Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gisteravond bijna thuis. Een enorme knal en het nut van goed afgestelde hoofdsteunen is me ineens duidelijk. Er bleek een 3 weken oude BMW 3-serie achterop mijn C4 Picasso te zijn geknald.
In mijn achteruitkijkspiegel zie ik de 3-serie overdwars op de weg staan. Airbag eruit, voorkant minstens een halve meter ingekort en omhoog gekruld, veel gesis en rook, dasboard geforceerd. De BMW ging niet meer voor- of achteruit. Complete ravage.
Ik stap uit (zere neke en schouders plus een opkomende hoofdpijn) in de veronderstelling dat ook mijn halve achterzijde weg moet zijn. Wat denk je? Vrijwel niets!! Mijn kentekenplaat lag op de grond, er zit een scheurtje in de bumper en that’s it! Onvoorstelbaar. De achterbumper is zelfs niet aan de zijkanten van de auto doorgeschoven. De achterklep zit volledig uitgelijnd in de auto gemonteerd en gaat gewoon open en dicht alsof er niets aan de hand is. Ook onder de auto gekeken en daar is niets te zien, niks verbogen of afgebroken.
Ik merkte vanochtend dat de rugleuning van min voorstoel een heel klein beetje speling vertoont en dat het tweede binnenspiegeltje verdraaid was. Geen rammeltje, geen kraakje, niets!
Zonder overdrijven, de BMW zat helemaal in elkaar en moest afgesleept worden. We hebben de formulieren ingevuld en ik ben naar huis gereden. De eigenaar van de BMW moest wachten op de sleepdienst…
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Wat een klap!
Kijk je wel uit voor de gevolgen voor jou? Ik bedoel; laat je even checken op een eventuele whiplash. Dat kan je je echt niet veroorloven om dat te onderschatten. Daar kan je nog jaren last van hebben.
Laat natuurlijk ook je dame even goed controleren bij je dealer. Het kan natuurlijk ook nog wel zijn dat er onderhuids toch iets vervormd is geraakt. Dat zie je niet meteen. Dan kan zo’n schade stiekem toch nog best groot uitvallen.
Succes met de afhandeling en denk goed om je eigen gezondheid!
tilanus
Wow, dat moet wel ff schrikken geweest zijn! Goed dat je het er zonder kleerscheuren van afgebracht heb.
Maar ik zou toch de wagen ff laten nakijken op evt. beschadigingen aan chassis en zo. Het is niet uitgesloten dat er toch iets verbogen / afgebroken is. En natuurlijk je gordels, stoelen etc. laten nakijken: je wil de volgende keer opnieuw heelhuids kunnen uitstappen.
Van 17/11/07 tot 31/12/09: C4 Picasso 7pl, Diesel FAP 138 pk, Automaat,
Exclusive, Pack Techno, Navidrive,
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken
Behalve de opmerking van Sjoerd over Whiplash:
De speling op je stoel wil wel wat zeggen… Ga er maar van uit dat je die hebt afgeschreven.
En de energie moet ergens gebleven zijn. Afhankelijk van hoe hard het is gegaan heb je goede kans dat die in de BMW is gaan zitten, maar hij zou ook ergens aan de voorkant van jouw auto kunnen zijn gebleven…
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Bedankt voor de bezorgdheid en jullie hebben volkomen gelijk. Ik ken iemand met een whiplash en dat is op zijn zachtst gezegd buitengwoon onplezierig.
Vanmiddag rijd ik langs het schadebedrijf om e.e.a te controleren. Het klopt dat de kracht ergens naartoe moet.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Hebben jullie de botsproef van de C4GP al eens bekeken? Kijk hier eens:
Wat mij opviel is de plooi in het dak ter hoogte van de bestuurder en het linker voorwiel dat heel ver in de wielkast gedrukt wordt.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Zojuist bij het schadebedrijf geweest om de schade op te nemen. Deze meneer nam regelmatig de woorden ‘ongelooflijk’ in de mond. Bij het optillen van de mat in de kofferbak en bij het bezichtigen van de onderzijde van de auto zei hij: ‘En hier ook al niets…’.
Hij sloot af met: ‘dan klopt het toch wat ze in de reclames roepen…’.
Zelfs de parkeersensoren functioneren nog.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008
- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Kennelijk kan deze auto meer aan de achterkant hebben dan aan de voorkant. Onlangs een kleine aanvaring met een oude Xantia in Frankrijk gehad.
Schade 1500 euro aan de voorzijde o.a nieuwe bumper en grille, de Xantia had slecht een kapot clignoteurglaasje.
Ik zit dagelijks op de weg en bij het bekijken van de crash tests (bedankt voor de link) schrik ik toch wel heel erg, sjee wat ongelofelijk veel energie komt er los bij een aanrijding.
Ik heb er gelukkig nog nooit een gehad maar ook met een C4 zie ik dat nog steeds niet heel erg zitten ondank het feit dat het er allemaal wel heel erg veilig uitziet. Hoeveel sterren heeft de C4 ?
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Hoe een wagen er uitziet na de crash wil niet altijd iets zeggen over de crashveiligheid.
Vergelijk de foto’s van de C4 GP maar eens met die van bvb een audi A3.
Op het zicht zou je zeggen dat de bestuurder van de A3 er veel beter voor zit. Terwijl de C4P met een geplooit chassis en raamstijlen er al heel wat minder uitziet.
Het is echter net andersom. De A3 haalt maar 4 sterren door oa een gebrek aan kreukelzone.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Jorikl schreef:Bedankt voor de bezorgdheid en jullie hebben volkomen gelijk. Ik ken iemand met een whiplash en dat is op zijn zachtst gezegd buitengwoon onplezierig.
Vanmiddag rijd ik langs het schadebedrijf om e.e.a te controleren. Het klopt dat de kracht ergens naartoe moet.
Als ik jou was zou ik ook even bij de huisarts langs. Mocht je later wel een soort van whiplash krijgen moet je nu al een goed dossier hebben. Verzekeringsmaatschappijen regeren Nederland. Mijn vrouw kreeg dit als tip van de politie na haar aanrijding.
De C4 GP heeft 5 sterren. De energie wordt kennenlijk vooral aan de voorkant geabsorbeerd, want die kan net als BMW opvouwen.
Ik vind het vreselijk van jouw ongeluk, maar ook erg blij dat de passagiers op de 6e en 7e stoel achterin kennelijk zo goed beschermd worden. Laat de achterop komende auto maar opvouwen, lijkt het motto.
Sterkte met je nek. Neem de tijd daarvoor!
Marc
C4 Grand Picasso 2.0 16V Lumière EB6V G3
Show Rouge - bèige bekleding
Afn. trekh. Multicon, USBbox, bluetooth. Tomtom 730 HD-T.
Sinds september 2008
Waarschijnlijk heeft de BMW ook geremd, waardoor de neus ervan duikte en de klap niet meer volledig werd opgevangen door de bumper.
Niet zelden wordt dit type van wagen voorzien van een verlagingskit wat de veiligheid zeker niet ten goede komt…
Het lijkt me logisch dat de voorzijde meer vervormt dan de achterzijde. Het is immers de bedoeling het passagierscompartiment te beschermen bij een aanrijding. Aan de voorzijde heb je de neus nog, die als kreukelzone kan dienen, aan de achterzijde heb je voor de achterbumper weinig ruimte tot het passagierscompartiment.
Goed om te weten dat de C4 zijn sterren waard is, ik stap met een (nog) geruster gevoel in bij mijn schoonvader.
Overigens heb ik zelf ooit met een P206 een vergelijkbare situatie als jij meegemaakt. De achteropkomende VW Polo was minstens een halve meter korter, mijn auto had nauwelijks zichtbare schade (al moest er toch voor 3.100 euro aan plaatwerk e.d. vervangen worden. Het kan dus hard oplopen, ook al zie je er weinig van - al zal dat ook met de tegenwoordige weggooi-mentaliteit te maken hebben).
Check die nek, mijn schoonvader is ooit van achteren aangereden door een dronken automobilist en heeft na bijna 30 jaar nog af en toe last van de toen opgelopen whiplash.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006
- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Mulder schreef:Goed om te weten dat de C4 zijn sterren waard is, ik stap met een (nog) geruster gevoel in bij mijn schoonvader.
Toch zou ik me niet te erg blind staren op die sterren. Vooral als je moet weten dat die crash-testen uitgevoerd worden met een maximale snelheid van 60 km/u.
Kun je het je misschien voorstellen als er eentje met 100 km/u of harder frontaal tegen je aan knalt? Of zelfs achterop. Ben dan toch bang dat je het niet meer na kunt vertellen. Alle sterren ten spijt.