`94
Welkom. Een XM is een prima keuze, wel wat duurder in onderhoud dan een Xant. Mss kun je wat proefritjes maken in een XM voor je je keuze maakt, maar dat doe je mss toch al. Er staan hier genoeg verhalen over wat nou de beste/lekkerste motor is en over gas.
Ik vind 2750 voor die gele XM trouwens helemaal niet verdacht goedkoop…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Welom op het forum. Zelf geloof ik niet in “verdacht goedkoop” bij de aanschaf van relatief oude auto’s, waardoor ik al jaren zeer goedkoop kan rijden. Ga gewoon goed kijken en neem eventueel een kenner mee, dan kun je soms best iets leuks tegenkomen. Succes!
eXpelliarMus schreef:U wenst een zwarte!? Kijk maar eens naar deze bauty bij Renard!! http://www.renard.nl/nieuw/index.php?id=14
En zo te zien zijn de bumperdelen in glans overgespoten, niet in half/mat of hoe dat ook heet. 1998 een van de laatste??
Verder echt een mooie auto.
Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png
of deze misschien http//www.kapaza.be/Autos/Citroen/10571436/Citroen_XM_Prestige.html
xm 21td 95’
Hakuna schreef:Wow…. deze is toch ook wel erg mooi
Sorry, maar hiermoet ik het toch echt met arjan eens zijn… Dat ding is verre van verdacht goedkoop.. Hij heeft meer dan 150.000 km gelopen, echte stand staat er niet eens, ding is van 1998, tis een simpele 2.0 16v. Enige waardoor die dit geld misschien waard is is de aparte kleur…
Daarbij heeft ook deze gewoon hydraulische stoters
Iedere xm 2.0 16 heeft dat…
Xsara Coupe
Bedankt voor alle reacties!
@Dirk: Wat auto’s betreft heb ik erg weinig technische kennis. Wat zijn hydraulische kleppen precies? Ik heb wel ergens iets gelezen over een aanpassing van type 2 tov type 1, dat deze niet direct naar beneden zakt bij het afzetten van de motor; zijn dat de kleppen waar je het over hebt, of is dit iets anders?
@eXpelliarMus: Da’s inderdaad een mooie Die zet ik in ieder geval op m’n lijstje. Bij het googelen op ‘Etoiles velgen XM’ kwam ik de volgende tegen: http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie.php?id=2566#Fotos Ik weet niet hoe die andere variant heet, maar zo op het plaatje vind ik die er toch niet heel slecht uitzien. Ik zou het een keer goed van dichtbij moeten kunnen zien om m’n eigen oordeel te kunnen vellen. Enig idee wat het zou kosten om er Etoiles onder te zetten?
@XMTurboCT: Bedankt voor de info; ik ben me bewust van het hogere onderhoud bij een XM. M’n stiefvader heeft net een volvo S80 gekocht van 7 jaar oud met alle opties erop voor 8000 euro; da’s een erg betrouwbare auto. Maar als je dan over wat snelheidsdrempels rijdt…... dan mis ik toch iets. Als ik dan weer in m’n Xantia rijd, moet ik toch wel even glimlachen De XM is de grote broer van de Xantia; ik ben erg benieuwd of ik een verschil in de kwaliteit van de vering merk. De vering (lees: comfort) is namelijk het belangrijkste argument voor mij om Citroen te rijden.
@Patje74: Ik had jouw mening over “verdacht goedkoop” al eerder op het forum gelezen, daarom had ik ‘m er ook tussen gezet; misschien dat iemand deze auto al van dichtbij heeft gezien. Ik heb momenteel niet echt een kenner in de buurt wonen, dus zoek ik zo veel mogelijk tips bij het beoordelen van een XM. Deze heb ik ook wel gevonden op het forum. Als ik bij een particulier zou kopen, zou ik ‘m eerst een (ANWB-)keuring willen laten ondergaan om te kijken wat er voor problemen (gaan) spelen met die auto. ‘Hoge’ kilometerstanden schrik ik niet zo snel van; een ‘lage’ kilometerstand heb ik eerder twijfels bij, omdat de auto dan misschien veel heeft stilgestaan, of korte ritjes heeft gemaakt. Ik heb mijn Xantia 7 jaar geleden gekocht met 150k en sta nu dus op 350k; wel af te toe met probleempjes, maar volgens mij valt het relatief mee. Als ik een proefrit ga maken, zal ik in ieder geval een checklist uitprinten m.b.t. zelf te controleren punten (:D). De belangrijkste die ik zo nog weet, zijn de distributieriemvervangdatum en vocht onder de matten.
@dirkje: da’s inderdaad ook een mooie. Als ik dan echter ook modellen met cruise control e.d. er tussen zie staan, dan neig ik daar toch eerder naar Ik zet ‘m in ieder geval wel op m’n lijstje!
@Xsara Coupe: Het klinkt inderdaad wel leuk om een 3.0 V16 te hebben, maar ik weet nog niet of dit me zelf veel uitmaakt. Ik moet eerst een proefrit hebben gemaakt in een ‘simpele 2.0 16v’ om voor mezelf te bepalen of ik dit belangrijk vind. Ik geloof dat ik ‘snel optrekken’ niet bijzonder belangrijk vind, als moet het natuurlijk ook niet te traag worden. Als ie de 170 km per uur maar met gemak kan halen, vind ik het wel okee. M’n 1.8 Xantia op G3 heeft hier geen enkel probleem mee, dus een 2.0 XM zou dit toch ook zonder problemen moeten kunnen? Ik wordt nu toch wel benieuwd wat die ‘hydraulische stoters’ zijn
Ik hou jullie op de hoogte!
Groeten,
Remco























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Hakuna schreef:
@eXpelliarMus: Da’s inderdaad een mooie
Die zet ik in ieder geval op m’n lijstje. Bij het googelen op ‘Etoiles velgen XM’ kwam ik de volgende tegen: http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie.php?id=2566#Fotos Ik weet niet hoe die andere variant heet, maar zo op het plaatje vind ik die er toch niet heel slecht uitzien. Ik zou het een keer goed van dichtbij moeten kunnen zien om m’n eigen oordeel te kunnen vellen. Enig idee wat het zou kosten om er Etoiles onder te zetten?
Groeten,
Remco
Op deze XM V6 zitten al Etoiles , maar we hebben nog een setje liggen hoor. Mocht je een XM op het oog hebben om te gaan bekijken, bied ik aan mee te gaan kijken.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Oude (relatief) auto’s met lage kilometerstanden hebben vaak veel korte stukken gereden. Daardoor hebben ze veel kilometers koud afgelegd, en juist dan is de slijtageslag het ergst. Dus ook al is de Km-stand laag en niet verdacht, moet je je evengoed afvragen of je er blij mee moet zijn. Persoonlijk heb ik liever een goed onderhouden wagen met meer kilometers.
En de 3.0 V6, daarvoor kies je niet alleen voor als je snel wilt optrekken. Het is een totaal ander motorkarakter welke ook prettig is bij een rustige rijstijl. Helaas hangt er ook zeker een kostenplaatje aan dat comfort… Het onderhoud is wel degelijk duurder dan een simpele 4-pitter. Maar over die 175Km hoef je je geen zorgen te maken inderdaad.
Een v6 is gewoon ongelooflijk lekker rijden. Ook onderin hebben die wagens gewoon een lekkere trekkracht, das echt genieten. Dat heeft niets met hard optrekken te maken, want daar is een xm simpelweg niet voor gemaakt…
Een 6 cilinder loopt gewoon soepeler, heeft voldoende power en klinkt gewoon heerlijk!
Xsara Coupe