1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De RDW en een motorombouw..
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 03 september 2008 02:46 PM

Aangezien er vaak discussies zijn over hoe het nou is en hoe dat nou gaat, heb ik het nagevraagd bij de RDW. Hieronder zie je de reactie op mijn mail. Zodat ook anderen kunnen de gekregen informatie kunnen gebruiken. Voortaan is er dus geen discussie meer nodig Laughing

Als er een motor met een andere motorcode in een voertuig wordt geplaatst dan moet het kentekenbewijs worden gewijzigd. Dit geldt zowel wanneer de brandstofsoort ongewijzigd blijft als dat de brandstofsoort wel wordt gewijzigd.


U moet een personenauto, bedrijfsauto en driewielig motorrijtuig hiervoor laten keuren bij een keuringsstation van de RDW. Na goedkeuring wordt het kentekenbewijs en het kentekenregister aangepast. Een kentekenbewijs van een motorfiets kunt u laten wijzigen door het kentekenbewijs naar de RDW te sturen, samen met een begeleidende brief waarin u de wijzigingen aangeeft.

Kentekenkeuring
Tijdens de keuring controleert de RDW of de personenauto, bedrijfsauto of driewielig motorrijtuig met de gemonteerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u dit aantonen door het overleggen van een verklaring van de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde vertegenwoordiger.


Als er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan moet u naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) om met het voertuig een geluidstest af te leggen. Als het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen moet het voertuig ook een weggedragtest afleggen.

Kosten keuring


De keuring van een motorwijziging kost:

voor lichte voertuigen (<3500> 3500 kg) ? 50,00
De kosten voor een geluidstest bedragen ? 366,00.

Kosten weggedragtest

Een weggedragtest kost ? 290,00.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

 

in een notendop:

- van Bx 1400 naar Bx 16V—-> geen probleem 42 euro (typegoedkeuring)
- van BX 16V naar Bx V6—-> geen typegoedkeuring dus geluidstest, wel onder de 40% dus geen weggedragstest
- van BX 1400 naar Bx V6—-> geen typegoedkeuring dus geluidstest, meer dan de 40% dus ook weggedragstest

Bovengenoemde zijn voorbeelden….

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 september 2008 02:57 PM
  [ # 1 ]

Re: De RDW en een motorombouw..

McDean schreef:

- van Bx 1400 naar Bx 16V—-> geen probleem 42 euro (typegoedkeuring)

Dit moet dan wel een DFW of D6C zijn (originele BX 16v motorcode) zijn.
Met een motorcode van een bijv. een ZX 2.0 blok heb je een probleem.

VB:
BX 14 naar ZX 2.0 8v: vermogenstoename 75 pk naar 122 pk 62 %
Geen originele typegoedkeuring voor, dus naar RDW voor geluidstest plus weggedragtest.

BX 19 D voorzien van XM 21 D motor (ongeblazen: 84 pk).
vermogenstoename ruim binnen 40%

Geen originele typegoedkeuring, dus naar RDW voor geluidstest.

Ik ben trouwens benieuwd wat ze met de emissie eisen doen als je een BX GTI 8v uit 93 (4-gas test meting vanwege U9) voorziet van een BX TRI motor (S6).

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 03 september 2008 05:49 PM
  [ # 2 ]

Ze hanteren de milieueisen van het jaar waaruit de auto stamt.

Test

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 september 2008 06:24 PM
  [ # 3 ]

Ik heb dit topic even plakkerig gemaakt.

 

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 september 2008 06:44 PM
  [ # 4 ]
Thijsvandebles schreef:

Ze hanteren de milieueisen van het jaar waaruit de auto stamt.

Dat betekent dus dat je bijv. nooit een BX 14 Deauville (U9) zou kunen krijgen goedgekeurd met een carburateurmotor.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 03 september 2008 06:52 PM
  [ # 5 ]

Dan moet je die heel erg geknepen afstellen Wink

In de praktijk kijken ze wat minder nouw, helemaal als het gebouwde te conformeren valt, en je dus niet naar lelygat hoeft.

Ik ben al verschillende malen bij de RDW geweest met omgebouwde motoren, en steevast keken ze niet naar de milieueisen. Hoe dit in Lelystad werkt weet ik niet.

Test

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 september 2008 07:24 PM
  [ # 6 ]
Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 03 september 2008 08:49 PM
  [ # 7 ]

Re: De RDW en een motorombouw..

mpostma schreef:
McDean schreef:

- van Bx 1400 naar Bx 16V—-> geen probleem 42 euro (typegoedkeuring)

Dit moet dan wel een DFW of D6C zijn (originele BX 16v motorcode) zijn.
Met een motorcode van een bijv. een ZX 2.0 blok heb je een probleem.

eens

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 03 september 2008 09:10 PM
  [ # 8 ]

Goed dan iemand met een ander probleem.

Die koopt een ‘79 camper op benzine. Daar het voor oldtimer intressanter is om diesel te rijden gooit die er een diesel in uit een moderne wagen geloof dat het een ‘85 was, zelfde type overigens.

Bij de RDW voor motorkeuring krijgt die te horen dat er in ‘79 geen dieselmodel bekent is met dat motortype. Logisch want blok komt uit ‘85. En ja voor ‘85 is er wel een dieselmodel bekent

Auto is en was 100% identiek. Maar toch krijgt die hem niet op kenteken en zal die of naar lelystad moeten of er eerst een stokoud blok in moeten gooien, keuren en dan weer (illegaal) dat nieuwe blok erin zetten.

Het rara verhaal is dat de blokken identiek zijn qwa vermogen model ed ed, alleen het nieuwe heeft hydraulische klepstoters, dat is het verschil.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 september 2008 09:16 PM
  [ # 9 ]

Sja, naar Lelystad dan maar voor de geluidsmeting. Het is natuurlijk bijzonder onredelijk, maar zo is het leven soms.

Overigens heeft Thijs hier ook mee gemazzeld (zoals gebruikelijk Wink) met de GTD ombouw. Er zit een dieselmotor uit een ZX in (ik vermoed een DJZ), maar die is in Duitsland nog wel geleverd in de BX. Dus kon de motor toch nog geconformeerd worden aan een oorspronkelijk bij het type horende motor. Dus staat er nu op kenteken. BX 19 GTI. Brandstof: diesel. Vermogen: 47 KW.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 03 september 2008 11:21 PM
  [ # 10 ]

@ GOD:  Ja da’s het vervelende verhaal van de conformiteitseisen.

@Marter: Uiteraard had ik mazzel. De RDW meneer zei inderdaad dat heel officieel ik nooit direct een kenteken had kunnen krijgen.
Maar hij zei ook dat het op gezond verstand aan kwam. Hun snappen ook wel dat zo’n onschuldige DJZ [dat had je goed Marten] dezelfde motor is als elke andere D9B motor. Terwijl het dus feitelijk nooit op de weg is geweest in NL.

Aan de andere kant: Ik weet dat Harm zijn voormalige TZD ook uitgerust is met een DJZ diesel, daar die uit Duitserland kwam. Dan had die auto dus ook nooit zomaar ingevoerd mogen worden.

Zou een mooie bak zijn. Stel dat mijn GTD niet toegelaten zou worden met dat DJZ blok, dan had ik die wagen dus op export gegooid, en vervolgens in Duitsland op kenteken gezet. Daar mag DJZ wel in een BX. Vervolgens had ik um daar weer op export gezet, en hier weer ingevoerd als ex Duitse auto met een DJZ motor, want dat mag in Duitsland.
Dan hadden ze de GTD wel op kenteken gezet.

Ik snap wel dat de RDW ergens regels moet maken, maar het gaat soms wat ver.

Ik durf te wedden dat als die ‘79er camper van GOD een invoer wagen was dat ze hem wel op kenteken hadden gezet.

@GOD: Ik zou een oud motorplaatje op die nieuwe motor aanbrengen, en bij een ander RDW station opnieuw aanbieden ter keuring.

Test

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 04 september 2008 01:52 AM
  [ # 11 ]

en ombouw van bv een schakelbak naar automaat????

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 04 september 2008 02:13 AM
  [ # 12 ]
Assitch schreef:

en ombouw van bv een schakelbak naar automaat????

lijkt me geen probleem maar mailen naar de RDW kan altijd Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 september 2008 03:12 AM
  [ # 13 ]
Assitch schreef:

en ombouw van bv een schakelbak naar automaat????

Al bouw je er een jarretel aandrijving in. Geen probleem

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 september 2008 03:28 AM
  [ # 14 ]
Thijsvandebles schreef:

Aan de andere kant: Ik weet dat Harm zijn voormalige TZD ook uitgerust is met een DJZ diesel, daar die uit Duitserland kwam. Dan had die auto dus ook nooit zomaar ingevoerd mogen worden.

De DJZ staat voor zover ik weet in de boeken als ook zijnde geleverd in NL; dwz je komt bij alle onderdelen-verkooppunten dezelde vraag tegen: D9B of DJZ?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 04 september 2008 05:27 AM
  [ # 15 ]

Ik hoop een RDW man te kunnen treffen die openstaat voor de argumenten dat een BX GT uit ‘85 met een turbodiesel uit een BX van na ‘87 met exact dezelfde parts gewoon kosher is en een geluidstest als een lul op een drumstel slaat. Zodra de GTD klaar is zul je niet kunnen zien dat er iets anders in heeft gelegen dan een diesel. Op de toerenteller hack na. Iemand nog tips om te helpen overtuigen?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook