2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Restafstand indicator werkt niet goed
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 04 november 2008 01:53 PM
  [ # 16 ]

En hoe is het na de laatste update YJL? Bij mij was de brandstofindicatie (alleen het actuele verbuik) geheel in de war (C4P, 1.6 HDI, met EB6V), en na de YJL-update is het verbruik veel meer in de buurt van het werkelijke verbruik. Dus ziet bij iemand die die YJL gehad heeft, het ‘resterende brandstof’ er nu ook anders uit?

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
Casey
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 20-11-2007

Gepost: 04 november 2008 07:41 PM
  [ # 17 ]

Mijn 2.0 HDi geeft ook tot de 30km aan, daarna de streepjes…

De indicatie is inderdaad sterk afhankelijk van het rijden in de laatste paar minuten. Voorbeeld: van Hoorn naar Amsterdam (125 op de teller): nog 180 km bereik. Dan op de rondweg Amsterdam (80 km zone): bereik loopt op tot 210 km…

Ik ben er helaas een van het risico-nemende type en rijdt regelmatig door tot de streepjes. Zelfs iets vaker nu ik weet dat je een dieseltank tegenwoordig wel helemaal leeg mag rijden, iets wat vroeger problemen scheen te geven.
Maar heb dan ook altijd wel 5 of 10 liter in een jerricannetje achterin liggen Wink (Komt ook omdat ik van mijn baas gratis in België mag tanken, maar in NL zelf de portemonnee mag trekken; dan is zo’n in België getankte extra 10 liter ook welkom…).

Van 17/11/07 tot 31/12/09: C4 Picasso 7pl, Diesel FAP 138 pk, Automaat,
Exclusive, Pack Techno, Navidrive,
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 04 november 2008 07:57 PM
  [ # 18 ]
Taco schreef:

En hoe is het na de laatste update YJL? Bij mij was de brandstofindicatie (alleen het actuele verbuik) geheel in de war (C4P, 1.6 HDI, met EB6V), en na de YJL-update is het verbruik veel meer in de buurt van het werkelijke verbruik. Dus ziet bij iemand die die YJL gehad heeft, het ‘resterende brandstof’ er nu ook anders uit?

Door de ‘YJL’ geen verbetering in de resterende afstand die je nog kan afleggen ...

Profiel  
 
Arpic
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 07-09-2008

Gepost: 04 november 2008 10:35 PM
  [ # 19 ]

Vandaag getest; ik heb nog 35 km te gaan gezien, of er nog 30 km gestaan heeft, weet ik niet, maar al snel daarna kreeg ik de bekende streepjes,
Auto is half september afgeleverd; misschien andere software?

GC4P 2.0 HDiF EB6V Exclusive Icare
(de eerste 71.000 km zitten erop)

Profiel  
 
GrandBateau
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 18 februari 2009 06:52 PM
  [ # 20 ]
Arpic schreef:

ik heb nog 35 km te gaan gezien, of er nog 30 km gestaan heeft, weet ik niet, maar al snel daarna kreeg ik de bekende streepjes,

weer wat geleerd : bij mij kwamen de aanduiding met de ‘——’ toen er nog max. 30 km te gaan was op de boordcomputer, vervolgens nog 5 km doorgereden tot de dichstbijzijnde Total en daar 55,7L getankt. De pomp sloeg ca. 2L eerder af, maar heb er die laatste hoeveelheid langzaam bijgetankt. Toen ik startte stond de autonomie op 1.000 km waar ik deze voorheen steeds op 920 of 940 km zag staan

ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km

Profiel  
 
Arpic
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 07-09-2008

Gepost: 18 februari 2009 11:36 PM
  [ # 21 ]

GrandBateau, hoe krijg jij die laatste 2 liter erin?
Ik krijg er met de beste wil nog geen halve liter bij gedruppeld.
De laatste tijd probeer ik het al niet eens meer, een minuut staan te !@#$%^ om er 0,2 liter in te krijgen schiet ook niet erg op.
Zijn er meer mensen die na het afslaan van de pomp er nog wel diesel (in mijn geval) in krijgen?
Mijn Octavia en S-mAx konden makkelijk nog 2 liter extra, bij mijn GC4P kan ik niet eens afronden op 50 cent…

GC4P 2.0 HDiF EB6V Exclusive Icare
(de eerste 71.000 km zitten erop)

Profiel  
 
TBiRD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-01-2009

Gepost: 19 februari 2009 12:56 PM
  [ # 22 ]

Ik snap het soms ook niet. Laatst zegt de BC dat ik nog 100km kan rijden, ik dus tanken, gaat er maar 46 liter in??? Dus als ik het goed heb moet er dan nog een goede 13 a 14 liter in kunnen?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 19 februari 2009 01:26 PM
  [ # 23 ]

Ik begrijp het hele probleem niet zo goed. Juist als je je dient te beperken tot Shell-stations (in mijn geval beperk ik mezelf tot BP Ultimate Diesel) is het toch helemaal niet praktisch om de tank tot op het laatste plukje damp leeg te rijden?

Of is tanken nou zo’n vervelende bezigheid dat dat tot op het allerlaatste moment uitgesteld dient te worden?

Bij mij is de melding ‘brandstofniveau laag’ (vanaf een actieradius van 120 of minder) reden om naar een BP op zoek te gaan. Vaak stop ik echter eerder al om even af te toppen. Ik betwijfel overigens ten zeerste of het tegenwoordig geen problemen meer zou opleveren een dieseltank geheel leeg te rijden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 19 februari 2009 02:11 PM
  [ # 24 ]
DigiDaan schreef:

Ik betwijfel overigens ten zeerste of het tegenwoordig geen problemen meer zou opleveren een dieseltank geheel leeg te rijden.

Ik denk ook wel dat het problemen kan geven. Ik kan zo verschillende redenen bedenken.
Bij de 1.6HDI heb je geen ontluchter meer bij, dus dan kan je gerust de wegenwacht bellen, bij de 2.0HDI is die er wel (staat in boekje). Het 2e waar ik zo aan denk is vuil, het drijvende fijn vuil in de tank dat door de filter kan, komt in hoge-druk injectoren terecht die zeer fijn zijn en meer dan 1000 bar druk weerstaan (al eens bij stilgestaan hoeveel dat is?), ik zou er niet van opkijken als deze na enkele keren ‘vuil verwerken’ beschadigd zijn. En dan heb je nog het groffere vuil dat wel op de filter achter blijft en deze sneller verstropt.
Tja, ik neem liever dat risico niet en tank bijna altijd bij 2 of 3 blokjes, ik heb nog maar 2 x eerste waarschuwing gezien bij 7 liter overschot, de 2e, wanneer je nog 2 liter hebt, zou de hele brandstofmeter flikkeren volgens boekje, heb ik nog nooit gezien.
Ik tank vol en wacht 5 seconden en doe er dan nog traag wat bij, ik krijg er hooguit ook maar 0.2 a 0.3 liter bij waar ik tank, bij esso, vroeger Jet, en daar was het nog wel zo’n kleine liter, dus het hangt ook van de pomp af. de 2 keren dat er nog 7 liter was volgens de meter, tankte ik zo’n 49 liter. Omgerekend zou er dus oftewel 4 liter reserve in de berekening van Citroen zitten uit veiligheid voor diegenen die tot de laatste druppel willen rijden, oftewel is er ergens een dood volume van 4 liter dat op de 1 of andere manier niet gevuld geraakt als de auto horizontaal staat. Ik ga me er in elk geval geen zorgen over maken zolang er geen kosten worden aangerekend per tankbeurt Very Happy .

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 20 februari 2009 11:03 AM
  [ # 25 ]
DigiDaan schreef:

Ik begrijp het hele probleem niet zo goed. Juist als je je dient te beperken tot Shell-stations (in mijn geval beperk ik mezelf tot BP Ultimate Diesel) is het toch helemaal niet praktisch om de tank tot op het laatste plukje damp leeg te rijden?

Of is tanken nou zo’n vervelende bezigheid dat dat tot op het allerlaatste moment uitgesteld dient te worden?

Bij mij is de melding ‘brandstofniveau laag’ (vanaf een actieradius van 120 of minder) reden om naar een BP op zoek te gaan. Vaak stop ik echter eerder al om even af te toppen. Ik betwijfel overigens ten zeerste of het tegenwoordig geen problemen meer zou opleveren een dieseltank geheel leeg te rijden.

Hear, hear.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook