2000 2.1TD blok in een ‘96 TD
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 17 oktober 2008 11:45 AM

Aangezien ik het gevoel heb dat mijn motorblok het niet eeuwig meer vol zal houden, en toch van plan ben om nog jaren XM te blijven rijden, ben ik eens gaan zoeken naar een tweedehands motorblok.
Nu heb ik een adres waar ik een goed blok voor niet al te veel kan halen, alleen is het een blok uit 2000, terwijl de auto uit 1996 komt.
Zijn er problemen die ik kan verwachten als ik het blok “overlepel”?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 17 oktober 2008 12:09 PM
  [ # 1 ]

Jij hebt een auto met een mechanische pomp. Een 2000 heeft motormanagement. Let hier wel op, want dit gaat wel wat extra werk met zich meenemen. Het is dus niet echt plug and play…

Xsara Coupe

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 17 oktober 2008 12:12 PM
  [ # 2 ]

En als de pomp van het nieuwe blok meegenomen wordt? Moet het motormanagement dan aangepast worden?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 17 oktober 2008 01:25 PM
  [ # 3 ]

De pomp word electronisch aangestuurd op het 2000 blok, dus je moet dan de pomp + computer en alle kabels meenemen.
Je kan beter het 2000 blok pakken en er weer een mechanische pomp op zetten. Denk dat je beter af bent om een mechanisch blok te pakken en die erin te zetten.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
dappieman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 10-04-2005

- C15 2.1TD
Gepost: 17 oktober 2008 01:54 PM
  [ # 4 ]

Het kan beide.
Is niet zoveel werk om de electronische werkend te krijgen…
Heb ik al eens gedaan en eigenlijk zijn het maar 3 draden die je gebruikt!!
+ voor de ecu
- voor de ecu
schakeldraad voor je contact.

Het enige wat je kan hebben is een code in de computer.
Maar dit hoeft geen probleem te zijn.
Desnoods heb ik hier nog een computer liggen met de code eruit.
En als hij om wat voor reden weer op de code springt heb ik de code ook nog voor je.

Ombouwen naar mechanisch kan ook.
Het is simpelere techniek enige is dat de goeie pompen wat schaars zijn.
Ik heb van beide nog een goeie liggen dus je kan evt een pm sturen voor verdere info (ook over inbouw e.d.)

C15 2.1td op naar de 200+bhp!

Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 17 oktober 2008 02:58 PM
  [ # 5 ]

Andersom ook mogelijk?
Dus een oudere 2.1TD motor in een 2000 XM?
Zo ja, welke aanpassingen zijn daarvoor nodig?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 17 oktober 2008 03:01 PM
  [ # 6 ]

Ik heb zowel een mechanische Lucas pomp liggen met verstuivers als een mechanische Boschpomp met verstuivers.

Je zit ook met aansluitingen op het blok als dieselsfilters, wateraansluitingen, EGR dingen die onderling wat verschillen. Ik kan en ga geen heel lijstje uittypen maar het is allemaal te doen. Zoals eerder gezegt niet plug and play Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Smultie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 17 oktober 2008 03:16 PM
  [ # 7 ]

Dus als ik het goed begrijp is het zowel mogelijk om een 2000blok in een 96XM te zetten als een 96blok in een 2000XM?

Mocht dat zo zijn, dan heb ik nog een mooie keuze te maken binnenkort \0/

Profiel  
 
dappieman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 10-04-2005

- C15 2.1TD
Gepost: 17 oktober 2008 04:34 PM
  [ # 8 ]

Nar mijn weten wel.
Het enige wat je tegen kan komen is dat de bovenste koelslang net anders is.
En misschien de turbo aansluiting richting uitlaat anders is..
Weet niet welke turbo er gebruikt is.
Maar dat is wel goed/makkelijk op te lossen..

C15 2.1td op naar de 200+bhp!

Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 17 oktober 2008 05:48 PM
  [ # 9 ]

Ik heb nu pas door dat jij het bent Arjen Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 17 oktober 2008 06:45 PM
  [ # 10 ]
Xsara Coupe schreef:

Jij hebt een auto met een mechanische pomp. Een 2000 heeft motormanagement. Let hier wel op, want dit gaat wel wat extra werk met zich meenemen. Het is dus niet echt plug and play…

Xsara Coupe

Ben je zeker dat het een mechaniche pomp is ??

Mijn 2.1TD van 95 heeft al het electroniche Lucas systeem !

Wil je helemaal zeker zijn , vergelijk dan de typenummers van de dieselpomp .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
dappieman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 10-04-2005

- C15 2.1TD
Gepost: 17 oktober 2008 06:53 PM
  [ # 11 ]
wbogaerts schreef:
Xsara Coupe schreef:

Jij hebt een auto met een mechanische pomp. Een 2000 heeft motormanagement. Let hier wel op, want dit gaat wel wat extra werk met zich meenemen. Het is dus niet echt plug and play…

Xsara Coupe

Ben je zeker dat het een mechaniche pomp is ??

Mijn 2.1TD van 95 heeft al het electroniche Lucas systeem !

Wil je helemaal zeker zijn , vergelijk dan de typenummers van de dieselpomp .

Walter

Zover hoef je niet eens te gaan.
Heeft de pomp een zwart deksel en komt er een draad uit.
Dan is een electronisc gestuurde.
Of je kijkt of de zwarte rail van links naar rechts aan de voorkant van je blok zit.
Helemaal bovenop.
Daarin zit dan de kabelboom van je blok geknoopt.
Dat heeft een mechanische niet.

En inderdaad en 95 kan ook al electronisch zijn…

@matthijs: ook ik hier ja Wink heb helemaal geen peugeot Razz

En voor de TS het past ook in een c15 Wink Dus een blok van dezelfde auto in een zelfde auto hangen moet dan altijd lukken!

C15 2.1td op naar de 200+bhp!

Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 17 oktober 2008 08:15 PM
  [ # 12 ]
dappieman schreef:
wbogaerts schreef:

Mijn 2.1TD van 95 heeft al het electroniche Lucas systeem !

En inderdaad en 95 kan ook al electronisch zijn…

Wanneer zijn ze dan over gegaan? Ik heb een ‘95-er (wel een heel vroege, najaar ‘94) met een mechanische pomp. Welke weet ik trouwens niet.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
dappieman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 10-04-2005

- C15 2.1TD
Gepost: 17 oktober 2008 08:19 PM
  [ # 13 ]
Brian schreef:
dappieman schreef:
wbogaerts schreef:

Mijn 2.1TD van 95 heeft al het electroniche Lucas systeem !

En inderdaad en 95 kan ook al electronisch zijn…

Wanneer zijn ze dan over gegaan? Ik heb een ‘95-er (wel een heel vroege, najaar ‘94) met een mechanische pomp. Welke weet ik trouwens niet.

Volgens mij is dat niet helemaal duidelijk..
Ik heb al aardig wat xud11 blokken gezien en het is bij de xm voor mij echt een verassing wat erin inzit.
Xantia niet..

Misschien dat iemand anders het echt weet?

C15 2.1td op naar de 200+bhp!

Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook