De bx zijn schakelstangetjes zijn wat versleten. Hoe vervang je ze, hoeveel zijn het er en hoe duur zijn ze?

Totaal aantal Berichten: 9071
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wat doet de versnellingsbak, zodat je weet dat ze versleten zijn?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ik denk dat het 3 stangetjes zijn en zijn vrij eenvoudig te vervangen als je erbij kunt, maar dat moet niet zo’n probleem zijn met een 1400 denk ik. Een grote steeksleutel kun je ervoor gebruiken, maar er zijn van die speciale vorken voor om ze ervan af te wippen.
In mijn ervaring merk je pas dat ze versleten zijn als je met je pook vrij kan roeren…
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Het viel mij laatst op bij een inspectie onder de brug. De busjes (oid) zijn uit gelubberd. Ik kan ze elke kant op bewegen. Soms wil ie ook maar met moeite in de 1. En soms vloeiend. Precies dat stangetje (voorwaatse beweging) heeft veel speling. De rest ook. Die stangetjes zitten in een setje neem ik aan?
Met een vork afwippen en dan de nieuwe er op drukken?
Het is altijd rot als zo’n stangetje eraf dondert, want dat gaat uiteindelijk gebeuren. En altijd op een moment wanneer je het niet kan gebruiken.

Totaal aantal Berichten: 9071
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Visa Ventje schreef:Soms wil ie ook maar met moeite in de 1. En soms vloeiend.
Dit heb ik dus ook. Ook gaat hij soepel van 1 naar 2, maar bijv. van 4 naar 2, of van 3 naar 2, gaat soms met veel moeite..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Totaal aantal Berichten: 2779
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Die van mij heeft geen schakelproblemen maar de pook heeft wel veel speling. Hoe zit dat precies met die stangen? Heeft iemand daar een plaatje van?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Voor zover ik weet zijn dit soort schakelstangen goedkoper bij de ijzerwarenboer te krijgen.
Voor de dikke stangen onder de auto weet ik zo gauw geen alternatief, en die slijten vaak uit.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Voor zover ik weet zijn dit soort schakelstangen goedkoper bij de ijzerwarenboer te krijgen.
bedoel je daar mee, is er verschil dan?

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De dikke stangen zijn de stangen vanaf de pook naar de kleine stangetjes.
De kleine stangetjes zijn die wat direct op het mechanisme op de bak gaan.
De stangetjes vanaf de bak zijn bij de dealer inderdaad significant duurder dan bij de onderdelenboer.
En vervangen is niet zo moeilijk, inderdaad gewoon loswippen (lukt meestal met een flinke steeksleutel of wat je maar ertussen kunt steken om te hefbomen, die krengen kunnen aardig vast zitten) de nieuwe klik je zo op hun plek.
Bij mijn BX is een van die stangen ook al aardig versleten, heb inmiddels een nieuwe in het dashboardkastje liggen (al een jaar) het rubber zag er niet meer uit toen ik de bak verving en heb toen bij de dealer een nieuwe besteld (30 euri, maar soms mogen ze wel wat aan me verdienen ) hij is tegen mijn verwachting tot op heden nog niet losgeschoten dus ben ik ook veel te lam om hem preventief te vervangen, als ie de brui eraan geeft heb ik er een liggen.
Slecht schakelen naar de 1 hoeft trouwens niet aan de schakelstang te liggen, als je in stilstaande positie eerst naar de 2 schakeld en dan pas naar de 2 gaat het dan wel goed? in dat geval denk ik eerder aan slechte synchromesh, het verversen van de bakolie wil ook wel helpen maar slechte mesh blijven slechte mesh. Zo’n trucje kun je ook toepassen als de auto wat moeilijk naar de achteruit gaat, in dat geval eerst in de 5 en dan pas in de achteruit.
Bij mijn bak bijvoorbeeld zijn de mesh van de 2e versnelling niet lekker meer, dit merk ik voornamelijk bij terugschakelen, opschakelen gaat als een heet mes door de boter.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
nukkig is de bx zeker, vooral met in de achteruit schakelen, dan kraakt ie soms, via de 5 kan i hem er wel inzetten. Dit maak ik overigens niet altijd mee. Maar met een kraak in de achteruit: dat is gewoon bx eigen denk ik.
Bakolie is hetzelfde als motorolie, en sochtends is de olie wat dikker dus zal het schakelen ook wat moeilijker gaan, dat is een verklaring.

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Visa Ventje schreef:Maar met een kraak in de achteruit: dat is gewoon bx eigen denk ik.
Meestal scheelt het wel als je even wacht tussen het intrappen van de koppeling en het in de achteruit zetten. Als je dat te snel doet draaien de tandwielen nog als de achteruit ingeschakeld wordt, en omdat de achteruit niet gesynchroniseerd kraakt die wel en andere versnellingen niet.
Eveneens ben ik tevens ook.

Totaal aantal Berichten: 2779
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik voel het meestal meteen of ie goed in de achteruit staat of niet. Als ie er niet helemaal goed in wil dan laat ik de koppeling licht komen terwijl ik wat druk uitoefen op de pook. Vrijwel altijd ‘snok’ ipv ‘kgjgjgjgj’. Zo is me dat ooit geleerd bij de rijlessen…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Visa Ventje schreef:
Bakolie is hetzelfde als motorolie, en sochtends is de olie wat dikker dus zal het schakelen ook wat moeilijker gaan, dat is een verklaring.
Daar heb ik ook last van ja
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90