Totaal aantal Berichten: 511
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Beste Forummers,
Mijn CX 20 benzine uit 1984 staat al enkele dagen stil naast mijn huis.
Zij weigert aan te slaan. Tijdens de terugreis uit Rome liep ze al niet helemaal optimaal, ze hield wat in enz.
Bougies zijn nieuw, accu is nieuw, verdelerkap is nieuw.
Ik zou graag de contactpunten vervangen, heb die ook al in huis maar mijn faalangst weerhoud mij altijd weer. Ik ben altijd bang dat ik het verkeerd doe of het erger maak dat het is. Daarom zou ik graag een keer meekijken met iemand die wat handiger is.
Spullen heb ik wel, contacthoekmeter, stroboscoop, voelermaatjes, daar ligt het niet aan. Het ligt aan mij.
Omdat ik dus niet kan verplaatsen, zoek ik iemand die het mij even zou willen voordoen.
Een CX 20 is vanaf 7/‘82 uitgevoerd met transistorontsteking en heeft geen punten. Eerst maar kleppen stellen. Mocht het problemen geven, mail even.
Tibor
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Totaal aantal Berichten: 511
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Tibor, wie ben ik om aan je woorden te twijfelen, maar ze hebben mij door de beschrijving in het werkplaatshandboek wel op een verkeerd spoor gezet.
Daar schrijven ze dat het 2400 injectie model transistorontsteking had en de 2000/2200/2400 modellen contactpunten.
Zo leer ik het natuurlijk nooit.
Dat is een heel oud werkplaatshandboek voor de modellen uit de 70er jaren, met de motorenreeks die afgeleid is van de DS motoren, type M.
Jouw CX 20 heeft een Douvrin motor type 829. Dit motortype kwam in 1979 in de CX Reflex en Athene, nog wel uitgevoerd met contactpunten. Bij modelwijzigingen in juli 1982 is onder andere de transistorontsteking doorgevoerd bij de Douvrin motoren.
Klepafstelling bij koude motor; inlaat 0.10 mm., uitlaat 0.25 mm.
Ontstekingstijdstip bij 750 omw/min. 10 graden met losgenomen vacuumslang.