2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Ruitensproeier
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 16 augustus 2005 02:08 PM
  [ # 16 ]

Even terzijde, de achterruitenwiser op de Berline is begrensd op gebruik tot 175km/h.

Als je op standje automaat staat en je schakelt de versnelling achteruit in gaat de achterwisser heen en weer.

De werking van de automatische stand kan verstoord raken door aanslag op het ogen in de voorruit; wax modder etc. op de voorruit. Voor wax geldt dat het er bijna niet af gaat door te sproeien, dus als ik wax krijg bij de wasstraat, dan gebruik ik altijd zo’n interieur doekje om het ogen schoon te maken. De regen- en lichtsensoren blijfven zo perfect werken.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Theo@c5
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-03-2005

- C5 Break 3.0 V6
Gepost: 21 augustus 2005 04:29 AM
  [ # 17 ]
c5breakhdi schreef:

Bij mijn C5 break type I, met regensensor, wist de achterruitenwisser zonder interval als de ruitenwissers vooraan zonder interval wissen, zowel bij het achteruitrijden als terwijl ik voor een rood licht sta te wachten. Bij achteruitrijden met ruitenwissers vooraan met interval, werkt ook mijn achterruitenwisser met interval. Hoe zit dat bij de andere forumleden?

Eens even nagegaan bij droog weer (vreemd genoeg de laatste tijd nog geen echte regenbui gehad in de auto), dus de automaat niet volledig kunnen testen:

stilstand:
vóór automatisch (droog weer) -> achter interval
vóór continue (norm. snelheid) -> achter continue

vooruit rijdend:
vóór automatisch (droog weer) -> achter interval
vóór continue (norm. snelheid) -> achter interval

achteruit rijdend:
vóór automatisch (droog weer) -> achter interval
vóór continue (norm. snelheid) -> achter continue

Theo

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 05 september 2005 12:51 PM
  [ # 18 ]

%)(%&Y* nu heb ik dus ook dat vastzittende kogeltje…
moet je nu de pomp laten vervangen, of valt er iets aan te demonteren?

Mijn RTa vermeldt wel hoe de bumber te verwijderen maar niet wat daar achter allemaal zit.  Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 05 september 2005 04:17 PM
  [ # 19 ]
Theo@c5 schreef:
c5breakhdi schreef:

Bij mijn C5 break type I, met regensensor, wist de achterruitenwisser zonder interval als de ruitenwissers vooraan zonder interval wissen, zowel bij het achteruitrijden als terwijl ik voor een rood licht sta te wachten. Bij achteruitrijden met ruitenwissers vooraan met interval, werkt ook mijn achterruitenwisser met interval. Hoe zit dat bij de andere forumleden?

Eens even nagegaan bij droog weer (vreemd genoeg de laatste tijd nog geen echte regenbui gehad in de auto), dus de automaat niet volledig kunnen testen:

stilstand:
vóór automatisch (droog weer) -> achter interval
vóór continue (norm. snelheid) -> achter continue

vooruit rijdend:
vóór automatisch (droog weer) -> achter interval
vóór continue (norm. snelheid) -> achter interval

achteruit rijdend:
vóór automatisch (droog weer) -> achter interval
vóór continue (norm. snelheid) -> achter continue

Bij mij is het dus bijna hetzelfde op 1 punt na. Als ik stilsta, is het nog nooit voorgekomen dat de achter ruitenwisser continue beweegt.

Misschien toch een verschil tussen Break en Berline?

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 05 september 2005 09:18 PM
  [ # 20 ]
Bas schreef:
Theo@c5 schreef:
c5breakhdi schreef:

Bij mijn C5 break type I, met regensensor, wist de achterruitenwisser zonder interval als de ruitenwissers vooraan zonder interval wissen, zowel bij het achteruitrijden als terwijl ik voor een rood licht sta te wachten. Bij achteruitrijden met ruitenwissers vooraan met interval, werkt ook mijn achterruitenwisser met interval. Hoe zit dat bij de andere forumleden?

Eens even nagegaan bij droog weer (vreemd genoeg de laatste tijd nog geen echte regenbui gehad in de auto), dus de automaat niet volledig kunnen testen:

stilstand:
vóór automatisch (droog weer) -> achter interval
vóór continue (norm. snelheid) -> achter continue

vooruit rijdend:
vóór automatisch (droog weer) -> achter interval
vóór continue (norm. snelheid) -> achter interval

achteruit rijdend:
vóór automatisch (droog weer) -> achter interval
vóór continue (norm. snelheid) -> achter continue

Bij mij is het dus bijna hetzelfde op 1 punt na. Als ik stilsta, is het nog nooit voorgekomen dat de achter ruitenwisser continue beweegt.

Misschien toch een verschil tussen Break en Berline?

Misschien is er een verschil volgens het bouwjaar. De mijne is een break uit 2002.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 21 september 2005 08:28 PM
  [ # 21 ]
eviltwin schreef:

%)(%&Y* nu heb ik dus ook dat vastzittende kogeltje…
moet je nu de pomp laten vervangen, of valt er iets aan te demonteren?

Mijn RTa vermeldt wel hoe de bumber te verwijderen maar niet wat daar achter allemaal zit.  Rolling Eyes

Yeah, probleem opgelost, net met hulp van mijn vader de bumper gedemonteerd, daarna de slangetjes uitgeblazen, waarna het sproeien weer als vanouds werkt. Very Happy

Enige trucje is om de koplampsproeierkapjes weer te monteren. Wink

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 22 september 2005 03:33 PM
  [ # 22 ]

Even twee plaatjes van het reservoir

op de tweede plaat is van links naar rechts te zien:
Arrow vloeistofniveausensor
Arrow ruitensproeierpomp
Arrow koplampsproeierpomp

de linker van de twee aansluitingen op de pomp gaat via het groene koppelstuk naar achter, de rechterslang heeft een koppelstuk op de plaats waar hij aan de motorkap zit) door ze los te koppelen kun je ze makkelijk uitblazen. Wij zijn begonnen met erin te blazen om het kogeltje van zijn plaats te krijgen. Het kan dus zo zijn dat als je eerst blaast op de slang vanuit de motorkap (voor alles te demonteren) dat je hiermee ook je probleem kunt oplossen… Rolling Eyes

Het lijkt er, gezien de grote pomp en leidingen, op dat de koplampsproeiers met hogere druk aangestuurd worden dan de ruitensproeiers.

De montage van de sproeiers heb ik in dit draadje besproken. http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165239

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 28 september 2005 12:33 AM
  [ # 23 ]

Wat ook nog wel eens wil werken bij een vastzittend kogeltje is het volgende:

Warm water in het reservoir met een beetje afwasmiddel. Goed spoelen, voor sproeien, achter sproeien visa versa (herhalen). Ik heb bij 3 auto’s dit probleem zo verholpen, te weten: Fiat Tempra SW, Ford Escort en Citroen Berlingo. Ze werken nog steeds allemaal naar behoren!

Profiel  
 
donderkont
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 27-10-2005

Gepost: 30 december 2005 01:42 PM
  [ # 24 ]

Re: ruitensproeier achter

zwaanzinig schreef:

De ruitenspoeiere achter geeft een enorme hoeveel water (alsof iemand er een tuinslang op richt), maar dat werkt nauwelijks effectief, hierdoor moet ik bijna wekelijks de vloeistof bijvullen. is zo’n zeer forse straal gewoon ?? kan ik die sproeier achter zelf bijstellen ?

grote straal ?
gewoon net als voor
zit er wel een sproeier in?

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 10 oktober 2006 02:54 PM
  [ # 25 ]
wimmert schreef:

Hier hetzelfde probleem.
Slang doorgeblazen hoop geborrel in de ruitenwisservloeistoftank(mooi scrabbel woord) dus die is leeg. Ik hoor de pomp niet aanslaan als ik de hendel naar me toe trek. De boord computer geeft wel aan dat automatisch wissen aan is.

Ik ben bang dat de ruitenwisservloeistofmotor(nog een mooi scrabbel woord) stuk is. Iemand tips voor het vervangen van dat ding en is het moeilijk of zal ik hem gewoon naar de garrage brengen?

Op pagina 2 van deze sproeierproblemen heb ik al een een how-to gepost, http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1932&postdays=0&postorder=asc&start=25
hoe je de bumper eraf haalt, staat in http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165666&highlight=bumper. Dan kan je makkelijk bij het pompje.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 10 oktober 2006 08:49 PM
  [ # 26 ]

Mijn C5 had ook last van het beschreven probleem: geen water op de voorruit, maar des te meer aan de achterkant.
Zojuist heb ik het slangetje bij het scharnier even losgetrokken en de luchtspuit van de compressor er voorzichtig op gezet. Resultaat: sproeien als nieuw!  Morgen heb ik een lange rit te maken. Ik ben benieuwd hoe duurzaam deze ‘reparatie’ is.

C1 Seduction LPG 2009, C4 Cactus 110 pk 2015

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 14 oktober 2006 03:28 AM
  [ # 27 ]
c5breakhdi schreef:

Bij mijn C5 break type I, met regensensor, wist de achterruitenwisser zonder interval als de ruitenwissers vooraan zonder interval wissen, zowel bij het achteruitrijden als terwijl ik voor een rood licht sta te wachten. Bij achteruitrijden met ruitenwissers vooraan met interval, werkt ook mijn achterruitenwisser met interval. Hoe zit dat bij de andere forumleden?

Echt snappen wanneer die nou wist achter en waarom weet ik nog steeds niet. Maar mijn waarnemingen zijn in iedergeval niet in strijd met jouw hypothese. Dus…

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
EvE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 17-07-2006

Gepost: 02 mei 2007 11:17 PM
  [ # 28 ]

@Eviltwin: dat zijn nog eens handige tips. Bij mijn C5 wilde de ruitensproeier voor ook niet meer. Maar met jullie links en foto’s was het echt kat in het bakkie.
Wink
Ik denk dat ik het binnen 2 minuten weer in orde had. Hij spuit nu weer als een tierelier.

Vreemd dat dealers dit niet standaard zo oplossen. Is en veel sneller en veel goedkoper voor de klant.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 03 mei 2007 01:51 PM
  [ # 29 ]
EvE schreef:

@Eviltwin: dat zijn nog eens handige tips. Bij mijn C5 wilde de ruitensproeier voor ook niet meer. Maar met jullie links en foto’s was het echt kat in het bakkie.
Wink
Ik denk dat ik het binnen 2 minuten weer in orde had. Hij spuit nu weer als een tierelier.

Vreemd dat dealers dit niet standaard zo oplossen. Is en veel sneller en veel goedkoper voor de klant.

mooi dat het gelukt is!

nog een waarschuwing, heb je de bumper eraf gehad en heb je Xenon (sproeiers) kijk dan goed uit of je sproeierklepjes echt vast zitten. Anders verlies je ze en ze zijn vrij prijzig, voor wat stukkies ABS van 10ct. En ze komen ongelakt Sad

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook