Totaal aantal Berichten: 1185
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb een 98er 2.1TD Xm met een matig stuurhuis. Er zit wat speling op, af en toe heb ik een trilling in het stuur op de snelweg en hoor dan ook een brommend geluid. Sinds kort vreemde krakende geluiden als ik scherp stuur bij lage snelheden. Vervangen kan, maar dan het liefst voor een Diravi. Dat stuurt pas echt! Alleen past dat? En werkt het ook met een 6+2 pomp? Zou wel een leuk project zijn lijkt me!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
in theorie zou het wel moeten kunnen denk ik.
Lijkt me wel een stevige klus, EN een kostbare. Een diravi handel vervangen ( laten), kost geloof ik al ergens rond de 1000-1500 en das zonder garantie geloof ik.
Dan moet je in deze dus zo’n stuurhuis zien te vinden waarvan je weet dat het goed is en vervolgens de boel gaan ombouwen…
Weet je overigens zeker dat je homokineten of wiellagers niet d eboosdoeners zijn ?

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik denk dat je lelijk in de knel komt met de turbo die achter op je blok zit
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
whooeeps, daar zit idd een puntje… Er zijn geen turbo satees met een diravi dus ?

De turbo zou idd wel in de weg kunnen zitten, niet aan gedacht. Heeft niemand ooit een Xm omgebouwd? Verbaast me wel…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Zoveel diehard XM sleutelaars zitten hier niet helaas. Xm is toch een auto waar je veel ziet dat het onderhoud wordt uitbesteed en vooral het hok moet rijden en niet wordt aangepast achteraf.
Dat is meer het straatje van de BX-en dunkt me
Ouwe mopperkont
Ik ben het niet helemaal eens met je standpunt over het gebrek aan XM sleutelaars. Er zijn er al best een aantal en volgens mij komen er steeds meer bij. De XM is in de ‘overgang’ van een model dat idd naar een garage wordt gebracht naar een zelfklus auto. En aanpassen… is mss niet nodig
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
mmm, toch heeft hij wel een puntje Arjen…
Als de boel werkt bij een XM ben je al blij dat je er niet nog eens voor de lol de hele boel gaat lostrekken.
voor BIX rijders ligt dat anders… die zijn niet anders gewent.
Bedoel je dat bij een BX altijd alles werkt en Bixers daarom tijd over houden voor leuke dingen?
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Haha, welnee, maar we gaan teveel offtopic zo.
Ik zie bij de XM dat 2e hands onderdelen raak je niet makkelijk kwijt omdat OF de XM wordt gedumpt bij een (groot) probleem, of naar de garage gaan waar alles wordt uitbesteed en/of nieuw wordt gehaald.
Er zitten idd wel sleutelaars zoals jij en ik, maar veel minder in verhouding dan de studentenwagens zoals een BX, een 205/309 etc
Daar vliegen de onderdelen in 2e hands verkoopt topics over de toonbank heen bij wijze van spreken.
XM rijders zijn over het algemeen luxe paarden en daarom kiezen ze ook een luxe wagen, en nemen ze de luxe van uitbesteden.
Ax/Bx/205/309 wordt veelal gekocht omdat het budget laag is, en met ene laag budget komt ook een stukje zelf sleutelen kijken om het goedkoop te houden.
Etc etc
Ouwe mopperkont

Zo had ik het nog niet bekeken… Ik doe eigenlijk altijd alles zelf, aan elke auto. De C1 van moeders gaat ook niet meer naar de dealer. Ik heb zelf een lekkere sleutelruimte met brug en genoeg gereedschap, dus daar ligt het niet aan.
Kan er mij iemand wat nadere info verschaffen via DIRAVI
Heb iets gelezen van snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging..
Wat doet het precies,op welke auto’s zit het,wat is het grote voordeel, wat is het verschil met andere systemen..
Mag gerust via pb
Alvast dank
Groetjes