Ik heb een V6 24V op het oog van 95’. Is het nu zo dat deze 24V gevrijwaard is van o.a:
De 24 kleppenversie bleek echter grote problemen te hebben met de olierondloop wat vaak leidde tot versleten nokkenassen. De problemen werden door middel van een terugroepactie door Citroën verholpen.
en de niet al te deugelijke ketting t.b.v. de balansassen :
heeft deze motor nog (meer) bekende gebreken waar ik op moet letten :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Totaal aantal Berichten: 820
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Het probleem met de oliepomp zit er eigenlijk nog steeds in. Door echter een speciale coating toe te passen op de nokkenassen wordt de slijtage fors beperkt. Als je gedoseerd de power aanspreekt gaat ie makkelijk 3 ton mee. Jaag je echter continu fors in de toeren dan is ook na de aanpassing het blok na 100K vertrokken.
Is en blijft dus een aandachtspunt.
De distributieketting is prima. De balansaskettingen zijn inderdaad iets waar je ff op moet letten. Je kunt de staat hiervan checken door de olievuldop met stationaire lopende motor los te draaien. Nu kun je de spanner zien zitten. Je ziet een metalen pin die door een rond gat zit. Deze moet hier een paar centimeter doorheen zitten. Als dit nog maar een halve centimeter is is de spanner bijna uitgespannen en gaat de ketting binnenkort kaduuk. Is ook een signaal dat er flink mee is gescheurd en dat je nokkenassen er ook aan gaan…
Ook een aandachtspunt is de werking van de ACAV kleppen. Dit is de variabele luchtinlaat. De V6.24 ZPJ4 moet onderin mooi oppakken en al vanaf 1500rpm moet je koppel voelen. Boven de 5000rpm moet je en flinke versnelling kunnen voelen. Als de motor dus vanaf laag mooi oppakt en bovenin ook flink doortrekt werkt je ACAV perfect. Als ie bovenin of onderin beroerd trekt is er iets mis met de ACAV.
Verder natuurlijk letten op de staat van de spruitstukken (motor mag stationair niet te sportief klinken en/of ronken) en de uitlaat. Zijn typische V6.24 zwakeheden.
Domme vragen bestaan niet.

Totaal aantal Berichten: 591
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Aanvullend op Simmetje die er veel meer van weet dan ik…
Inderdaad: het achterste spruitstuk begeeft het vaak. Kan je laten lassen, is klote werkje maar kan wel. Heeft volgens mij ook te maken met scheurderige rijstijl op motorsteunen die eigenlijk vervangen hadden moeten worden.
Hoewel de auto erg pittig is moet je’m eigenlijk berijden als een ” heren-auto”: tís geen sportwagen maar een “limousine de grande route” immers! haha!
De koppen/nokkenassen hebben in grote lijn drie versies gehad:
Eerste versie: stalen tuimelaars
Tweede: alu tuimelaars met aangepaste kleppen en stoters en aangepaste nokkenassen
Derde: (vanaf 1 okt 1991 al) opnieuw aangepaste nokkenassen en stoters die op het contactvlak met de nokkenassen ” tebletten” kregen van keramisch materiaal. Dat was een erg dure maar ook (denk ik) heel goede oplossing voor het probleem van de slijtende nokkenassen: ze hebben de motor daarna immers tot ik geloof wel ‘97 geleverd. Van coating op de nokkenassen is mij niets bekend, behalve dan dat de nokken op nokkenassen altijd een speciaal hardings proces ondergaan.
Nog iets: de uitlaat is hardstikke duur! Het loont denk ik om op termijn een roestvrijstalen te monteren.
Nog iets: doordat het vooronder zo prachtig dicht is volgebouwd zijn de bewerkingen nogal tijdsrovend.
Ik kijk zojuist in de tijdstabellen om wat voorbeelde te vinden maar zie tot mijn verbazing niet eens erg grote verschillen met de andere XM’s: stteeds gemiddeld zo’n 20% meer. Meest in het oog lopende tijdsverschil: revisie van complete motor: hier staat een tijd van 80% tot 100% meer dan de andere motoren. De gewone V6 heeft globaal gezegd dezelfde tijden als de ZPJ4.
Al met al denk ik dat het meevalt als je een aantal regels in acht houdt: Regelmatig olie verversen van de beste soort.
Motor op temperatuur laten komen: er zit een olie temp meter in je dash: duurt véél langer dan het water, 15 minuten is niet raar. Geen korte ritten dus.
Niet raggen dus: denk aan de nokkenassen, denk aan de motorsteunen.
En: geniet!
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):

Totaal aantal Berichten: 820
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik denk dat de info van Sweef en mij redelijk compleet zijn. De coating wordt weer op het keramisch materiaal aangebracht om de levensduur te verlengen.
Ik sluit me aan bij Sweef: Als je er netjes mee omgaat is een V6.24 een prima auto !
P.S. controleer overigens ook de koppeling, dit is ook een redelijk kostbare reparatie.
Domme vragen bestaan niet.
ah, veel informatie. bedankt tot zover
gelukkig is uit onderstaande link ook veel informatie te halen: ook hierin wordt melding gemaakt
van de koppeling al is dat iets om altijd bij de aanschaf van een (handgeschakelde) auto om mee te
nemen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ook ik sluit me aan bij het verhaal van Simmetje en Sweef.
Als ervaringsdeskundige adviseer ik een 0W40 motorolie, want deze motor heeft hete koppen. Door de complexe kleppentrein zijn er veel contactvlakken en icm de hoge temperatuur kan bijv een 10W40 motorolie worden afgebroken met schade aan de nokkenassen (vermoeiingsverschijnselen) als gevolg. Een 5W40 motorolie is de minimale grade voor deze motor.
Zo`n type XM 24v met de ZPJ4 motor is een unieke ervaring bij goed en regelmatig onderhoud.
Veel succes
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!