2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

hydraulische pomp a/h overlijden?
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 591

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 22 oktober 2008 01:20 AM
  [ # 16 ]

Ja het gaat over de xantia, maar er staat veel waardevols in.
Nog een plaatje gemaakt:

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 22 oktober 2008 01:20 AM
  [ # 17 ]

Ik pik ff je topic in voor een probleempje dat ook aan de hydr.pomp zou kunnen liggen. De auto komt moeilijk meer omhoog (bijv. bij gymmen), en doet er iig veel te lang over. Dan krijg ik vaak de displaymelding “Hydrauliek druk” en moet ik gas bijgeven om de auto omhoog te krijgen.
Bollen zijn 15000 km terug op druk gebracht, systeem is schoongemaakt en gespoeld, nieuw LHM (blauw) er in, niveau is goed. Kan dit aan de pomp liggen of moet ik het elders zoeken?

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 22 oktober 2008 01:24 AM
  [ # 18 ]
gompy58 schreef:

ik zal eens ff kijken of met de lexia te zien is of de pedaal sensor dood is.

Wat ik alleen nog niet heb gevonden; wat leid tot de conclussie dat het in dat onderdeel gezocht zou moeten worden?

Ik zeg niet dat het niet zou kunnen, maar een motivatie die tot die conclussie leid mis ik nog… Confused

Ik weet niet of je dat met de lexia kan zien Confused

Jij zoekt het in motor rpm, maar het verschil tussen 90 km/h in 5e of 3e/4e versnelling is ook een andere stand van het gaspedaal. En omdat die sensor ook de vc ingaat, zou het ook daaraan kunnen liggen.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 22 oktober 2008 01:32 AM
  [ # 19 ]

in de lexia kun je wel zien of je sensor reageert hoor.

maar waarom…. waarom zou het die sensor zijn… Rolling Eyes

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2779

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 oktober 2008 01:33 AM
  [ # 20 ]

Als een potentiometer (= regelbare weerstand) in een versterker stuk is dan krijg je het welbekende kraken. Het volume van de versterker is dan vaak ook lastig gedetailleerd in te stellen.

Stel dat deze potmeter ook ‘kraakt’ dan geeft deze dus een onduidelijk signaal af aan de computer die de hardheid van de vering bepaald op basis van de stand van de potmeter…

Gekoppeld aan het gaspedaal zal het eerste stukje van de potmeter het vaakst worden gebruikt en dit zal dus ook eerder slijten. Dit kan verklaren dat bij meer gasgeven de vering ineens wel klopt omdat in die stand de potmeter nog niet versleten is.

Volgens deze theorie zou het die sensor dus kúnnen zijn…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 22 oktober 2008 01:37 AM
  [ # 21 ]

wow in 1 keer inzichtelijk gemaakt! dank Very Happy

Profiel  

sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 342

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 22 oktober 2008 01:42 AM
  [ # 22 ]

Idd.. Dat klinkt heel aannemelijk. Very Happy En wat zei je nou Gompy, een haperende kilometer teller? Dat klinkt me bekend in de oren..
Maar hoe zit het dan bij de XM’s zonder ECU? Die hebben gewoon een gaskabel toch? (mijn 2.1TD bijvoorbeeld) En naast die gaskabel dus ook nog zo’n potmeter voor de veercomputer?

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 22 oktober 2008 02:03 AM
  [ # 23 ]

heerlijk volk die friezen!

in JEJ formaat een uitleg die elke boer snapt! Very Happy

dank!

met die uitleg zou het dus ook te verklaren zijn dat als ik met een gangetje van 140-150 rij, de wagen beter veert en aanvoelt.

Profiel  

sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 591

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 22 oktober 2008 02:15 AM
  [ # 24 ]

nah… denk het toch niet hoor dat het deze sensor is.
De werking wordt in dat finse document wel beschreven: het komt er op neer dat bij overschrijding van een “indrukken-snelheid” OF “loslaten-snelheid” van het gaspedaal in relatie tot de snelheid van de XM de Hydractive ECU naar “Sport” schakelt. Niks meer en niks minder: als het ding het niet goed doet zal dus snel gasgeven of loslaten geen sportstand tot gevolg hebben..
de sensopr doet dus niet met de hoeveelheid gas, maar met snelheid van de gaspedaalbeweging
Dat komt toch niet overeen met verhaal van Gompy?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 22 oktober 2008 02:37 AM
  [ # 25 ]

Re: hydraulische pomp a/h overlijden?

par eXeMple! schreef:
mpostma schreef:

Heeft niks met de pomp te maken.

Waarom niet? Een btje uitleg zou wel leuk zijn.

is ook. Maar een beetje zelf nadenken zou ook wel leuk zijn.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 22 oktober 2008 03:07 AM
  [ # 26 ]
sweef schreef:

nah… denk het toch niet hoor dat het deze sensor is.
De werking wordt in dat finse document wel beschreven: het komt er op neer dat bij overschrijding van een “indrukken-snelheid” OF “loslaten-snelheid” van het gaspedaal in relatie tot de snelheid van de XM de Hydractive ECU naar “Sport” schakelt. Niks meer en niks minder: als het ding het niet goed doet zal dus snel gasgeven of loslaten geen sportstand tot gevolg hebben..
de sensopr doet dus niet met de hoeveelheid gas, maar met snelheid van de gaspedaalbeweging
Dat komt toch niet overeen met verhaal van Gompy?

Nou, dan kan het wel eens heel goed in die sensor zitten. Ik wist niet in welke mate het van belang is maar….

Als ik vol gas geef vanuit laten we zeggen een 2700rpm dan voel ik de achterkant werken. Laat ik dan plots het gas los dan voel ik de achterkant omhoog komen .  Als ik dit doe als ik de xm niet fijn vind veren achter dan is na die handeling het veercomfort stukken beter.
Ik geef dus idd plots volgas, en laat het dan na een paar tellen weer los.

die sensor kan dus idd een zeer goede optie zijn…

maar eens ff de dealer bellen wat een sensor kost.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 22 oktober 2008 03:09 AM
  [ # 27 ]

nu lees ik m’n laatste stukje ff over en moet dan mijn conclussie aanpassen. Het gedrag dat ik beschrijf bij plots vol gas en dan weer los, zou dus betekenen dat de sensor werkt…

naja,

ik ga maar ff beginnen met 2 dingen;

bij marco aan de analyse
bij chyparse een spoelbeurt regelen en iig ff de bollen druk laten controleren op alle bollen, dus ook die extra bollen achter.

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 22 oktober 2008 04:10 AM
  [ # 28 ]

Krijgt je veercomputer wel genoeg stroom ?
Bij mij resulteerde dat ook in een raar veergedrag, totdat ik de massapunten had schoongemaakt .
Immers , hoe meer gas , des te meer toeren , extra stroomimpuls , beter veergedrag .
`t Is maar een idee Very Happy

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 22 oktober 2008 11:43 AM
  [ # 29 ]

mpostma schreef:
par eXeMple! schreef:
mpostma schreef:

Heeft niks met de pomp te maken.

Waarom niet? Een btje uitleg zou wel leuk zijn.

is ook. Maar een beetje zelf nadenken zou ook wel leuk zijn.

Groot voordeel van dit forum is dat kennis en ervaring wordt overgedragen naar andere Citroën rijders die nog niet zo ver zijn. Als je nog niets weet van het hydraulische systeem van een Citroën (zeker een hydractieve XM), dan kom je er met nadenken echt niet uit. Bovendien is de kans groot dat je verkeerde conclusies trekt. Daarom is het fijn als je wat uitleg geeft bij een antwoord.  Razz

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 22 oktober 2008 01:07 PM
  [ # 30 ]

par eXeMple! schreef:

Daarom is het fijn als je wat uitleg geeft bij een antwoord.  Razz

Is ook. Maar ik dacht dat jij en de heer gompy loopt al wat langer meelopen Wink

Een slechte pomp merk je wanneer je debiet of druk nodig hebt. Dat is wanneer de auto op hoogte gebracht moet worden of bijv. bij sturen (bij wagens met debietverdeler). Als de auto al op hoogte is, dan heeft de pomp geen invloed. Een slechte veerkarakteristiek zul je moeten zoeken in zaken als
- verkeerde wagenhoogte (wordt deze tijdens het rijden ook nog afdoende snel gecorrigeerd)
- slechte bollen
- mechanische ellende (versleten ADALS, versleten silent blocs voor, stramme veerpootjes bij de BX)
- hydractief werking niet goed (blijft in sportstand oid).

Pas als de pomp zo lam is dat de wagen steeds verder inzakt omdat de pomp het niet bijhoudt moet je aan de pomp denken. Maar dan zal je stuurbekrachtiging al lang niet meer goed werken.

Profiel  

2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook