Ik kan het zo snel niet vinden en de getallen uit de haynes zijn misschien alweer verouderd.. Mijn d-riem is vervangen bij 320.000 geloof ik en zit nu op 391.000. Wanneer mag ie weer? 80,100 of 120.000 km later?
Ouwe mopperkont
Re: Leeftijd D-Riem 2.1TD?
Matthijs309 schreef:Ik kan het zo snel niet vinden en de getallen uit de haynes zijn misschien alweer verouderd.. Mijn d-riem is vervangen bij 320.000 geloof ik en zit nu op 391.000. Wanneer mag ie weer? 80,100 of 120.000 km later?
Haha, goeie vraag. Ik begreep 120.000 of 8 jaar.
Maar ik heb al een nieuw setje op de plank liggen (heeft bij mij nu 83.000 gedraaid). Ik ben toch wat huiverig om het tot de 120.000 uit te zingen (is voor mij op 5 ton).
heerlijk dit, als of twee oudjes aan het bespreken zijn of ze nog een nieuwe laptop gaan aanschaffen en hoe lang die nog wel mee gaat dan
oudje? als ik met mijn tengels aan even zo oude (16 jarige) lolliepop zit dan ga ik t gevang in.
Mijn XM is 11.. laat ik daar maar geen foute grappen over maken
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
mpostma schreef:oudje? als ik met mijn tengels aan even zo oude (16 jarige) lolliepop zit dan ga ik t gevang in.
Denk dat een rijbewijs ook niet helemaal haalbaar is
En de mijne is net volwassen Juhu

Totaal aantal Berichten: 342
- XM 2.0 16v op LPG G3
Haha, mag 12 wel? Nee gekkigheid.
Ik vraag het me ook af eigenlijk wanneer die D-riem moet. Die van mij is bij 257.000 vervangen en zit nu op kleine 280.000 Dus kan nog wel even maar toch!
Ondertussen zijn we pas 1 vermoedelijk antwoord verder
Ouwe mopperkont
Volgens masterbase:
tot/met 94
Vernieuw de distributieriem(en)
elke 60.000 km / 36 maanden
De vervangingstermijnen van de distributieriem kunnen gewijzigd worden en verschillen per regio
P8A (XUD11ATE), PHZ (XUD11ATE), PJZ (XUD11ATE)
vanaf 95
Vernieuw de distributieriem(en)
elke 120.000 km; onder extreme rijomstandigheden: elke 80.000 km
De vervangingstermijnen van de distributieriem kunnen gewijzigd worden en verschillen per regio
P8A (XUD11ATE), PHZ (XUD11ATE), PJZ (XUD11ATE), P8C (XUD11BTE)
Hier kun je dus ook niks mee, want het is inconsistent (zie de motortypes) en er staat niet altijd een max. termijn bij.
Waarschijnlijk is de vervangingstermijn opgeschroefd omdat de kwaliteit van de riemen verbeterd is.
Als je het zeker wilt weten ben je toch afhankelijk van de info van een Citroen dealer die netjes zijn service bulletins op orde heeft.
Jeps.. Nou behandel ik mn 2.1TD als een baby dus die riem heeft maar weinig te lijden gelukkig.. ik denk dat ik het dan maar op safe speel en het rond een 1 ton ga doen. Beetje afhankelijk van andere werkzaamheden rondom de riem misschien wat vroeger of later
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Jeps.. Nou behandel ik mn 2.1TD als een baby dus die riem heeft maar weinig te lijden gelukkig.. ik denk dat ik het dan maar op safe speel en het rond een 1 ton ga doen. Beetje afhankelijk van andere werkzaamheden rondom de riem misschien wat vroeger of later
Ik weet niet waar extreme omstandigheden op doelt. Veel stadsverkeer of juist meer in klimatologisch opzicht? Ik zit nu op 83.000 en 4.5 jaar dus het begint wel tijd te worden om erover na te denken.

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Misschien heel suf van mij, maar ik vraag me sowieso nog steeds af waarom het van het bouwjaar van de auto afhangt hoelang de riem meegaat. De motoren zijn praktisch hetzelfde voor en na ‘95. Ik zou eerder denken dat het bouwjaar van de riem (modernere materialen) ertoe doet.
Het is mij wel bekend dát het per bouwjaar verschilt, maar waarom is me nog niet duidelijk.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik denk dat ze vanaf een bepaald bouwjaar een nieuw type riem hebben gebruikt. En dat wanneer je eenmaal die riem heb vervangen voor een hedendaagse riem dat je ook wel uit mag gaan van die lange levensduur.
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Dat klinkt logisch. Eigenlijk zou je er dan vanuit kunnen gaan dat alle riemen op XM’s tegenwoordig 120.000 mee zouden moeten kunnen, er rijdt vast niet meer een XM rond met een riem die van voor ‘95 is. Eigenlijk zou dit dan zelfs voor praktisch alle auto’s kunnen gelden
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Dat klinkt logisch. Eigenlijk zou je er dan vanuit kunnen gaan dat alle riemen op XM’s tegenwoordig 120.000 mee zouden moeten kunnen, er rijdt vast niet meer een XM rond met een riem die van voor ‘95 is. Eigenlijk zou dit dan zelfs voor praktisch alle auto’s kunnen gelden
Het kan ook liggen in de toepassing van andere tandwielen. Maar goed, als het profiel echt anders is zou je verwachten dat het nokprofiel op de riem ook wat anders is (en dus ook de riem een ander nummer krijgt). Toen ik mijn riem indertijd ophaalde bij de automaterialenzaak, zei hij dat de riem + rollen voor alle motoren hetzelfde was (alles met XUD11ATE: XM,Xantia,605,Ulysse,Zeta,Evasion,806) en dat ie er weer 120.000 km tegenaan kon.
Ik deel dus in principe de mening dat de langere levensduur is mogelijk gemaakt door de komst van sterkere riemen.

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Niet helemaal mee eens .
Mijn vorige werfkeet ( Ford Transit ) moest op 80.000 vervangen worden , voor die tijd was hij al twee keer geklapt , met de nodige gevolgen van dien ....
Denk dat de intervaltijd voor een groot deel ingegeven wordt door commerciele betrachtingen .
Ik zou die riem maar eens een keer visueel controleren ( haarscheurtjes ) om wat meer gemoedsrust te hebben .
Als ik ( ooit ) met de XM prestige de weg op ga ( staat nu op stalling totdat de ‘95 het opgeeft ) gaat er zeker een nieuwe riem op ; ook al heeft hij nog maar 56.000 kilometers , hij zit er nu al 8 jaar op .
Walter
Meten is weten , gissen is missen