Ik ben bezig met een CX ambulance diesel uit 1979 waar ik zojuist mee heb proefgereden en het viel me op dat je eerst een sekonde op het rempedaal moet trappen voordat hij remt, daarna remt hij sneller, maar pedaal intrappen betekent dus niet meteen remmen. Hij remt wel voldoende verder.
De auto heeft wel een half jaar stilgestaan inmiddels en daarvoor ook al een paar jaar voordat hij uit Franrijk kwam.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Re: CX remmen grijpen laat aan
Ontluchten.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Remmen moeten vermoedelijk ontlucht worden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Bedankt, weet iemand hoe dat gaat? Ik ga ook maar eens op zoek naar een werkplaatshandboek.
remmen ontluchten is simpel bij een cx, het makkelijkste met zn tweeen.
1 zorg dat er voldoende lhm in je tankje zit.
2 wielen eraf (misschien niet nodig maar wel makkelijker)
3 motor aan + iemand die op de rem trapt.
4 nippels opendraaien met een slangetje erop tot je geen bubbels meer ziet (een beetje teveel is niet erg te weinig wel).
n.b. je hoeft dus niet te “pompen”
het is trouwens wel aan te bevelen alle lhm te vervangen door nieuwe, bij een auto die lang stil heeft gestaan.
of nog beter eerst door spoel olie.
succes erik
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
en bij de achterremmen moet ie ook in z’n hoogste stand staan of moet er in ieder geval druk op de draagarm staan.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:en bij de achterremmen moet ie ook in z’n hoogste stand staan of moet er in ieder geval druk op de draagarm staan.
Waarom moet dat? (leer ik ook weer wat)
Remwerking achter is lastafhankelijk. Dit wordt geregeld door de achterremmen te laten werken op de druk in de achtervering. Als de auto niet op de wielen of geforceerd in de hoogste stand staat, heerst er geen druk in de achtervering. Dan zullen de achterremmen ook niet werken en valt er ook niks te ontluchten.
mpostma schreef:Remwerking achter is lastafhankelijk. Dit wordt geregeld door de achterremmen te laten werken op de druk in de achtervering. Als de auto niet op de wielen of geforceerd in de hoogste stand staat, heerst er geen druk in de achtervering. Dan zullen de achterremmen ook niet werken en valt er ook niks te ontluchten.
Hoe hoger de druk die nodig is om zijn kont op te tillen cq omhoog te houden, hoe groter de remdruk dus?


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja klopt precies. Daarom werkt de hoogste stand ook, dan staat er maximale druk in de achtervering, of de wielen nou op de grond staan of niet.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!




Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004
- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Heb zoiets gehad met een ID jaren geleden. Dat duurde geen seconde maar soms wel 3 seconden. voordat de remmen aan wilden grijpen.
Bleek de hoofdremcilinder te zijn, kapot dus!
Was wel spannend om met deze auto door hartje amsterdam te rijden.
Met amicale groet,
Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline
Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl
Ik heb hem vanmiddag ontlucht, er kwam veel lucht en wat donkergroene LHM uit, net zolang doorgegaan tot de LHM lichtgroen was. Hij remt nu weer goed en hij lijkt soepeler te veren. Kun je via de remmen het hele systeem ontluchten of zijn er meerdere punten?
Weet niet precies voor een CX.
Wellicht zit er nog een ontluchtnippel op de remservo. Diravi geen idee of het zelfontluchtend is. De veringscircuits en het hoofdcircuit zijn wel zelfontluchtend.
mpostma schreef:Weet niet precies voor een CX.
Wellicht zit er nog een ontluchtnippel op de remservo. Diravi geen idee of het zelfontluchtend is. De veringscircuits en het hoofdcircuit zijn wel zelfontluchtend.
Bijna goed: drukregelaar.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
CX-power schreef:
Bijna goed: drukregelaar.
Op de drukregelaar zit een ontlastbout, dat noem ik geen ontluchtnippel.
Ik dacht aan de BX waar de oudere remservo’s wel een ontluchtnippel hebben en de nieuwe niet.
Jah, heb je gelijk in. Maar remservo weet ik niet, volgens mij niet.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.