Beste XM-rijders,
Ik sta voor een erg vervelend probleem: mijn XM V6 uit ‘91 rijdt sinds de aanschaf zowat 9 maanden geleden nog steeds niet goed. Hij is al vier keer in de garage binnengeweest, waarbij een pingelsensor vervangen werd, maar meer werd er niet gevonden. De garagehouder beweert dat de uitleescomputer zelfs geen foutmelding gaf de twee laatste keren. En toch rijdt de auto slecht. Volgens mij scheelt er wat in de ontsteking.
Gisteren startte de XM slecht en draaide niet heel mooi. Het is een automaat en wat mij opvalt, is dat hij in de positie N nog redelijk goed draait, maar als ik hem dan in D of R zet, met de voet nog op de rem, draait de motor stationair veel slechter, alsof niet alle cilinders hun werk doen. Bij het optrekken merk ik vermogenverlies, alsof inderdaad niet iedere cilinder meedoet. (Maar dat gebeurt dan weer niet altijd, soms rijdt de auto wel goed). Gisteren viel ik bij aankomst op een kruispunt en bij stationair draaien zomaar stil en de auto was zeer moeilijk weer aan de praat te krijgen. Wanneer hij dan toch startte, draaide de XM niet zoals gewoonlijk ca. 800 a 900 toeren stationair, maar 3000!!! En dat zonder dat ik iets gedaan had of het gaspedaal induwde. Even later, bij een volgend kruispunt hetzelfde probleem. Ook toen ging het stationair toerental de hoogte in, om weer te zakken tot zo’n 1500 toeren, wat nog meer is dan de gewoonlijke 800 a 900. Bij heel deze gebeurtenis, kreeg ik van de XM geen enkele foutmelding of melding van een storing.
Soms gebeurt het dat de XM, bij lang aanhouden van een constante snelheid, zoals 70 of 120 km/u plotseling inhoudt en dan weer optrekt en dat dat zo’n 7 tot 8 keer na elkaar. Dan licht wel het gele motortje op het dashboard op, maar gaat na een tijdje weer uit.
Zoals gezegd, de garage vindt het probleem niet, maar ik word het wel stilaan beu dat zo’n prachtige luxewagen zo onbetrouwbaar en zelfs gevaarlijk wordt (stilvallen midden op een kruispunt!!).
Wie weet raad? Zou dit de stappenmotor kunnen zijn? Als dat zo is, is dat een moeilijke en kostelijke klus om dit te vervangen? Zou het vocht kunnen zijn dat in de elektronica is terecht gekomen (de auto slaapt, wegens omstandigheden nu al bijna drie maanden buiten en rijdt niet veel).
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en antwoorden!
Jan
alles zou je kunnen linken aan een stappenmotor alleen dat D en R verhaaltje weer niet. je zou ook eens de werking van de lamda sonde kunnen (laten) controleren daar hij af en toe brand= onjuiste brandstof verhouding….. ook zou het de map sensor kunnen zijn als !!!
link deze ook op een V6 zit. (heb de schema’s hier niet liggen ).
Ook zijn V6 en bouwjaar 91” niet een gouden koppel wat bedrading en connectoren betreft. dus deze kan bijv ergens schuren langs het chassis o.i.d. en/of gecorrodeerde connectoren.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het kan vanalles zijn, maar bij lopen op minder dan zes pitten moet je zeker even de bougiekabels doormeten, een lijst met weerstanden is ergens wel beschikbaar. Als dat vaker gebeurt levert het bovendien vervuilde bougies op.
Het oplichten van het MM lampje kan duiden op een oorzaak (een of andere sensor of regelaar stuk, zelfdiagnose geeft waarschuwing) maar kan ook het gevolg zijn (lambda waarde valt buiten regelgebied etc.)
Als je gaat troubleshooten zorg en dan voor dat je fatsoenlijke brandstof erin hebt, dus RON98 van een echt merk, geen witte pomp rommel, dat verschil merkte ik met de V6 altijd gelijk en het MM ook
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Mijn oude XM had soortgelijke problemen mbt starten en stilvallen. Oorzaak was toen een connector. Na wat contact spray was dit al verholpen. De bekabeling van de eerste jaren schijnt dit probleem meer te kennen op diverse plekken.
Uitlezen van dit type XM moet ook met een computer van die tijd gedaan worden omdat een nieuwe meestal niet goed met de auto kan communiceren.
succes
C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978
Beste XM’ers,
Dank voor jullie antwoorden: ik ben weer wat wijzer en kan aan de slag.
@ Eric’s XM: weet je nog waar precies welke connector slecht contact gaf? Dan weet ik waar ik alvast eens kan proberen.
Veel dank,
Jan

Totaal aantal Berichten: 6348
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Als je toch de bougiekabels gaat meten zou ik ook de verdelerkap eens los halen. Deze is relatief duur en wordt bijna nooit vervangen. Vaak zijn deze nog origineel en in erg slechte staat. Ik wil niet zeggen dat dit je klachten veroorzaakt, maar het is m.i. wel mogelijk.
Groet,
L
Hallo XM-adepten,
Ik zal de verdelerkap en bougies en bougiekabels eens vervangen en zien wat dat oplevert.
Vandaag de XM weer eens gestart, en hij deed vreemd: stationair draaien op net geen 2000 toeren. Als ik even gas gaf en dan weer loste (eveneens bij stationair draaien), zakte het toerental eerst richting de 1250 toeren en steeg dan weer richting de 2000. Bij het terugvallen van het toerental hoorde ik ook duidelijk een “klik”, het leek wel een (luide) relais. Vroeger draaide mijn XM stationair op net geen 1000 toeren. Er is dus blijkbaar iets veranderd na de laatste rit: de motor heeft zelf beslist om stationair nu zo’n 1000 toeren meer te gaan draaien. Zou dit de stappenmotor kunnen zijn? Ach, ik begin mij toch wat zorgen te maken en hoop dat de eventuele reapratie niet te kostelijk wordt…
Wie geeft nog wat goede raad?
Groet en veel dank!
Nadat ik op een avond door een takelwagen van de A2 was gehaald (ring Eindhoven) heeft de wegenwacht ff wat gemeten en had de connector snel te pakken….het was erg donker….. dus eigenlijk heb ik geen enkel idee hoe of wat.
C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978
ben je achterop gezet of heeft hij je echt gesleept?
Ik dacht dat je een hydra troen niet mag slepen als je geen draaiende motor hebt ?
Uitlezen van dit type XM moet ook met een computer van die tijd gedaan worden omdat een nieuwe meestal niet goed met de auto kan communiceren
Uitlezen van deze XM moet je gewoon zelf doen, da’s kinderlijk eenvoudig. Als het motormanagementlampje gaat branden, zou er in elk geval een storingscode moeten zijn opgeslagen. Dat kan je misschien in de goede richting sturen.
Ik heb eens gehad dat de motor constant uitviel bij afremmen en in R zetten. Bleek dat het draadje naar de MAP-sensor vals contact maakte. Misschien is die MAP-sensor ook wel verdacht, die hangt in het midden van de auto bovenaan het schutbord.
Zitrön schreef:Vroeger draaide mijn XM stationair op net geen 1000 toeren.
Dit vind ik sowieso vrij hoog, hij hoort 700tpm te draaien, 800tpm met airco aan IIRC. Of stond hij in D?
in de familie

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
de mijne draait stationair ook rond de 950/1000 toeren….. volgens mij kun je daar zelf toch niks aan veranderen…..
kan ook een temp. sensor zijn. meet deze eens door.
stappenmoter kan je gebruikt bij de sloperij aanschaffen voor een tientje:let wel op het aantal pennetjes (aansluiting). kijk anders bij je eigen stappenmotor fff deze heeft waarschijnlijk 2 of 3 aansluitpennetjes
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Mark Nijenhuis schreef:de mijne draait stationair ook rond de 950/1000 toeren….. volgens mij kun je daar zelf toch niks aan veranderen…..
waarschijnlijk niet maar ik vind het wel vreemd…mijn ervaring is met twee V6-en beide met BVM5.
Stationair 1000tpm vind ik al veel voor een 4cil, laat staan een 6cil. Maar het MM is zelflererend dus als het dat nodig vind dan loopt het zo hard, wellicht dat daarvoor een MM-reset helpt.
in de familie
....
Bij mijn BX was het de bobine die kon niet tegen vocht…