

























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Mag niet, maar in de praktijk moet je ze alleen bij de APK even wissellen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Mag niet, maar in de praktijk moet je ze alleen bij de APK even wissellen.
Maar in theorie kan een overijverige koddebeier je wel gewoon een bekeuring geven als hij/zij daar zin in heeft
Het is ook historisch onjuist om op een auto van 1979 blauwe platen te voeren, in 1976 had mijn vader al een nieuwe auto met gele platen erop.
Op mijn import CX Diesel van 1979 heb ik ook gewoon gele platen en een kenteken-combinatie van 5 jaar terug.
Azulleke schreef:sans-pareil schreef:Mag niet, maar in de praktijk moet je ze alleen bij de APK even wissellen.
Maar in theorie kan een overijverige koddebeier je wel gewoon een bekeuring geven als hij/zij daar zin in heeft
Het is ook historisch onjuist om op een auto van 1979 blauwe platen te voeren, in 1976 had mijn vader al een nieuwe auto met gele platen erop.
Op mijn import CX Diesel van 1979 heb ik ook gewoon gele platen en een kenteken-combinatie van 5 jaar terug.
Helemaal gelijk aan, maar het staat natuurlijk ontzettend lelijk, van die gore gele kenteken platen op een auto. Nederland heeft natuurlijk ook weer net de meest lelijke kenteken platen ter wereld.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Niet helemaal historisch onjuist. Mijn vader kocht in 1976 een nieuwe auto van een niet nader te noemen Japans merk en mocht toen kiezen of ie blauwe of ‘moderne’ gele platen wilde. Er is dus een overgangsperiode geweest, al heb ik geen idee hoe lang die duurde. Overigens koos ie blauwe platen omdat ie dat mooier vond staan bij het grijs van de lak.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
In 1976 kon je nog kiezen; mijn vader had een witte H…. met gele platen en mijn moeder een zilveren H…... met blauwe platen. Beiden van zomer 1976
Ik wou het verhaal in eerste instantie niet te ingewikkeld maken
Maar in 1979 (en van dat jaar is de CX die de discussie ontketende) waren de platen hier verplicht geel, dus dan is blauw historisch onjuist en reden voor een onaangename bekeuring als je pech hebt.
Vanaf de dubbele lettercombinaties verplicht als ik het goed heb, maar hang me niet aan een datum op.
Waarom zou een gele plaat lelijk zijn ? Het is maar wat je gewend bent natuurlijk. Alsof die belse platen; wit met rode letters/cijfers mooi zijn
Voorheen was ik helemaal wild van originele hollandse kentekens, zodat je kon zien hoe oud de auto was. Ach…....sinds ik in Frankrijk met auto’s rondrijdt, die steeds veranderen als de auto naar een ander departement verhuist en waaraan je dus absoluut niets kunt aflezen van de historie van de auto, kan het me allemaal gestolen worden; het is maar een rugnummer…..
Doe mij maar die malle kentekens uit de UK, die koopkentekens met are combinaties. Acteur Robert Hardy bijvoorbeeld die rondreed met RH 666…...dat is pas leuk





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Vanaf 01-01-1978 zijn gele platen (die nu dus weer zijn omgezet in GAIK-platen) verplicht.
Daarvoor mag blauw.
Nu sjoemel ik daar zelf ook mee: ik heb twee motorfietsen van medio ‘78 die ik op blauw heb, maar daar zit wèl een oude cijfer-letter-combi op, dus dat valt nauwelijks op.
De getoonde CX met een nieuw kenteken op oud blauw is strafbaar, en daar wordt hier in Twente erg ijverig op bekeurd: hier zie je veel old- en youngtimers die geïmporteerd zijn maar een nieuw kenteken hebben en tóch met blauw rijden.
Kost je 90 euro per keer….
Wel een mooie CX trouwens…
‘Spirit of avant-garde’






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Ik zie het vaker hoor een nieuwe combinatie op een blauwe plaat. Ik snap eigenlijk niet hoe je uberhaupt aan zo’n plaat kan komen.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Tjerk schreef:Ik zie het vaker hoor een nieuwe combinatie op een blauwe plaat. Ik snap eigenlijk niet hoe je uberhaupt aan zo’n plaat kan komen.
Gewoon bestellen bij de platenmaker, voor een blauwe plaat heb je niets anders nodig dan het kenteken (en dan bedoel ik dus niet het papiertje, maar gewoon de combinatie)...
graddus schreef:Tjerk schreef:Ik zie het vaker hoor een nieuwe combinatie op een blauwe plaat. Ik snap eigenlijk niet hoe je uberhaupt aan zo’n plaat kan komen.
Gewoon bestellen bij de platenmaker, voor een blauwe plaat heb je niets anders nodig dan het kenteken (en dan bedoel ik dus niet het papiertje, maar gewoon de combinatie)...
Ze slaan echter in een dergelijke plaat GEEN keurmerkje en dus kan die nooit goedgekeurd worden door een oplettende APK-keurmeester.
Tenzij je een malafide kentekenplatenboer hebt…..maar ik denk niet dat ze voor zoiets hun handen in het vuur steken, voor je het weet ben je je overheids-goedkeuring kwijt als officiële platenboer



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Azulleke schreef:graddus schreef:Tjerk schreef:Ik zie het vaker hoor een nieuwe combinatie op een blauwe plaat. Ik snap eigenlijk niet hoe je uberhaupt aan zo’n plaat kan komen.
Gewoon bestellen bij de platenmaker, voor een blauwe plaat heb je niets anders nodig dan het kenteken (en dan bedoel ik dus niet het papiertje, maar gewoon de combinatie)...
Ze slaan echter in een dergelijke plaat GEEN keurmerkje en dus kan die nooit goedgekeurd worden door een oplettende APK-keurmeester.
Tenzij je een malafide kentekenplatenboer hebt…..maar ik denk niet dat ze voor zoiets hun handen in het vuur steken, voor je het weet ben je je overheids-goedkeuring kwijt als officiële platenboer
Met mijn UK (februari 1978) had ik officieel ook op gele platen moeten rijden. Ik had blauwe platen laten maken, want dat kan en de gele achterin liggen. Bij de apk gingen de gele er weer op en na de apk de blauwe terug. Toch mooier op een witte auto. Nooit problemen mee gehad, maar ook omdat ik dus een origineel NL kenteken had. Cijfers-letters-cijfers. Dat scheelt natuurlijk.







Totaal aantal Berichten: 666
Geregistreerd: 23-05-2004
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
- C5 X Plugin Hybrid 180 Plus
Vanavond op de N31 bij Drachten en vervolgens de A7 richting Heerenveen een grijze serie 1 diesel break Familiale, kenteken 12-GBS-8.
C5X Plugin Hybrid 180 Plus (2025), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
garagestmarien schreef:
Met mijn UK (februari 1978) had ik officieel ook op gele platen moeten rijden. Ik had blauwe platen laten maken, want dat kan en de gele achterin liggen. Bij de apk gingen de gele er weer op en na de apk de blauwe terug. Toch mooier op een witte auto. Nooit problemen mee gehad, maar ook omdat ik dus een origineel NL kenteken had. Cijfers-letters-cijfers. Dat scheelt natuurlijk.
Ja dan zal Oom Agent niet zo snel met zijn wenkbrauwen fronsen
Toch mis ik hem hoor…..die mooie witte CX Break UK die je her en der in Rotjeknor tegen kwam
Maar op mijn witte 79-er CX zitten gele platen, ik vind ze prachtig (voornamelijk omdat het heeeel veel werk is geweest om ze te bemachtigen (hoezo CT gekeurd tot…...))
Wat CX’en die ik de afgelopen tijd heb gespot.
Een CX 2000 Athéna uit 1981 van een medeforummer, gespot in Amsterdam:
Een CX 2000 Reflex uit 1979, gespot in Edam:
Een CX 25 Prestige automatic uit 1986, gespot in Amsterdam (let vooral op het verschil in grootte met de auto ervoor ).
Een CX 2400 Break uit 1983, gespot in Haarlem:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Wat is dat voor kleur op die 36-RT-DS ???? Ziet er zeldzaam uit !





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
En toch heeft zo’n Nuovo 500 Gardinièri (“Break”) ook wel wat…
Geinig ding, je ziet ze bijna niet meer..
‘Spirit of avant-garde’