





Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Reed vandaag 400km in rooie sweef. harde wind en veel water op de weg. niet langzaam gereden.
Jongens! wat een miraculeuze besturing is dat toch die diravi. niks geen rukken in je stuur bij plotseling diep water op de weg, gewoon rechtuit bij harde windvlagen. Miraculeus hoor!
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
hmmmm als m’n VC ‘t weer goed doet ga ik dat ook es proberen….. ff naar scheveningen of zo lekker uitwaaien en dan strak naar huis











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Klopt, het is ook een perfect sysyeem! Ik mis het nog elke dag… Ook ideaal bij het inhalen van vrachtwagens, lekker met je handjes los en windkracht 6!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Dan moet mijn fiets ook maar eens Diravi krijgen
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Zou een leuk project zijn, alleen wel hard trappen voor de pomp!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Inderdaad. Maar de eerste fiets met HP vering en automaat gaat er komen!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Had het in een ander topic ook even gevraagd, maar nog geen reacties..
Kan iemand mij een beetje uitleg geven van de diravi?
Wat is het ,wat doet het, op welke modellen vinden we het…
Mag gerust via pb
Groetjes
Op de SM, de CX en op sommige XM’s
En wat doet het? Licht sturen als je traag rijdt en zwaarder sturen als je rap rijdt.
En dan is er nog iets van ‘automatisch naar de center terugkeren’ ofzoiets
en waarom wordt het nu niet meer gebruikt? te hoge kost?
Van een eerdere uitleg op dit forum heb ik begrepen dat Diravi een besturing is door middel van hydraulische cylinders. De berijder geeft het commando dmv zijn stuurbewegingen, maar de auto zelf stuurt met 170 bar. Dus als je rechtuit stuurt gaat hij absoluut rechtdoor, al rijd je met vier lekke banden over boomstammen bij wijze van spreken, om het eens sterk uit te drukken.
Overigens stuurt een XM zonder Diravi ook beter dan de meeste auto’s en ik voel aan het stuur geen verschil tussen 80km/u en 180 km/u.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Je voelt niets terug van de wielen zeg maar. Geen slecht wegdek, klapband, wind of wat dan ook. Maar het rijd dus ook zonder “gevoel”, niet sportief en ik denk dat dat tegenwoordig niet meer kan… Ook leuk bij de apk. Als ze je wiel willen draaien gaat dat niet…. Blijft humor. Dan draaien ze aan het stuur, maar na loslaten draait hij zelf weer terug! Zie je ze gek opkijken!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ben het helemaal met Sweef eens. Heerlijk. Voor de aardigheid ook nog met losse handen gereden. Niks aan het handje…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
diravi is eigenlijk een fly by wire besturing… in dat opzicht dat er geen verbinding is tussen de wielen en het stuur de hydraulique zit er tussen naar ik heb gehoord… op de sm is het systeem het meest direct. je zit bijna zoals in een kart… 1 toer en je wielen staan op max links of rechts.. de cx is iets minder en de xm is veel geciviliseerder als het op diravi aankomt… komt ook niet zo snel terug. overigens het systeem op de sm werkt anders dan op de cx en de xm werkt weer anders….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!





















Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
De diravi van een Cx is zelfs een beetje vaag in de middenstand.
Vooral als je zeer direct gestuurde schuurijzertjes gewent bent.
Het is inderdaad geen directe besturing, wel een heel speciale ervaring












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Check:
http://www.xs4all.nl/~clemensm/Clemens/Citroen/SM/html/diravi.html
en:
http://www.tramontana.co.hu/citroen/guide/download.php?file=citroen guide.pdf&type=application/pdf
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bxsport schreef:diravi is eigenlijk een fly by wire besturing… in dat opzicht dat er geen verbinding is tussen de wielen en het stuur de hydraulique zit er tussen naar ik heb gehoord…..
NOPE!
er is wel degelijk verbinding. Dat moest toendertijd. Alleen ver voor je die verbinding nodig hebt stuurt de druk je wielen al waardoor het voelt als een fly by wire.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>