Totaal aantal Berichten: 591
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Wie doet dat en wat is de ervaring met bijtelling dan?
Het schijnt een nieuwe regel (sinds begin dit jaar) te zijn die zegt dat auto ouder dan 15 jaar betaalt bijtelling (25%) over de waarde in het economisch verkeer. Dat is voor mijn V6.24 niet meer dan EUR2500? dan zou ik maar EUR53 per maand bijtelling hebben en vervolgens alle onderhoud BTW af kunnen trekken enz enz….
Wie heeft hier ervaring mee??
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):

Totaal aantal Berichten: 820
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Dat is inderdaad een bekende regel. Waarde in het EC verkeer is echter een relatief begrip… 2500 euro onderhoud voor een auto van 2500 euro..
Ik heb dit een keer met een BX geregeld voor een vriend van mij. Een 1990 Diesel automaat met leer en airco uit belgie…
Het blijft alleen een rekensommetje tov kilometers declareren.
Domme vragen bestaan niet.
in hoeverre pikt de bd dat eigelijk? als de eco waarde 2500 en je stopt er vervolgens eenzelfde bedrag aan onderhoud in waar je de btw van terug haalt?

Totaal aantal Berichten: 591
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Tja.. Ik weet dat dus niet.. De inspecteur zal op zeker moment toch wel “ho stop!” zeggen?
Denk dat ik de belastinginspecteur maar eens ga bellen.
Ben echt benieuwd wie hier zoiets doet..
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
sweef schreef:Tja.. Ik weet dat dus niet.. De inspecteur zal op zeker moment toch wel “ho stop!” zeggen?
Ben echt benieuwd wie hier zoiets doet..
Dan zou ik iig niet onder mijn eigen naam bellen
gompy58 schreef:sweef schreef:Tja.. Ik weet dat dus niet.. De inspecteur zal op zeker moment toch wel “ho stop!” zeggen?
Ben echt benieuwd wie hier zoiets doet..Dan zou ik iig niet onder mijn eigen naam bellen
Je kan beter die van Michiel gebruiken idd
Xsara Coupe
Die regel bestaat al langer. Kan dus aantrekkelijk zijn om je auto op de zaak te zetten en privé te gebruiken. Lage bijtelling. Hoe het voor de onderneming uitpakt hangt af van de vraag of je een BV op eenmanszaak hebt.
Helaas weet ik het precieze er niet meer van, maar hier een linkje naar de site van de Belastingdienst.
Beantwoord waarschijnlijk niet al je vragen. Als je een accountant of belastingadviseur hebt, vraag het hem. Bij de Belastingtelefoon geven ze wel een (goed?) antwoord, maar het bindt hen niet.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bij de bdtelefoon geven ze enkel antwoord op je vraag. Vraag je ze echter of het de beste methode is om te doen dan krijg je als antwoord; “dat ga ik u niet vertellen meneer.”

Totaal aantal Berichten: 820
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
De regel in de basis is niet zo moeilijk, alleen heeft jou auto natuurlijk een fors hogere economische waarde in werkelijkheid.
Ik ben bang dat er hier op het forum wel een aantal mensen rondlopen die er zo 10.000 voor geven. De vraag is dus: wat is de EC waarde.
Als je het serieus wil gaan doen, moet je het gewoon uitrekenen.
Waar alleen geen van de mensen het hier over heeft, en wat heel belangrijk is als je de auto op de zaak zet zijn de gevolgen in geval van verkoop.
Stel je auto is 10000 waard en je waardeerd hem voor 2500 op je balans dan heb je een lagere bijtelling. Als je de auto over 5 jaar verkoopt voor 5000 euro dan heb je een boekwinst gemaakt van 2500 euro en moet je hierover belasting betalen. Daarnaast moet je over de verkoopprijs btw afrekenen. Omgekeerd geldt ook. Waardeer je voor 10000 euro dan heb je een hogere bijtelling. Je kan dan alleen zakelijk wel afschrijven en dit aanpassen naar je werkelijke waarde waardoor je in geval van verkoop geen boekwinst maakt. BTW probleem blijf je houden.
Wat dus voor jou goed is, moet je uit (laten) rekenen.
In de situatie waar ik mee van doen had ging het om een BX van 1000 euro. Met beperkte reparatiekosten en een verkoopprijs na een paar jaar van 500 euro waren deze effecten te verwaarlozen.
Domme vragen bestaan niet.

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Re: XM ouder dan 15 jaar zakelijk rijden
sweef schreef:Wie doet dat en wat is de ervaring met bijtelling dan?
Het schijnt een nieuwe regel (sinds begin dit jaar) te zijn die zegt dat auto ouder dan 15 jaar betaalt bijtelling (25%) over de waarde in het economisch verkeer. Dat is voor mijn V6.24 niet meer dan EUR2500? dan zou ik maar EUR53 per maand bijtelling hebben en vervolgens alle onderhoud BTW af kunnen trekken enz enz….
Wie heeft hier ervaring mee??
IK IK IK IK IK IK IK IK IK IK IK IK IK IK IK IK IK IK IK
ik heel zakelijk nederland al jaren uit….... voor nog geen 50 euro rijd ik mijn Xm V6….........
(m´n baas doet trouwens het zelfde met zijn Mercedes Benz G350)
(ene onderhoud zijn kosten, das héél wat anders dan bezit, de auto dus)

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Hmmm, geen eigen baas maar werken voor een baas en 200-400km per maand a €0,24 per lm zakelijke km rijden…. Mij hoor je niet
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Náh, ik vind 24 eurocentjes toch echt wel aan de krappe kant hoor
Volgens mij moet je inmiddels al wel minimaal 40 euocentjes per km vangen met de huidige (brandstof)prijzen. Maar das een beetje off topic.
Inzake de bijtelling, de regering heeft deze bijtellingsregel geheel zelf bedacht…. ik denk dat ze toen dachten dat doet vast geen hond…...... ops: foutje, Apeldoorn bellen
Sweef, we hebben het er binnenkort wel over.