1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Kachel & aanjager niet optimaal
lepraque
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 19 oktober 2008 12:36 AM

Nu het wat frisser en vochtiger wordt zit ik te stoeien met de ontwazeming van m’n CX Reflex uit ‘79. Ik had begrepen dat dit sowiezo niet een sterk punt is van een CX maar het duurt nu toch wel een half uur voordat ik makkelijk door de ruiten kan zien.

De kachelventilator is duidelijk hoorbaar aan het loeien, de warmte schuif staat op rood en de andere schuif op de man met het hoedje… maar een echt voelbare luchtstroom ontbreekt in wat voor stand dan ook (in de zomer was dit met open ramen niet een probleem). Langzaam zie ik dan op de voorruit wat plekjes onderaan ontwazemen maar het houdt niet over.

Enig idee wat ‘t kan zijn en waar ik kan beginnen met zoeken?

Rolling Eyes

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 19 oktober 2008 04:46 AM
  [ # 1 ]

ik heb hetzelfde probleem, ik neem aan dat je roosters naar het gezicht wel goed blazen?

Meerdere cx hebben dat, ikzelf verdenk nog altijd een niet al te best vastgezetten slang. helaas zit dat helemaal achter het dash. Dat zou er dan uit moeten… Mad

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
lepraque
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 19 oktober 2008 04:50 AM
  [ # 2 ]

Ha, ja..het lijkt er inderdaad op alsof er achter het dashboard een slang losgeschoten is ofzo.. Loeien doet ze wel Wink Roosters naar mn gezicht..hmm..er komt lucht uit maar blazen kan je ‘t niet noemen. Nu is het dus met een doekje de condens wegwerken Confused

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 19 oktober 2008 11:01 AM
  [ # 3 ]

Die slang heeft niets met de voorruit te maken. Die slang is alleen voor de gaten naar de zijruiten toe.

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 19 oktober 2008 06:48 PM
  [ # 4 ]

mmz.. ik heb echter wel (veel) lucht via de gaten, heel weinig via de voorruit.. Hoe zou dat dan kunnen zitten?

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 19 oktober 2008 07:07 PM
  [ # 5 ]

Bij de CXen komt het nog wel eens voor dat de recirculatieklep vast blijft zitten doordat de stuurmotor een zwaar loopt. Deze zit onder het expansievat van het koelsysteem. Kijk je langs het expansievat zie je een half ronde tandreep van wit nylon.
Kontakt aan, kachelaanjager aan en met je duim de tandreep naar beneden duwen, dan gaat de klep open…

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 19 oktober 2008 07:47 PM
  [ # 6 ]
Michelangelo schreef:

mmz.. ik heb echter wel (veel) lucht via de gaten, heel weinig via de voorruit.. Hoe zou dat dan kunnen zitten?

Dan zit het plastic buizenstelsels waarschijnlijk verstopt… Dan zou het hele dashboard eruit moeten om daar leuk bij te kunnen, ben ik bang.

Profiel  
 
lepraque
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 19 oktober 2008 08:16 PM
  [ # 7 ]

..Verstopte buizen.. zou het helpen een flinke stofzuiger op de inlaat (bij de motor) te zetten? Wil alles wel proberen voordat het dashboard eruit moet Crying or Very sad

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 19 oktober 2008 09:40 PM
  [ # 8 ]

Zou je mee kunnen beginnen, maar het zal eerder aan de raamkant zitten. Anders zouden de zij- en andere gaten ook geen lucht naar binnen blazen.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 20 oktober 2008 12:58 PM
  [ # 9 ]
Tibor Korzelius schreef:

Bij de CXen komt het nog wel eens voor dat de recirculatieklep vast blijft zitten doordat de stuurmotor een zwaar loopt. Deze zit onder het expansievat van het koelsysteem. Kijk je langs het expansievat zie je een half ronde tandreep van wit nylon.
Kontakt aan, kachelaanjager aan en met je duim de tandreep naar beneden duwen, dan gaat de klep open…

Is dit niet specifiek voor serie 2? TS heeft een serie 1.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 20 oktober 2008 01:03 PM
  [ # 10 ]
Michelangelo schreef:

mmz.. ik heb echter wel (veel) lucht via de gaten, heel weinig via de voorruit.. Hoe zou dat dan kunnen zitten?

Tip of al bekend? :
Gaten moet je wel handmatig dicht zetten, dan neemt de hoeveelheid lucht naar de voorruit pas echt toe.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 20 oktober 2008 01:58 PM
  [ # 11 ]

Ja, want die gaten zijn veel groter, dus alle lucht gaat dan daar doorheen ipv naar de voorruit.

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 20 oktober 2008 03:14 PM
  [ # 12 ]

Is dit niet specifiek voor serie 2? TS heeft een serie 1.

Het vastzitten van de recirculatieklep van een CX was een bekend probleem al in de 70er jaren, en bekend bij de dealers. Remedie; motorkap openen, recirculatieklep open duwen en de stekkerverbinding van de stuurmotor lostrekken.

Groet, Tibor

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 20 oktober 2008 03:17 PM
  [ # 13 ]

Mee eens, maar volgens mij werkt dit op serie 1 met stangen en niet met een stuurmotor, toch?

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 20 oktober 2008 03:29 PM
  [ # 14 ]

Stangen, ja.

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 20 oktober 2008 03:43 PM
  [ # 15 ]
fluidphreak schreef:

Mee eens, maar volgens mij werkt dit op serie 1 met stangen en niet met een stuurmotor, toch?

Bij de vroege serie’s 1 is dit zo maar vanaf ‘79 hebben alle CX’n een Bher kachelhuis juist het zelfde als in de serie 2.
Met het enige verschil dat de temperatuur regelkleppen bij de standaard serie 1 kabelbediend zijn waar het bij de serie2 en de duurdere serie 1 elektrisch is.

De klep die de buitenlucht afsluit (bij modellen met airco doet deze ook dienst als recirculatieklep) is altijd elektrisch bediend bij het Bher kachelhuis.
Deze klep zit bij lepraque zijn CX vast waardoor er geen lucht binnen kan.
Zoals Tibor al beschreven heeft is dit simpel op te losen.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook