1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
How to: relais plaatsen om schakelaar te ontlasten
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 06 september 2008 09:21 PM

Je kent dat wel: je rijdt een serie II, bijna altijd mèt lichten aan en ineens….doet je lichtschakelaar niets meer.
Oorzaak: doordat alle stroom door de schakelaar heengaat, is deze door de warmte gesmolten.
Naar aanleiding van dit topic ( http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=168142 ) dacht ik anderen te kunnen helpen door middel van een fotosjoet uit te leggen hoe bovengenoemd probleem te voorkomen.

BENODIGDHEDEN:

* een vierpolig relais (kost iets van 4 euro bij een automaterialenzaak),
* wat stekkertjes (mannetje-vrouwtje),
* wat draad (1½ of 2½ mm),
* ongeveer een uurtje van je vrije tijd.

Na het losschroeven van wat schroefjes..

..heb je in minder dan geen tijd zowel de linkersateliet als de schotel verwijderd…

..vervolgens knip je deze draad door…

..pak je het nieuwe relais..


..en druk je de draad uit het dashboard (nadat je er een vrouwtjes-stekker op hebt geknipt, op pool ‘87’ van het relais….

..dan pak je een stukje draad, knipt er een stekkertje op, en drukt deze op pool ‘86’ van het relais.
Deze draad wordt nu weer verbonden met de afgeknipte draad aan de schakelaar….

Uit de stekker van de lichtschakelaar pak je deze linker gele draad…

..je volgt hem wat terug het dashboard in, vervolgens tak je er een draad af (middels een kroonsteen of een aftakstekker), knipt er een stekkertje aan en plug deze op pool ‘85’ van het relais…

..nu alleen nog een lange aardedraad van een stekkertje voorzien en op pool ‘0’ of ‘30’ drukken, en het spul wat afplakken (mits je ongeïsoleerde stekkertjes hebt gebruikt)..

..achter je dash-printplaat is ruimte zát om het relais weg te werken..

..als je de lange aardedraad nu hier in je dashboard steekt….

..dan komt hij er met een beetje priegelen onder je dashboard ter hoogte van je pedalen weer uit.
Aan de zijkant van je ‘Diravi’ zit deze bout aan de carrosserie.
Oogje aan de draad, en onder de bout monteren…

..even controleren of alles (weer) werkt, en je schotel etc weer monteren!

Nu wordt je schakelaar niet meer warm en blijven problemen uit!
Veel plezier van deze ‘modificatie’..!

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 06 september 2008 09:27 PM
  [ # 1 ]

Met dank aan Evan en ‘docitro’ uit bovengenoemd draadje..

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 06 september 2008 09:28 PM
  [ # 2 ]

Even een vraag… Je hebt het nadrukkelijk over de serie 2 maar ik weet dat serie 1’s hetzelfde probleem hebben. Is het verhaal hiervoor hetzelfde? Of zijn er een paar draadjes net ietsje anders? Zou ik graag willen weten aangezien mijn CX binnenkort dezelfde modificatie moet krijgen. Wink
In ieder geval heel erg bedankt voor de super uitleg met fotos! Dit is zeker een aanwinst.

Groetjes, Rik.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 06 september 2008 09:31 PM
  [ # 3 ]

Aangezien de schakelaars bijna hetzelfde zijn, zou dit ook voor de srie I moeten gelden..
Ik weet alleen niet of de kleurcodering hetzelfde is, maar je kunt uiteraard gewoon de genoemde/getoonde draden aanhouden.
Misschien dat een ander een helderder antwoord kan verschaffen..?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 07 september 2008 12:26 AM
  [ # 4 ]

Mooie beschrijving! ik zet hem bij de favorieten.

Kan zo’n lichtschakelaar ook vlam vatten als hij doorsmelt of loopt het zo’n vaart niet?

Profiel  
 
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 07 september 2008 12:58 AM
  [ # 5 ]

Vlam vatten heb ik nog niet vernomen.
Wel kwam er bij mij een rookwolk uit de schakelaar terwijl ik op de snelweg reed. Dat geeft een heel eigenaardig gevoel.Confused Vervolgens functioneerde de schakelaar overigens nog redelijk. Inmiddels is er een relais tussen geplaatst.

Profiel  
 
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 07 september 2008 03:17 AM
  [ # 6 ]

Uit ervaring weet ik dat plastic niet zo gauw vlam vat. Eerst gaat het eens lekker smeulen, smelten en roken en tegen die tijd ben je toch allang gestopt. Ik zou me daar dus geen zorgen over maken. Het is echter wel gewoon zonde als je schakelaar smelt, en als het echt goed warm gaat worden dan, dan kan de rest van je lunule (schrijf ik het zo goed?) misschien ook nog wel beschadigd raken… Daar zou ik me meer zorgen om maken dan dat het plastic echt vlam zal vatten…

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 07 september 2008 12:19 PM
  [ # 7 ]

Ik heb me ook laten vertellen dat het lichtopbrengst groter word als er zo’n relais geplaatst is. Is dat zo? Confused

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 september 2008 12:44 PM
  [ # 8 ]

De lichtopbrengst zal vooral veel groter zijn als je de koplampen middels het relais direct van de accu gaat voeden.

Dat wil zeggen: je plaatst het relais in de motor-ruimte, knipt de stekkers los van de bedrading bij de koplampen, maakt aan de stekkers van de koplampen een dikke draad, deze gaat naar het relais, en van het relais maak je een dikke draad mét 25A zekering direct op de accu. De draad die oorspronkelijk naar de stekker van de koplamp ging verleng je, en sluit je aan op het relais. Vervolgens maakt je, net als in het verhaal hierboven, een massadraad aan het relais en hang je het op, bv naast de accu, en klaar is kees. Voordeel: de stroom van de accu heeft een veel kortere weg af te leggen van de accu naar de lampen, en vanwege de dikkere bedrading heb je ook nog eens minder weerstand. Het relais ontlast vervolgens netjes de lichtschakelaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
icefire
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 283
Geregistreerd: 12-04-2007

- CX 2.2 TRS
Gepost: 07 september 2008 01:21 PM
  [ # 9 ]
waterman771 schreef:

De lichtopbrengst zal vooral veel groter zijn als je de koplampen middels het relais direct van de accu gaat voeden.

Dat wil zeggen: je plaatst het relais in de motor-ruimte, knipt de stekkers los van de bedrading bij de koplampen, maakt aan de stekkers van de koplampen een dikke draad, deze gaat naar het relais, en van het relais maak je een dikke draad mét 25A zekering direct op de accu. De draad die oorspronkelijk naar de stekker van de koplamp ging verleng je, en sluit je aan op het relais. Vervolgens maakt je, net als in het verhaal hierboven, een massadraad aan het relais en hang je het op, bv naast de accu, en klaar is kees. Voordeel: de stroom van de accu heeft een veel kortere weg af te leggen van de accu naar de lampen, en vanwege de dikkere bedrading heb je ook nog eens minder weerstand. Het relais ontlast vervolgens netjes de lichtschakelaar.

Hè, was ik net zo blij met een foto-howto.
Bestaat er van deze uitleg ook een foto-howto? Surprisedops:  Die betere lichtopbrengst lijkt me niet onbelangrijk. Met mijn gele lampen is het toch al niet optimaal.

CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 07 september 2008 01:21 PM
  [ # 10 ]

Klopt, ik sluit me aan bij de waterman oplossing, dan worden de hoofdstroomdraden zo kort mogelijk gehouden en ze kunnen ook inderdaad makkelijker lekker dik gemaakt worden. Ik zal er proberen aan te denken daar wat fotos van te maken als ik ‘t weer eens doe.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 07 september 2008 01:25 PM
  [ # 11 ]
waterman771 schreef:

De lichtopbrengst zal vooral veel groter zijn als je de koplampen middels het relais direct van de accu gaat voeden.

Het relais ontlast vervolgens netjes de lichtschakelaar.

Als je het relais voor je koplampen hebt, is het relain bij de schakelaar overbodig of zie ik het nu verkeerd?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 september 2008 01:33 PM
  [ # 12 ]
CXArnomaat schreef:
waterman771 schreef:

De lichtopbrengst zal vooral veel groter zijn als je de koplampen middels het relais direct van de accu gaat voeden.

Het relais ontlast vervolgens netjes de lichtschakelaar.

Als je het relais voor je koplampen hebt, is het relais bij de schakelaar overbodig of zie ik het nu verkeerd?

Nee, dat zie je goed. Je gebruik immers de draad die afkomstig is van de lichtschakelaar alleen om het relais mee te schakelen, en niet meer om de lampen zelf mee te laten branden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 07 september 2008 03:31 PM
  [ # 13 ]

Mmm, da’s misschien nog een mooiere (en betere) oplossing dan de hierboven beschreven actie…
Zal eens zien of mijn camera nog zin heeft in zo’n sjoet…

Laughing

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 20 april 2009 10:23 PM
  [ # 14 ]
Pascal schreef:

Mmm, da’s misschien nog een mooiere (en betere) oplossing dan de hierboven beschreven actie…
Zal eens zien of mijn camera nog zin heeft in zo’n sjoet…

Laughing

Ik zat wat oude berichtjes draadjes te lezen en kwam deze tegen.
Zijn die kiekjes ooit nog gemaakt? Ik durf zelf ook niet zomaar draadjes door te knippen. Ik weet niet eens of mijn CX niet al zo is aangepast.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 20 april 2009 11:08 PM
  [ # 15 ]
Sable Doré schreef:
Pascal schreef:

Mmm, da’s misschien nog een mooiere (en betere) oplossing dan de hierboven beschreven actie…
Zal eens zien of mijn camera nog zin heeft in zo’n sjoet…

Laughing

Ik zat wat oude berichtjes draadjes te lezen en kwam deze tegen.
Zijn die kiekjes ooit nog gemaakt? Ik durf zelf ook niet zomaar draadjes door te knippen. Ik weet niet eens of mijn CX niet al zo is aangepast.

Voel je na een uurtje rijden met de lichten aan de satelliet met de lichtschakelaar lekker warm worden? Dan heb je nog geen modificatie. Cool

Profiel  
 
 
1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook