Hallo medezwevers,
Ik ben bang dat ik mijn koppakking moet laten vernieuwen .
Heb last van veel condens uit de uitlaat ,een schuimachtig oppervlak in het expansievat bij draaiende motor ,bruine smurrie op de oliedop, elke dag minimaal 1 liter KV bijvullen,hoge temperatuur koelvloeistof :100-115 graden, geen lekkages te zien verder , dus `t lijkt me een doorgeslagen pakking .
Zal voor de zekerheid nog een CO testje laten doen in de KV in het expansievat.
Maar eh ..., weet iemand wat een koppakkingreparatie ongeveer moet kosten ? Voor ik afgezet wordt
Is dat ook makkelijk zelf te doen of moet de hele motor er dan uit ?
Wie heeft dit laten doen en weet er meer van ?
Bedankt vast ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Behalve dat er nog een turbo aan hangt, lijkt het me geen bijzonder lastige klus. Die turbo zou ik laten inspecteren
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Behalve dat er nog een turbo aan hangt, lijkt het me geen bijzonder lastige klus. Die turbo zou ik laten inspecteren
Waarom die turbo laten inspecteren Willem ?
Kan dat de zelfde verschijnselen geven ?
XM TCT Ambiance`94
zou alleen kijken of hij speling heeft op de lagers, voor de rest laten zitten..
Koppakking. tsja. Laat je het doen door een beun of garage?
Omdat je het al hebt over laten doen is het misschien verstandig meteen je d-riem mee te nemen omdat deze toch los moet. Het ligt eraan hoe grondig je het doet;
kop vlakken en pakking ertussen
of
kop vlakken, kleppen meteen ff opnieuw inslijpen, klepsteelhoedjes vervangen, kleppenstellen, de boel ff schoonmaken, d-riem erbij (+rollen en waterpomp), etc
Beun optie 1 zou je 300e kosten, tot garage optie 2 tot 1500e. Keuzes keuzes
Ouwe mopperkont




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ken geen beun die voor slechts 300 euro een koppakking van een TCT gaat doen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
NOujah, t blijven toch richtprijzen, je kan moeilijk voor elke beun beschikbaar een prijsje maken met het werk dat ze precies verrichten.. als je puur je koppakking doet en laat vlakken en het hele spul terugzet ga je toch niet meer dan dat betalen. Dat is wat er staat.
Pakking is 5 tientjes en vlakken 25, nog wat bouten. DAn heb je 200e over voor zwart loon! Alles wat je er dan bij doet komt er nog bij natuurlijk. En dan gaat het lopen.
Ouwe mopperkont
koppakking
Bij mijn weten ligt dit rond de 500 euro. Ik heb het ooit eens geinformeerd. Bij dit soort klussen, vervang niet alleen de d-riem maar ook de spanrol en afhankelijk van hoe oud deze is, ook de waterpomp. Als de kop er af ligt en de d-riem kan je er fantastisch bij en dat is pure winst waar je later geen spijt van krijgt.
Overigens, er zit een valkuil in de kosten als de kop gescheurd is. Dan wordt het aardig duurder.
D riem en spanrol zijn pas gedaan ,5K terug, dus dat hoeft niet ,scheelt alweer.
Hooguit is `t wel handig om de kleppen te laten stellen nou ìe toch open ligt.
Denk wel dat ik de oorzaak weet van dat pakkingsprobleem ; mijn radiator blijft ijskoud en de rest is bloedheet , ook de slang naar de radiator.
Zat eerst te denken aan een kapotte thermostaat, maar dan zou de toevoerslang naar de radiator ook koud moeten zijn en die is dus bloedheet.
Dus kan het volgens mij alleen maar de radiator zijn die verstopt zit .
Dat wordt schoonspoelen en schoonblazen .
Auto loopt af en toe ook op 3 poten , wat er op kan wijzen dat er KV in 1 van de cylinders komt , lekker dan
Zat er eerst nog aan te denken om het zelf te doen , zag dat de klus op zich wel mee viel in mijn Vraagbaakje, ware het niet dat ik net 3 weken thuis heb gezeten met een pijnlijke overbelaste rug , dus toch maar even niet .
€ 500,- is te doen natuurlijk ; ik ga nog even hier en daar informeren , merk wel dat ze er niet dol op zijn , de garagisten , om dit klussie te klaren .
Wat een softies hè , willen zeker alleen makkelijke klussen
Jullie blijven op de hoogte ,
Groet ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Trouwens , is het in dit geval handig om de dop van de expansietank op het “kinderslot"te zetten om de druk er af te halen , om zodoende dus minder interne lekkage te hebben ?
Zo`n roestende zuiger en cylinderwand wordt ik ook niet echt rustig van
Groeten ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
De druk is er al vanaf op het moment dat je motor afgekoeld is. Sterker nog, het water zal eerder gaan ‘lekken’ als het lucht kan aanzuigen via het expansievat; gewoon laten zitten dus.
Jammer dat je rug kapot vervelend doet, ik ken het wel. Het is een klus die je goed zelf kan doen al lijkt het heel erg eng. Scheelt je een boel geld wat een pakking kost niet zoveel.
Ouwe mopperkont
Nou , die prijzen lopen erg uiteen zoals jullie al vermoedden .
Garage Huisman was met € 1300,- de duurste , weliswaar alles nakijken incl. kleppen etc.
Dan nog een garage van €600 . maar die stopte er mee ‘met zijn garage’ , had ook een slechte naam , dus die vertrouwde ik niet zo .
Toch maar eens bij mijn eigen garage geìnformeerd , die wou het hele pakket wel voor €800 doen , dus dat doe ik dan maar .
Dus dat wordt weer een aantal optredentjes extra doen
De garagisten zeiden dat het weinig kwaad kon om er even mee door te rijden , mits genoeg KV of water zelfs .
Ook vonden ze de los op het `kinderslot` zittende expansievatdop een prima idee wat ze zelf ook aanraden in dit soort gevallen om de waterdruk te verminderen naar het lek naar de cylinder .(sorry Matthijs )
De auto rijdt nu ook beter , minder op 3 poten en verbruikt ook daadwerkelijk minder KV.
Heb gisteren de boel een beetje door proberen te spoelen , vooral de radiator was erg vies . Pomp werkt goed.
De thermostaat was prima , in kokend water gegooid in pannetje , opende prima , daarna als kippesoep opgediend
OK , hou jullie wel op de hoogte ,
Groet ,
Dirk
Groeten,
Dirk
XM TCT Ambiance`94