G middag,
Mijn ventilator binnen doet het niet meer. De weerstand onder de wiel in het motorcompartiment is gecontroleerd. Dat is niet kapot.
Volgens Beau is dat een aardingprobleem.Nu heb ik de console tussen de stoelen eraf gehaalden ik zie de ventilatorhendel met 3 verschillende draden. Ik zie niet hoe ik daar een aarding kan maken. Heeft iemand tips hoe ik dit moet gaan aarden?
Thanx en HG,
Goof.

Totaal aantal Berichten: 205
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Al naar het relais gekeken (dat is toch niet dezelfde als die weerstand?). Was bij mij nl het geval, relais zit linksvoor op binnenspatbord (bosje van 4).
Hoe ziet die relais uit? Ik heb wel naar zekeringen gekeken, niets is doorbroken.
Thx, HG Goof
Nu snap ik het van de relais. Ja die heb ik een week of 3 geleden gezien. Lijkt mij Ok.
Thx, HG Goof

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ach, die langs de hendel naar beneden loopt bedoel je?
Ja dat heb k gezien. Dat is dus de aarde .
Zal eens testdraad maken en het uitproberen.
Mch thx, HG GOOF
met testdraad geprobeerd. Nee, het slaat niet aan.
Zinvol om dan het volgende te testen: van de weerstand direct op accu (op de foto van Wandela: de onderste, de zwarte draad van de weerstand direct naar de accu)? Dan kan ik zien of de fan draait. Is dat een optie? Moet er een zekering tussen?
HG Goof

Totaal aantal Berichten: 205
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Heb je de stekker van het relais en de aansluitingen goed schoongemaakt? Bij mij deed de kachelventilator niets evenals de koelfan voor de radiateur. Bij allebei bleek het een relais probleem. Zitten naast elkaar, op binnenspatbvord boven accu. Kan geen kwaad om daar de boel goed schoon te maken.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
GoofdeWijze schreef:met testdraad geprobeerd. Nee, het slaat niet aan.
Zinvol om dan het volgende te testen: van de weerstand direct op accu (op de foto van Wandela: de onderste, de zwarte draad van de weerstand direct naar de accu)? Dan kan ik zien of de fan draait. Is dat een optie? Moet er een zekering tussen?HG Goof
De drie punten op de bovenste foto van die link zijn aarde punten. De onderste is dus de plus. De ventilator werkt dus op aarde. De schuif tussen de stoelen verbindt dus de diverse aardes. Een draad naar de accu is dus via die zwarte draad. Maar dat valt ook gewoon te meten dus, of de ventilator stroom krijgt. Als dat zo is, dan is het dus een aardeprobleem wat meestal bij de schuif tussen de stoelen zal zitten. Ook vanaf daar zou je kunnen meten.
De relais en aansluitingen heb ik 2, 3 weken geleden schoongemaakt.
Ik heb net de zwarte draad van de weerstand gekoppeld aan de accu: ik hoor en voel niks. Volgens mij draait de fan dus niet.
Fan is RIP?
Meten: ja, ik heb el een aantal maanden geleden een multimeter gekocht. Ik ben een uren mee bezig gewesst. Ik snap geen jota van hoe ik dit moet gebruiken. Graag een tip hoe ik kan controleren dat de zwarte draad stroon krijgt. Hoe moet ik dan de multimeter instellen ?
Thx en HG Goof